Dodano:

0
Kategoria: Dieta

O tym, że awokado to cenny produkt, wiedzieli już w starożytności, jednak u nas nie był dostępny, ponieważ rósł jedynie w Ameryce i Afryce. Tam jednak ten owoc był znany i szanowany do takiego stopnia, że należał do kosztownych prezentów ślubnych, a kobiety meksykańskie nazywały go eliksirem piękna. Dzisiaj jest bardzo popularny i u nas. Wiele właściwości awokado wpływa na nasze zdrowie, a gdy jest dojrzałe, smakiem przypomina orzech.


Awokado – wpływ na odchudzanie

Awokado jest jednym z produktów zalecanych podczas odchudzania. I nie jest to żart. Owszem, ciężko sobie wyobrazić, jak owoc składający się w 75% z tłuszczów może być obecny w procesie utraty wagi. Owoc ten zawiera nienasycone kwasy tłuszczowe, które wpływają na usuwanie złego cholesterolu i zwiększają poziom dobrego oraz pozytywnie oddziałuje na układ krążenia i stan naczyń krwionośnych. Oprócz tego przyśpiesza metabolizm, stymuluje wytwarzanie insuliny, która nie pozwala na zwiększanie się poziomu glukozy we krwi.

Awokado zawiera L-karnitynę, która stymuluje metabolizm tłuszczów.
Jeżeli jesteś miłośniczką kanapek posmarowanych masłem, a chcesz dbać o figurę, to masło z powodzeniem zastąpisz miąższem z awokado.

Sprawdź ile kalorii ma awokado?

Właściwości awokado w kosmetologii

Ze względu na skład awokado ma szerokie zastosowanie w kosmetologii. Z owoców tych uzyskuje się bardzo cenny olej, który pasuje do wszystkich rodzajów skóry. Olej jest uważany nie tylko za uniwersalny, ale i podstawowy. Oznacza to, że może być stosowany nie tylko jako dodatek czy baza do kremów, ale również jako olejek do masażu. Awokado nadaje się do pielęgnacji cery, skóry całego ciała, paznokci i włosów. Ważną jego zaletą jest to, że nie pozostawia tłustego filmu na skórze. Oprócz tego ma działanie gojące rany, stąd świetnie pielęgnuje zniszczoną i popękaną skórę. Według naukowców awokado pomaga spowalniać procesy starzenia się. Oprócz antyoksydantów zawiera również substancję, która może stymulować produkcję kwasu hialuronowego. A dobrze wiemy, że ten kwas jest odpowiedzialny za elastyczność skóry i jej wodną równowagę.

właściwości awokado w jedzeniu

Aminokwasy w awokado

Świetną wiadomością zwłaszcza dla wegetarian jest to, że awokado zawiera aminokwasy. A wiadomo, że to właśnie oni muszą spożywać dużo większe ilości białka roślinnego niż reszta populacji. I właśnie ten owoc zawiera wszystkie 18 aminokwasów potrzebnych do wiązania białka i optymalnego rozwoju organizmu. Nie wszystkie aminokwasy jesteśmy w stanie wytworzyć, niektóre z nich musimy dostarczać z pożywieniem. Białka i aminokwasy lepiej są przyswajalne z owoców z dużą zawartością błonnika – a ten również znajduje się w awokado.


Cholesterol i właściwości awokado w jego zwalczaniu

Większość osób obawia się spożywać awokado ze względu na dużą zawartość tłuszczów. Absolutnie niepotrzebnie. Jednonienasycone kwasy tłuszczowe zawarte w tym owocu zwiększają poziom dobrego cholesterolu HDL we krwi, podobnie jak to robi oliwa z oliwek. Awokado pomaga chronić komórki przed działaniem wolnych rodników. Naukowcy udowodnili, że dieta wegetariańska zawierająca tłuszcze HDL obniża poziom tłuszczów LDL w organizmie tak samo efektywnie jak zażywanie odpowiednich leków.
Dodatkowo awokado zawiera beta-sitosterol, który skutecznie zmniejsza poziom złego cholesterolu we krwi.


 Właściwości awokado – jeść podczas ciąży?

Skoro awokado ma tyle zastosowań i tak pozytywnie wpływa na nasz organizm, to czy możemy je spożywać, będąc w ciąży? Odpowiedz wydaje się oczywista – oczywiście, że tak. Nie dość, że nie zaszkodzi, to dodatkowo przyniesie wiele korzyści tobie i dziecku. Jak już wspomniałam, awokado zawiera jednonienasycone kwasy tłuszczowe, które sprzyjają rozwojowi mózgu u płodu, wspomagają rozwój łożyska i inne tkanki płodu, m.in. narządy wzroku, układ nerwowy i tkankę tłuszczową. Oprócz tego zawiera bardzo ważny dla ciężarnych kwas foliowy. A jak wiadomo, każda przyszła mama powinna starać się zwiększyć jego ilość o 400–800 mg dziennie. Jest to świetny sposób na uniknięcie niedoboru wagi i defektów układu nerwowego u noworodków. Właściwości awokado to bogactwo potasu, błonnika i antyoksydantów.

Potencjalnie niebezpiecznych substancji, powodujących komplikacje podczas ciąży, awokado akurat nie zawiera, stąd możemy spokojnie wprowadzić ten owoc do swojej diety.