Dodano:

0
Kategoria: Porady

Wzdęty brzuch bywa problemem wielu z nas. Jeśli i ty czasem masz problem z dopięciem spodni i męczą cię wzdęcia – sprawdź, jak temu zaradzić!


Czym są wzdęcia?

Wzdęcia związane są z zaleganiem nadmiernej ilości gazów w przewodzie pokarmowym. Zaleganie treści pokarmowej, zaparcia, nadmierna fermentacja jedzenia w przewodzie pokarmowym: to wszystko może potęgować przykre dolegliwości. Wzdęciom często towarzyszy uczucie „przelewania się” pokarmu w jelitach oraz rozpierania, a także ucisk pod żebrami. Część kobiet skarży się na powiększony brzuch przed okresem, spowodowany zatrzymaniem wody w organizmie i wahaniami poziomu hormonów.

Okresowe wzdęcia dopadają większość z nas od czasu do czasu – jeśli nie towarzyszą im inne niepokojące objawy, zazwyczaj mają związek z rodzajem zjadanych pokarmów, jak i sposobem ich spożywania oraz naszym trybem życia.


Wzdęty brzuch: skąd się bierze?

Przyczyny wzdęć są różnorakie. Najczęściej za ten stan odpowiedzialny jest nasz tryb życia: niski poziom aktywności fizycznej, siedzący tryb życia oraz uboga dieta obfitująca w wysokoprzetworzoną żywność i sporo cukrów prostych. Nieregularne posiłki, przejadanie się, mieszanie wielu produktów spożywczych i tzw. „błędy żywieniowe” często również są odpowiedzialne za jednorazowe wzdęcia, które ustępują po maksymalnie kilkunastu godzinach. Podobnie szybkie, łapczywe jedzenie i spotęgowane zjawisko aerofagii (połykania powietrza) również odpowiadają za nieprzyjemne wzdęcia. Jeśli jednak wzdęty brzuch towarzyszy nam od dłuższego czasu i nie ustępuje, warto wnikliwiej przyjrzeć się naszemu zdrowiu.

Jedną z przyczyn przewlekłych wzdęć mogą być także nierozpoznane alergie i nietolerancje pokarmowe; najczęściej zdarza się nietolerancja glutenu bądź nabiału. Jeśli trapią nas wzdęcia o nieokreślonej przyczynie, warto zrobić odpowiednie badania w tym kierunku. Wyeliminowanie z diety alergenów skutecznie niweluje problemy ze wzdęciami.

Czasem wzdęcia są sygnałem poważniejszej choroby, np. trudnego w diagnozie zespołu nieszczelnych jelit, choroby Leśniewskiego-Crohna czy zespołu jelita nadwrażliwego, jak również chorób pasożytniczych. Powodem do niepokoju i rozszerzenia diagnostyki powinny być takie symptomy jak obecność krwi w stolcu czy intensywne bóle brzucha.

wzdęcia można regulować dietą

Jak zapobiegać wzdęciom brzucha?

Położenie się na kanapie po obfitym i ciężkim posiłku dla osoby ze skłonnościami do wzdęć jest najgorszym możliwym pomysłem; chociaż nikt nie zaleca joggingu bezpośrednio po obiedzie, warto, aby po posiłku udać się na krótki spacer. Pamiętajmy, że regularna i umiarkowana aktywność fizyczna, dostosowana do naszych możliwości, przyspiesza przemianę materii i pozbywanie się gazów oraz poprawia perystaltykę jelit, regulując wypróżnienia. Za wzdęcia może być również odpowiedzialne nadmierne „połykanie” powietrza; pamiętajmy więc, by jeść powoli i dzielić pokarm na małe kęsy, najlepiej w zrelaksowanej i przyjaznej atmosferze – unikajmy burzliwych dyskusji w czasie wspólnych posiłków. Powinniśmy także zrezygnować z pokarmów szczególnie wzmagających wzdęcia, takich jak rośliny strączkowe (np. soczewica, groch albo fasola), kapusta czy karczochy oraz owoców z wysoką zawartością fruktozy, jak np. arbuz.

Pamiętajmy, iż odpowiednia mikroflora jelitowa odpowiedzialna jest za łatwiejsze trawienie pokarmów, i co za tym idzie, zmniejszenie takich dolegliwości jak zaparcia, wzdęcia czy gazy. Dieta bogata w cukry proste oraz częste zażywanie antybiotyków powodują zmniejszenie liczby i różnorodności pozytywnych mikroorganizmów „zamieszkujących” nasze jelita. Warto więc dbać o kondycję naszej flory bakteryjnej, włączając w naszą dietę probiotyki.


Odpowiednia dieta na wzdęcia

Przede wszystkim należy przyjrzeć się swojej diecie i wyeliminować z niej fast-foody i inne śmieciowe jedzenie. Dieta przyjazna jelitom powinna być bogata w błonnik, który stymuluje ruchy perystaltyczne jelit, zawierać świeże warzywa oraz owoce. Pamiętajmy o wypijaniu odpowiedniej ilości wody (około 2,5 litra dziennie) i innych niesłodzonych napojów, takich jak np. roiboos czy zielona herbata. Unikajmy napojów gazowanych i nie popijajmy płynów w trakcie posiłków. Ważne, abyśmy nawadniały organizm regularnie i piły wodę maleńkimi łyczkami, najlepiej mając przy sobie cały czas butelkę z płynem. Warto również wspierać naszą mikroflorę jelitową probiotykoterapią, włączając w dietę szczególnie naturalne produkty kiszone (jak np. kimchi). Niektóre napary ziołowe, np. z dodatkiem kminku i mięty, pomagają zmniejszyć dolegliwości związane z wzdęciami.