Dodano:

0
Kategoria: Dieta

Amarantus (znany również pod nazwą szarłat) to roślina należąca do rodziny szarłatowatych, posiadająca mnóstwo właściwości zdrowotnych. Używana była od wieków przez naszych przodków i – choć w ostatnim czasie zapomniana – wraca powoli do łask. Specjaliści podkreślają przede wszystkim jej działanie oczyszczające i odchudzające – ale amarantus ma także mnóstwo innych zalet. Co o nim wiemy?

 

Amarantus – informacje

Amarantus zwany jest „zbożem XXI wieku”. Wszystko przez jego rosnącą popularność, spowodowaną wręcz cudownymi właściwościami! To idealna roślina dla wszystkich alergików, chorych na celiakię, sportowców, kobiet w ciąży, rekonwalescentów i osób starszych. Niektóre gatunki amarantusa uprawiane były przez Indian już 3 tysiące lat temu – jeszcze kilkadziesiąt lat temu roślina ta była mniej znana, ale znów powraca do łask. Do Europy sprowadzono ją najprawdopodobniej w XVI lub XVII wieku – wcześniej była uważana za roślinę pogańską, z racji na jej rolę w ważnych obrzędach religijnych innych wyznań.

Szarłat to roślina jednoroczna, której wielkość dochodzi nawet do 3 metrów wysokości. Wykorzystywana jest do produkcji mąki i wypieków, jako przyprawa, a także jako roślina ozdobna.


Amarantus a odchudzanie

Amarantus zawiera mnóstwo błonnika, a w dodatku jest niskokaloryczny. Sprawia to, iż po jego spożyciu czujemy się syci, a jednocześnie nie tyjemy. Poza tym błonnik reguluje procesy trawienne i wpływa pozytywnie na cały układ pokarmowy. Z układu usuwane są szkodliwe substancje – w tym metale ciężkie i toksyny. Amarantus dba także o stabilizację poziomu cukru we krwi.

Właściwości odchudzające wykazują przy tym nie tylko nasiona, ale także liście rośliny. Zawierają one mnóstwo błonnika, ale również i białka – które jest przecież budulcem mięśni. Poleca się zatem spożywanie amarantusa wszystkim sportowcom dbającym o przyrost tkanki mięśniowej.

odchudzający amarantus


Pozostałe zalety amarantusa

Prócz właściwości odchudzających amarantus posiada całe mnóstwo innych zalet – zawiera 3 razy więcej witaminy C niż szpinak, szczaw, czy sałata, 3 razy więcej błonnika niż pszenica oraz żyto i znacznie więcej od nich składników odżywczych. Przede wszystkim zaś amarantus to doskonałe źródło białka.

Prócz wymienionych wyżej składników zawiera także:
- kwasy tłuszczowe nasycone i nienasycone, przy czym tych drugich znacznie więcej,
- żelazo;
- magnez;
- wapń;
- potas;
- miedź;
- cynk;
- fosfor;
- sód;
- witaminę A;
- witaminę B6;
- skwalen i antyoksydanty.


Szarłat przed wiekami podawany był biegaczom oraz wojownikom, ponieważ uważano go za doskonałe źródło energii. Dawne ludy miały rację – roślina ta posiada dobrą wartość energetyczną i daje siłę do intensywnego treningu. Prócz tego obniża poziom cholesterolu we krwi, hamuje rozwój gruźlicy i wrzodów żołądka, poprawia pracę układu krążenia, wzmacnia pamięć i układ nerwowy, a nawet wykazuje właściwości antynowotworowe! Poza tym ma działanie ściągające i antyseptyczne, opóźnia procesy starzenia skóry i jest lekkostrawny – może być zatem spożywany także przez osoby starsze.


Amarantus a dieta

Szarłat powinien być przede wszystkim dodawany do pieczywa. Można z niego wypiekać doskonałe bułeczki, chleb lub racuchy. W tym celu można wymieszać mąkę pszenną z mąką uzyskaną właśnie z amarantusa.

Poza tym tak zwany popping (czyli prażone nasiona amarantusa) można dodawać do zup i sałatek. Można go bowiem spożywać na surowo lub też po dodatkowym ugotowaniu – na przykład na wywarze z jarzyn. Amarantus to bardzo zdrowy produkt, zatem warto uczynić z niego stały składnik własnej diety.