Dodano:

0
Kategoria: Dieta

Masło orzechowe to dla wielu z nas smak kojarzony z beztroskimi latami dzieciństwa, kiedy to zjadałyśmy je rozsmarowane na kanapce bądź wyjadały prosto ze słoiczka. Czy masło orzechowe musi pozostać grzesznym, dietetycznym występkiem i lepiej zachować je na „cheat meal”, czy może warto wprowadzić je na stałe do swojego jadłospisu? Sprawdź, jakie masło orzechowe jest najzdrowsze!


Typowe składniki w maśle orzechowym

Przyjrzyjmy się, jak wygląda skład typowego masła orzechowego: oprócz podstawowych i niezbędnych składników, jakimi są orzechy ziemne, najczęściej znajdziemy w nim masę dodatkowych „zapychaczy”, spulchniaczy, sztucznych aromatów i stabilizatorów, jak również dodatkowe oleje (często słonecznikowy bądź palmowy), sól i cukier. Tak naprawdę domowe masło orzechowe możemy wykonać tylko i wyłącznie z orzeszków ziemnych; tak, same orzechy wystarczą, by przygotować pyszne i zdrowe masło. Oczywiście, masło orzechowe najczęściej wytwarzane jest z orzechów arachidowych, ale to nie znaczy, że inne orzechy nie nadają się do produkcji masła. Warto spróbować niesamowitych w smaku maseł powstających z orzechów nerkowca czy makadamia. Ich wadą może być jednak cena: są znacznie droższe niż typowe masła z orzeszków ziemnych.


Jak przygotować domowe masło orzechowe?

Aby przygotować domowe masło orzechowe, potrzebny nam będzie dobrej jakości blender pracujący na wysokich obrotach i o dobrze tnących ostrzach. Niestety, ręczne blendery będą zbyt słabe do tego zadania. Najlepiej zaopatrzyć się w prażone orzeszki ziemne bez soli – tak przygotowane orzechy wystarczy włożyć do miksera i porządnie zblendować, aż powstanie oleista, gęsta i lepka masa. Tak przygotowane masło, bez żadnych dodatków, jest zdecydowanie najzdrowszą opcją ze wszystkich. Oczywiście, do masła możemy dodać również np. odrobinę soli himalajskiej, wiórków kokosowych czy surowego kakao, by wzbogacić jego smak. Gotowe masło można przechowywać w słoiku i zamknięte w lodówce nawet do kilku tygodni.

masło orzechowe robi się z różnych odmian orzechów

Jakich składników w maśle orzechowym unikać?

Jeżeli nie mamy możliwości własnoręcznego zmiksowania masła, najlepiej kupić gotowe masło ekologiczne, bez konserwantów, cukru, soli, spulchniaczy i innych sztucznych dodatków. Tak naprawdę jedynym składnikiem zdrowego, organicznego masła powinny być tylko i wyłącznie orzechy. Unikaj przede wszystkim maseł z dodatkiem utwardzanego oleju palmowego. Najlepiej, aby w składzie znajdowało się jak najwięcej orzechów: najlepiej blisko 100%.


Orzechy orzechom nierówne… które masło orzechowe jest najlepsze?

Warto zwrócić uwagę na często przeoczany fakt, iż najpopularniejsze masło orzechowe z orzeszków ziemnych tak naprawdę nie jest „orzechowe” – fistaszki, czyli orzechy arachidowe, to w istocie rośliny strączkowe, a nie orzechy, które z definicji są suchymi przetrwalnikami roślin. Zjadane od czasu do czasu masło orzechowe z „orzeszków” ziemnych nie wyrządzi nam szkody, ale jeśli jesteśmy amatorami tego przysmaku, lepiej wybrać inne typy maseł, ze znacznie zdrowszych orzechów makadamia czy nerkowca. Zawierają one więcej wielonienasyconych kwasów tłuszczowych i innych minerałów.


Masło orzechowe – z jego jedzenia czerp korzyści

Masło orzechowe jest świetnym rozwiązaniem na wysokoenergetyczną przekąskę dla osób aktywnych fizycznie – dostarcza sporej ilości kalorii, zaopatruje w pokaźną dawkę pożądanych tłuszczy i przed wszystkim świetnie smakuje! „Orzechy” ziemne zawierają magnez, potas i witaminy z grupy B, podobnie jak orzechy makadamia czy nerkowca. Te wszystkie zalety sprawiają, iż masło orzechowe często gości na stołach biegaczy czy kulturystów.