Dodano:

0
Kategoria: Porady

Skrupulatne notowanie treningów może się wydawać zbędnym zapychaczem czasu, ale warto przekonać się do prowadzenia dziennika! Sprawdź, co możesz zyskać dzięki czemuś takiemu jak dziennik treningowy.


Czym jest dziennik treningowy? Jak go prowadzić?

Dziennik treningowy zawiera podstawowe informacje dotyczące czasu trwania twojego treningu, pory dnia, samopoczucia w trakcie i po nim, użytych obciążeń oraz powtórzeń, ale nie tylko; powinny się w nim znaleźć również informacje dotyczące twojego codziennego jadłospisu, suplementacji oraz innych podejmowanych aktywności. Ponadto możesz do niego dodawać tabele ze swoimi pomiarami oraz zdjęcia ukazujące metamorfozę sylwetki. W zależności od tego, czy wolisz zeszytowe planery, czy raczej cyfrowe rozwiązania – wybór padnie na inny typ dziennika treningowego. Możesz pokusić się o papierowe, gotowe dzienniki, najczęściej zawierające dodatkowe porady, przepisy i tabele, sygnowane nazwiskiem popularnych trenerek fitness. Jeśli nie chcesz nosić ze sobą kolejnej „książki”, która obciąży dodatkowo twoją torbę treningową – możesz wybrać zwykły, skromniejszy zeszyt, w którym sama naniesiesz odpowiednie dane (w sieci znajdziesz mnóstwo gotowych darmowych tabel do samodzielnego wydrukowania) albo wybrać dziennik w formie aplikacji na smartfona lub prowadzić go on-line (prym wiedzie tutaj popularne endomondo, chociaż istnieją również jego polskie odpowiedniki). Ta ostatnia opcja umożliwia śledzenie twojego dziennika przez zainteresowane osoby, dzielenie się spostrzeżeniami czy radami. Oczywiście możemy również porównywać się i rywalizować z innymi; w ten sposób widzimy, czy tempo naszych postępów powinno napawać nas dumą, czy może warto jednak zmienić coś w swoim planie treningowym.

dziennik treningowy jest bardzo pożyteczny

Dziennik treningowy to świetny motywator

Nic tak nie motywuje do dalszej ciężkiej pracy bardziej niż obserwacja swoich postępów; dzięki dziennikowi łatwo możemy cofnąć się do początku naszej przygody ze sportem czy fitnessem i zauważyć, jakich dokonaliśmy postępów. Ponadto regularne wklejanie do dziennika zdjęć swojej sylwetki pomaga zaobserwować zmianę, jaka powoli dokonuje się dzięki odpowiedniej diecie i treningowi. Poza tym dziennik służyć może również za zbiór naszych ulubionych motywacyjnych cytatów lub artykułów, które będą zawsze pod ręką, jeśli nagle poczujemy chęć odpuszczenia sobie.


Wszystkie ważne informacje zawsze pod ręką

Osobny plik z planem treningowym, zgubiona kartka z wymiarami i obwodami, kalendarz z zapisanymi godzinami treningów i aplikacja licząca kalorie oraz kilometry, które przebiegłyśmy? Czy to aby nie za wiele? Dzięki dziennikowi treningowemu już nigdy nie będziesz się zastanawiać, gdzie podziały się twoje tabele z obwodami i rozpisany jadłospis na kolejny tydzień. Po kilku miesiącach łatwo będziesz mogła wrócić do przeanalizowania swoich treningów i diety, mimo że wydaje ci się, iż pamiętasz teraz wszystko doskonale.


Dziennik treningowy to możliwość łatwego śledzenia postępów

Zintegrowane tabele z wymiarami i wagą, kalendarz z datami, kalkulator kalorii etc. – wszystkie te dane łatwo podsumować i zliczyć. Co więcej, dziennik będzie ci przypominał o regularnym uzupełnianiu np. obwodów, co automatycznie zmniejszy ilość wymówek i pozwoli na wyrobienie nawyku regularności oraz dyscypliny. Taki cykliczny „check up” wymusza na nas świadome podchodzenie do treningów i częstszą modyfikację jego założeń.


Mniejsza szansa na samooszukiwanie się

Powiedzmy to wprost: czasem mamy skłonności do koloryzowania rzeczywistości. Skrupulatnie prowadząc dziennik, po miesiącu czy dwóch być może będziemy musiały przyznać się same przed sobą, że nasza dieta wcale nie jest taka idealna, a „cheat meal” zbyt często zamienia się w „cheat day”? Co więcej, może się okazać, że w perspektywie długoterminowej opuszczamy np. 20% treningów, chociaż nam wydaje się, że dzieje się to sporadycznie? Notowanie czarno na białym swoich treningów umożliwia szybkie porównania, tworzenie statystyk oraz wykresów, bazując na „twardych danych”, a nie jedynie naszych domysłach.


Dziennik treningowy to łatwiejsza identyfikacja błędów

Czasem zdarza się, że mimo wysiłków nie osiągamy zadowalających efektów; dzięki regularnemu prowadzeniu dziennika i notowaniu naszych treningów oraz jadłospisu mamy szansę na szybszą identyfikację potknięć. Ponadto spisując dodatkowo np. nasze samopoczucie po treningu oraz analizując dziennik, możemy łatwiej zauważyć i wykryć korelacje między specyficznymi posiłkami a np. spadkiem energii w czasie treningu. Poza tym kiedy szczerze notujemy nasze postępy treningowe, wystarczy, że w razie problemów nasz trener personalny, dietetyk czy inny specjalista rzuci okiem na nasz dziennik, by wyłapać pewne ewidentne błędy, których sami nigdy byśmy nie spostrzegli.