Dodano:

1
Kategoria: Dieta

Nierafinowany, brązowy cukier trzcinowy jest lansowany jako zdrowszy i bardziej fit od popularnego białego cukru. Czy faktycznie możemy go jeść bez obaw?

 

Czym różni się nierafinowany brązowy cukier od tego białego?

Biały cukier, który najczęściej możemy spotkać w cukierniczkach, to oczyszczony i rafinowany produkt, pozbawiony witamin oraz innych składników mineralnych. Spożywczy cukier to tak naprawdę sacharoza: można go produkować z buraków (otrzymujemy wtedy cukier buraczany), bądź też z trzciny (dostajemy wtedy cukier trzcinowy). Brązowy, nieoczyszczony cukier nie jest poddawany procesowi rafinacji i oddzielania melasy od kryształków, przez co zachowuje złotobrązowy kolor. Jego delikatny smak różni się od smaku „czystego”, białego cukru; nie jest tak intensywny i wydaje się „mniej słodki”. Rafinowane cukry błyskawicznie dostają się do krwiobiegu i powodują gwałtowny i obfity wyrzut insuliny. Czy w przypadku surowego cukru sprawa ma się inaczej? Niestety, nierafinowany cukier trzcinowy ma również wysoki indeks glikemiczny, chociaż mniej kalorii niż jego oczyszczona wersja.


„Korzyści” ze zjadania nierafinowanego cukru trzcinowego

W nierafinowanym cukrze znajdują się śladowe ilości różnych witamin i mikroelementów, takich jak potas, magnez czy fosfor, jednakże są to ilości minimalne, nie mające większego wpływu na naszą dzienną, wymaganą podaż – trudno wyobrazić sobie, iż ktoś mógłby pochłaniać go więcej tylko ze względu na potencjalne benefity w postaci większej ilości mikroskładników odżywczych. Ponadto nierafinowany cukier zawiera o kilka procent kalorii mniej niż jego biały kuzyn, jednakże znowu różnica ilościowa jest tutaj niewielka. Jedną z niewątpliwych zalet cukru nierafinowanego jest jego smak, ceniony przez wielu smakoszy.

Choć cukier nierafinowany wydaje się być lepszą opcją od rafinowanego, białego cukru, nie oznacza to, iż możemy go jeść bez umiaru. Podobnie jak w przypadku cukru białego, cukier surowy to sacharoza; im więcej cukru w naszej diecie, tym bardziej jesteśmy narażeni na nagłe skoki energetyczne oraz tym bardziej przyzwyczajamy się do słodkich przekąsek.

brązowy cukier różni się od białego

 Brązowy cukier a cukier nierafinowany: to nie to samo!

Decydując się na zakup cukru nierafinowanego, pamiętajmy, iż na jego opakowaniu powinno być wyłuszczone, iż to cukier trzcinowy, który nie został poddany procesowi oczyszczania/rafinacji. W przeciwnym wypadku może się okazać, iż kupimy cukier „brązowy”, który powstał poprzez dodanie odrobiny brązowawej melasy, która została już wcześniej usunięta. Taki brązowy cukier, mimo iż jest droższy od białego, tak naprawdę jest praktycznie tym samym produktem i różni się jedynie barwą.


Co wybrać zamiast nierafinowanego, brązowego cukru trzcinowego?

Dobrą alternatywą dla zdrowych osób, poszukujących czasem odrobiny słodyczy w ciastach czy innych wypiekach, są naturalne słodziki, takie jak cukier kokosowy, stewia czy świeży, niepasteryzowany miód. Ten ostatni jest świetnym antyoksydantem, bogatym w minerały, białka czy przeciwnowotworowe polifenole. Wykazuje silne działanie przeciwzapalne i antybakteryjne oraz liczne, inne prozdrowotne właściwości (pomaga m. in. leczyć biegunki bakteryjne). W przypadku osób, dla których ważny jest niski indeks glikemiczny i mała ilość kalorii, godne polecenia stają się poliole (czyli alkohole cukrowe, takie jak erytrytol, sorbitol oraz ksylitol). Nie podnoszą poziomu glukozy we krwi i nie powodują reakcji insulinowej; ponadto mogą działać probiotycznie i wpływają pozytywnie na mikroflorę jelitową. W większych ilościach mogą powodować efekt przeczyszczający, jednakże jest on przemijający. Niewątpliwie rekordy popularnościpodobne jak brązowy cukier bije cukier brzozowy, czyli ksylitol. Nie tylko pomaga odzwyczajać nas od słodkiego smaku i kontrolować łaknienie. Ksylitol wpływa także pozytywnie na lipidogram i przeciwdziała próchnicy, warunkując również remineralizację szkliwa.

KOMENTARZE

To pole jest wymagane Wciśnij ENTER, aby dodać komentarz
To pole jest wymagane

co za bzdury cukier brazowy zawiera sladowe ilosci koloidow dlatego brazowy a ze taki zawiera witaminy I sole mineralne to juz totalna bzdura.Witaminy I inne skladniki wyplukane w dyfuzorach do soku .ktory nastepnie jest poddawany dalszej obrobce /process defekacji I saturacjii oraz zagesczaniu na wyparkach/az do procesy powstawania krysztalow ,I ich oczyszczeniu resztki melasy co zawiera glownie cukru niekrystalizujace I inne domieszki.Brazowy cukier czy to z burakow czy z trzciny mozna rowniez otrzymac z marchwii,czy tez z ananasa bo w tych roslinach zawarta jest znaczna ilosc sacharozy czuli inaczej fruktofuranozy.Zatemnie wierzcie w bajki ,ze cukier brazowy dostarczy wam witaminy I skl mineralne

OdpowiedzAnuluj dodanie odpowiedzi