Dodano:

0
Kategoria: Suplementy

Kwas foliowy funkcjonuje pod nazwą witamina B9, witamina M, folian i folacyna. Jest niezbędny dla każdej komórki ciała od momentu poczęcia do późnej starości, dlatego powinien być stałym elementem diety. Sprawdź, jakie są najpopularniejsze fakty i mity na temat kwasu foliowego.


Kwas foliowy zarezerwowany jest dla kobiet w ciąży. MIT!

Chociaż na topie jest planowanie macierzyństwa, nie każda kobieta potrafi przewidzieć zajście w ciążę. Dlatego specjaliści zalecają przyjmowanie kwasu foliowego na długo przed momentem zapłodnienia – najlepszy czas to 12 miesięcy, najkrótszy – 3 miesiące. Kształtowanie się układu ośrodkowo-nerwowego dziecka zachodzi w pierwszych tygodniach po zapłodnieniu, czyli w momencie, gdy większość kobiet nie jest świadoma swego odmiennego stanu. Właśnie z tego powodu warto jest zażywać kwas foliowy przed zajściem w ciążę.


Kwas foliowy najlepiej wchłania się z innymi witaminami. FAKT!

Chcąc poprawić wchłanianie kwasu foliowego, należy przyjmować go z suplementami zawierającymi witaminy z grupy B, witaminę C i H. Proces wchłaniania zaburzają doustna antykoncepcja oraz wysoka temperatura.

kwas foliowy dobrze jest suplementować w ciąży

Ostrożnie z suplementacją, kwas foliowy można przedawkować. MIT!

Nawet jeśli pojawi się nadmiar kwasu foliowego w organizmie, nie jest on toksyczny i nie powoduje żadnych skutków ubocznych. Przeciwnie. Długotrwałe przyjmowanie kwasu foliowego zmniejsza ryzyko rozwoju nowotworów, chorób serca oraz miażdżycy. Nie jest to jednak przyzwolenie do zażywania nieograniczonych ilości witaminy B9. W przypadku kwasu foliowego i innych suplementów należy przestrzegać zaleceń lekarza. Dobrze jest zapoznać się z treścią ulotki. Objawy niepożądane występują niezwykle rzadko, niemniej warto wiedzieć, jakich sygnałów nie bagatelizować. Ponadto w niektórych przypadkach konieczne jest ustalenie indywidualnej dawki, np. gdy stosowane są leki przeciwpadaczkowe.


Kwas foliowy zapewnia ochronę przed wadami układu nerwowego. FAKT!

Kwas foliowy odgrywa kluczową rolę w powstawaniu i wzroście rozwijającego się płodu. Szczególnie ważny jest moment formowania się tzw. cewy nerwowej, ponieważ właśnie z niej rozwija się mózg i rdzeń kręgowy dziecka. Szacuje się, że proces ten zachodzi pomiędzy 2. a 4. tygodniem ciąży. Regularne przyjmowanie kwasu foliowego obniża prawdopodobieństwo zaistnienia wad takich jak rozszczep kręgosłupa, bezmózgowie czy przepuklina mózgowo-rdzeniowa nawet o 70%.


Skarbnicą kwasu foliowego są rośliny zielone. FAKT!

Wyniki badań potwierdzają, że największe ilości witaminy B9 zawarte są w roślinach zielonych, w szczególności w kapuście, szpinaku, szparagach, brukselce, brokułach i sałacie. Nie znaczy to, że w pozostałych warzywach nie ma kwasu foliowego – oczywiście, że jest on obecny, lecz w nieco mniejszych ilościach. Aby dieta nie była monotonna, warto wzbogacić jadłospis o inne rośliny, np. soczewicę, fasolę, kalafior, cytrusy, orzechy. Komponując menu, warto pamiętać, że produkty spożywcze (szczególnie te poddane obróbce termicznej) nie dostarczą optymalnej ilości kwasu foliowego, która uchroni maluszka przed ewentualnymi wadami cewy nerwowej. Z tego powodu konieczna jest suplementacja.