Dodano:

0
Kategoria: Suplementy

W codziennej diecie dbamy o to, aby zjadać zróżnicowane składniki pokarmowe – mają nam one dostarczyć niezbędnych witamin, ale głównie białka, tłuszczów i węglowodanów. Tymczasem zapominamy o innych, istotnych pierwiastkach, które niekoniecznie każda z nas prawidłowo suplementuje dietą. Do takich pierwiastków należy również cynk – a jego niedobory potrafią być naprawdę groźne dla zdrowia. Cynk stanowi jeden z podstawowych pierwiastków śladowych, które powinny się znaleźć w naszym organizmie. Nie może go zabraknąć, bo efekty takich braków są nie tylko widoczne, ale również odczuwalne. Wiele z nas kojarzy go przede wszystkim z suplementami mającymi poprawić urodę – wygląd skóry czy paznokci. Ma on jednak wiele różnych ról, o których warto pamiętać. Jeśli cierpisz na niedobór cynku, objawy mogą być mylące.


Czym jest cynk?

Zacznijmy jednak od tego, czym jest cynk. Jest on jednym z podstawowym pierwiastków śladowych w ludzkim organizmie, magazynowanym przede wszystkim w organach wewnętrznych i komórkach ciała. Pierwiastek ten odpowiedzialny jest za wiele istotnych procesów w organizmie, jednakże prawie każda z nas ma go zbyt mało – wynika to po prostu z diety, która jest uboga w pokarmy zawierające sporo cynku. Z tego samego powodu przypadki nadmiaru tego pierwiastka w organizmie są bardzo rzadkie i zazwyczaj wynikają z nieprawidłowo prowadzonej suplementacji. Mogą prowadzić do problemów z cholesterolem, upośledzenia odporności, reakcji układu pokarmowego czy zmniejszenia ilości miedzi w organizmie. Z tego powodu, zamiast suplementować cynk, zwłaszcza bez wcześniejszych badań oraz konsultacji lekarskich, lepiej jest po prostu zadbać o odpowiednie odżywianie.


Co daje nam cynk?

Cynk jest pierwiastkiem śladowym, co wynika z faktu, że występuje w organizmie w niewielkich ilościach. Mimo tego, wspomaga proces trawienia, ponieważ jest udziałem ponad 80 enzymów trawiennych. Co więcej, pomaga również w przemianach metabolicznych, zarówno białek jak i węglowodanów czy tłuszczów. Świetnie współdziała z układem immunologicznym, wzmacniając odporność zarówno na wirusy, jak również i grzyby, które atakują układy. Jest stosowany także jako wzmocnienie przy terapii chorób autoimmunologicznych, w których organizm atakuje swój własny układ odpornościowy. Doskonale wpływa na układ nerwowy, stając się również elementem terapii psychologicznej, ponieważ niweluje objawy depresji i niektórych schorzeń psychicznych, np. schizofrenii, pozwalając przy tym na lepsze skupianie się na pracy. Działa jak antyoksydant, spowalniając proces starzenia się organizmu. Co więcej, wpływa na wygląd cery, włosów i paznokci, dlatego niejednokrotnie poprawia wygląd cery trądzikowej oraz przeciwdziała łuszczycy.

cynk jest ważnym w diecie pierwiastkiem

Objawy niedoboru cynku

Niedobór cynku może dawać objawy, które są niespecyficzne – czyli nie skojarzysz ich od razu właśnie z tym pierwiastkiem. Pierwszym z objawów, zwłaszcza w przypadku młodych kobiet, które poddawane są również działaniom stresu, jest brak apetytu. Zbyt niski poziom cynku może powodować również problemy z wypadaniem włosów, wzmożenie suchości skóry i powiększenie się stanów zapalnych w przypadku trądziku, jak również łamliwość paznokci. Niedobór cynku powoduje problemy z koncentracją, stany chandry, a nawet stany depresyjne. Może doprowadzić do spadku odporności,  zaburzenia cyklu miesiączkowego, a nawet być przyczyną niepłodności, zwłaszcza jeśli utrzymuje się długo w organizmie dojrzewającej dziewczyny.


Produkty bogate w cynk

Przy niedoborze cynku warto jeść niektóre produkty, które sporo go zawierają. Jest to m.in. gorzka czekolada czy migdały, ale również pestki dyni, świetne jako przekąska. Regularnie warto wprowadzić do diety wątrobę, zwłaszcza cielęcą, która uznawana jest za najbogatsze źródło cynku. Dla wegetarian polecane są przede wszystkim chińskie grzyby shitake, a także kiełki pszenne oraz kasza gryczana. Do codziennej diety warto dodać płatki owsiane oraz jajka.