Dodano:

0
Kategoria: Dieta

Wraz z modą na pełnoziarniste produkty na półkach sklepowych oprócz zwykłego, białego ryżu znaleźć możemy również jego pozornie „zdrowszego” kuzyna – ryż brązowy. Czy w batalii pomiędzy ryżem białym a brązowym mamy bezapelacyjnego zwycięzcę?


Ryż brązowy: czym tak właściwie jest i jakie są jego właściwości?

Moda na produkty nieoczyszczone i ogólna niechęć do wszystkiego, co „białe” (biała sól kuchenna, biały cukier i tak dalej) spowodowały rosnącą popularność brązowego ryżu. Ryż brązowy trafia na nasze półki sklepowe, przechodząc mniej procesów przemysłowych: ziarno ryżu brązowego jest tylko częściowo obłuskane (z najbardziej zewnętrznej, niejadalnej warstwy), przez co otrzymujemy produkt mniej przetworzony i bardziej „naturalny”. Taki ryż ma krótszy okres przydatności do spożycia i wymaga znaczne dłuższego gotowania.
Brązowy ryż ma oczywiście swoje zalety takie jak wysoka ilość błonnika, dodatkowa porcja magnezu, potasu i innych minerałów, a także niski indeks glikemiczny oraz wyższa zawartość protein. Warto jednak nadmienić, iż w przypadku przeciętnego Kowalskiego, który prowadzi siedzący tryb życia, zamiana miski białego ryżu na brązowy może przynieść takie korzyści jak obniżenie ryzyka zachorowania na cukrzycę typu II, jednak nie wszyscy powinni bezrefleksyjnie zastępować w swojej diecie ryżu brązowego białym. Pomimo wymienionych zalet z uwagi na inne właściwości brązowego ryżu benefity te często schodzą na dalszy plan, szczególnie w przypadku atletów czy wielbicieli podnoszenia ciężarów.


Zanieczyszczenie brązowego ryżu arsenem

Brązowy ryż często skażony jest arsenem; ten pierwiastek gromadzi się głównie w ścianach niełuskanych ziaren, przez co jego stężenie jest znacznie wyższe niż w ryżu białym. Nie bez znaczenia pozostaje również miejsce pochodzenia ryżu; warto kupować ryż certyfikowany i przebadany pod kątem obecności arsenu.

ryż brązowy i biały nieco się od siebie różnią


Czym są fityniany i dlaczego powinniśmy ich unikać?

Brązowy ryż posiada jedną główną wadę, a mianowicie wysoką zawartość kwasu fitynowego znajdującego się w łusce, która nadaje mu jego specyficzny kolor. Kwas fitynowy wychwytuje chelaty minerałów i hamuje wydzielanie enzymów, co sprawia, iż składniki odżywcze z pokarmu są znacznie gorzej wchłaniane. Jedząc brązowy ryż w towarzystwie warzyw i mięsa, tracimy część składników odżywczych bezpowrotnie, nie będąc w stanie wykorzystać wszystkich dobrodziejstw, jakie oferuje nam nawet świetnie skomponowany posiłek. Fityniany zawarte są nie tylko w brązowym ryżu, ale we wszelkich pełnoziarnistych produktach; oprócz wspomnianego pogorszenia absorpcji minerałów mogą one również powodować podrażnienie układu pokarmowego.


Czy ryż brązowy jest dobry po treningu?

Ze względu na antyodżywcze właściwości brązowego ryżu (czyli kwas fitynowy w nim zawarty) po intensywnym treningu najlepszą opcją będzie zjedzenie posiłku zawierającego biały ryż, który nie upośledza wchłaniania innych składników odżywczych. Jest lekkostrawny, nie powoduje wzdęć czy uczucia „napompowania” i ekspresowo pomoże nam uzupełnić glikogen. Pierwszy pełny posiłek od razu po treningu powinien dostarczyć szybkich „cegiełek”, które błyskawicznie trafią do naszych mięśni, zamiast długo zalegać w żołądku.


Czy ryż brązowy jest dobrym rozwiązaniem dla sportowców i osób aktywnych fizycznie?

Brązowy ryż może być lepszym rozwiązaniem niż biały dla osób otyłych bądź z cukrzycą, jednakże w przypadku ciężarowców czy osób budujących masę mięśniową jest właściwie odwrotnie. Biały ryż dla osób aktywnych to świetne źródło łatwo dostępnych, niedrogich i dobrze wchłanialnych węglowodanów, które nie spowodują marnotrawienia cennych minerałów zjadanych razem z nim. Oczywiście nie oznacza to, iż brązowy ryż w ogóle nie powinien się znaleźć na talerzu sportowca, jednakże należy stosować go z umiarem, z pewnością nie zastępując nim całkowicie ryżu białego i najlepiej unikając wersji pełnoziarnistej w posiłkach potreningowych.