Dodano:

0
Kategoria: Dieta

Popularna dieta DASH zwana jest również najzdrowszą dieta świata… sprawdź, czy naprawdę jest bez wad i komu przyniesie najwięcej korzyści!


Dieta DASH – główne zasady

Nadrzędną zasadą diety DASH jest minimalizacja ilości sodu w pożywieniu (zarówno poprzez wyrugowanie z jadłospisu fast foodów i gotowych produktów, jak i skromniejsze solenie potraw), a zwiększenie podaży takich minerałów jak choćby wapń czy magnez. Główną podstawą diety DASH są produkty pełnoziarniste (takie jak chleb razowy) o niezbyt wysokim indeksie glikemicznym i zawierające sporo błonnika. Warzywa i owoce powinno się spożywać do 5 razy dziennie, a chudy nabiał i mięso 2–3 razy dziennie. Dieta DASH nie polega na restrykcyjnym zmniejszaniu wartości kaloryczniej posiłków, lecz na racjonalnym odżywianiu się oraz częstych i mniejszych posiłkach w ciągu dnia (5–6 każdej doby). Z diety eliminowane są słodycze i inne źródła cukru, produkty z wysokoprzetworzonej, białej mąki i wszelkie gotowe jedzenie typu junk food. DASH nie jest typową „dietą odchudzającą”, lecz stylem żywienia, mającym na celu zmianę nawyków żywieniowych na zdrowsze, a następnie ich utrzymanie.


Zalety diety DASH

Dieta DASH pomaga obniżyć ciśnienie, poprawić elastyczność naczyń krwionośnych, pozbyć się złogów miażdżycowych oraz wyregulować poziomy dobrego i złego cholesterolu HDL i LDL. Ponadto pomaga zmniejszyć ryzyko zachorowania na cukrzycę typu II oraz osteoporozę, wspiera również w walce z nadwagą, chociaż nie jest typową dietą redukcyjną – bez odpowiednich ćwiczeń fizycznych i modyfikacji raczej nie przyniesie spektakularnych efektów u osób, które dotychczas nie jadały zatrważająco źle. Dość proste modyfikacje diety DASH pomagają natomiast w prosty sposób zmienić dietę na zdrowszą osobom, które dotąd nie przywiązywały większej wagi do swojego jadłospisu.

dieta DASH wymaga dobrego zaplanowania

Dla kogo będzie dobra dieta DASH?

Dieta DASH dobrze sprawdzi się w przypadku osób, które dotychczas miały słabość do tzw. junk food i wysokoprzetworzonych produktów bogatych w sód, smażonych i obfitujących w niezbyt zdrowe tłuszcze. Zalecana jest głównie osobom cierpiącym na nadciśnienie, z podwyższonym ryzykiem zawałowym i chorobami serca. Sprawdzi się również u osób prowadzących niezbyt aktywny tryb życia.


Wady diety DASH

Dieta DASH nie jest niestety dietą idealną i dla każdego. Nie jest dobrym rozwiązaniem w przypadku osób z alergią na gluten czy chorych na celiakię, jak również u osób z nietolerancją laktozy. Ponadto spora ilość produktów zbożowych przewidziana w diecie oznacza, iż jest ona wysokowęglowodanowa i może nie sprawdzić się u osób na redukcji czy dążących do obniżenia ilości węgli w jadłospisie. Oparcie piramidy żywieniowej głównie na produktach zbożowych może doprowadzić również do licznych stanów zapalnych oraz problemów z układem trawiennym, nie mówiąc już o zaburzeniu wchłaniania niektórych minerałów przez kwas fitynowy. Nadmiar produktów zbożowych to również prosta droga do rozwoju złej mikroflory jelitowej oraz w przypadku niedostatecznej aktywności fizycznej – do nadwagi i zbędnego otłuszczenia. Dieta DASH opiera się głównie na chudym mięsie i niskotłuszczowych produktach odzwierzęcych, zapominając o tak dobrych źródłach białka jak np. tłuste ryby morskie.


Dieta DASH nie jest też dobrym rozwiązaniem dla osób intensywnie trenujących siłowo lub uprawiających amatorsko sporty sylwetkowe. Warto pamiętać, że w przypadku częstych i forsownych treningów wraz z potem wydalamy wiele elektrolitów, a zapotrzebowanie na sód sportowca jest znacznie większe niż przeciętnego Kowalskiego, który spędza wieczory na kanapie.