Dodano:

0
Kategoria: Suplementy

Tak naprawdę nie do końca wiemy, jakie funkcje spełnia witamina D w naszym organizmie. Powszechnie kojarzymy ją ze słońcem, nawet jest popularnie nazywana „słoneczną witaminą”. Mało kto wie, że jej niedobór prowadzi m.in. do krzywicy. Sprawdź, jakie funkcje w organizmie spełnia witamina D.


Witamina D – czym jest?

Jest to witamina rozpuszczalna w tłuszczach, źródłem której są produkty spożywcze. Oprócz tego witamina D powstaje w organizmie podczas działania światła słonecznego. Do tej grupy należy kilka witamin, ale współczesna medycyna wyróżnia dwie. Witaminę D2 – ergokalcyferol i witaminę D3 – cholekalcyferol. Niektórzy naukowcy uważają ją za hormon, ponieważ znacząco różni się od innych witamin.


Witamina D – funkcje

Witamina D jest nam potrzebna do prawidłowego funkcjonowania układu krążenia, przyswajania wapnia i fosforu z żywności. Odgrywa ważną rolę we wchłanianiu zwrotnym (resorpcja) wapnia w nerkach, a to oznacza, że do krwiobiegu dostaje się znaczna część, a to prowadzi do mineralizacji tkanki kostnej. Witamina D, dzięki wpływowi na lepsze wchłanianie wapnia, ma działanie zapobiegawcze przy hipokalcemicznych skurczach kończyn. Oprócz tego jest głównym regulatorem układu odpornościowego, chroni przed zakażeniem gruźlicą i chorobami przenoszonymi drogą płciową. Jest niezbędna przy profilaktyce stwardnienia rozsianego oraz zapewnia właściwe funkcjonowanie mózgu w podeszłym wieku. Zmniejsza również częstotliwość ataków astmy, chroni przed reumatoidalnym zapaleniem stawów, chorobami skóry, cukrzycą typu I i II. Reguluje sporą liczbę hormonów, m.in. testosteron. Wpływa na pracę tarczycy i zmniejsza ryzyko niepłodności, zapobiega powstawaniu osteoporozy i krzywicy.

witamina d i jej ważna rola

Witamina D w świetle słonecznym

Dlaczego witamina D często jest nazywana słoneczną witaminą? Oczywiście dlatego, że słońce w 100% uzupełnia jej zapasy w naszym organizmie. Kiedy spacerujemy w słoneczny dzień, czy opalamy się na plaży, w organizmie zachodzą niewidoczne dla nas procesy. Istotą tych procesów jest to, że w naskórku pod wpływem światła słonecznego prowitamina przekształca się w witaminę D3, a następnie dociera do krwi i wątroby. Aby całkowicie uzupełnić zapasy tej witaminy, wystarczy spędzać na słońcu pół godziny dziennie.

 

Produkty spożywcze z zawartością witaminy D

Niestety w produktach spożywczych nie ma zbyt dużej ilości witaminy D. Większość tych produktów jest pochodzenia zwierzęcego – tran i tłuste ryby, wątroba, produkty mleczne, szczególnie ser i masło oraz żółtka jaj. Jeżeli chodzi o produkty roślinne, to jedynie niektóre grzyby i olej kukurydziany zawierają witaminę D

Dla przykładu, olej kukurydziany zawiera jedynie 9 jednostek na 100 ml, mleko – 4 jednostki na 100 ml. Trochę więcej jest tej witaminy w maśle – 35 jednostek, i wątrobie – 50 jednostek na 100 g. Jednak jest to 10 razy mniej, niż wynosi nasze dzienne zapotrzebowanie. Stąd najlepiej jak najczęściej wychodzić na słońce i spożywać witaminę D w postaci suplementów.


 Witamina D – niedobór

Jeżeli często przebywasz na słońcu lub zażywasz witaminę D w postaci suplementów, niedobór ci na pewno nie grozi. Zazwyczaj niedobór przejawia się zmęczeniem, złym samopoczuciem, długim gojeniem się złamań. Również rozwija się krzywica, występuje demineralizacja kości i często dochodzi do złamań.

Najczęściej niedobór pojawia się w podeszłym wieku, kiedy częściej siedzimy w domu i rzadko wychodzimy na słońce. Ponadto ryzyko niedoboru tej witaminy dotyczy kobiet ciężarnych i karmiących, mieszkających w północnych regionach.


Nadmiar

Nadmiar witaminy D może być przyczyną zwiększenia się ilości wapnia we krwi, a on przemieszcza się z tkanki kostnej do innych tkanek i narządów, zaburzając ich funkcje. Odkłada się w tętnicach, sercu, wątrobie, nerkach i płucach, co prowadzi do procesu kostnienia, zwapnienia. Dochodzi do zakłócenia metabolizmu i zwiększonej łamliwości kości.