Dodano:

0
Kategoria: Dieta

Ciemnozielony owoc o dużej pestce to składnik wielu potraw, past, dipów i sałatek. Sprawdź, dlaczego warto się zajadać awokado, szczególnie, jeśli jesteś na diecie redukcyjnej!


Krótka historia awokado i parę ciekawostek o „maśle Boga”

Awokado (zwane również smaczliwką wdzięczną) było znane już Aztekom i chociaż jego maślanego smaku nijak nie da się porównać do innych owoców, tak naprawdę jest krewniakiem gruszki. Awokado rośnie na wiecznie zielonych drzewach, a jego ojczyzną był Meksyk i Ameryka Północna.

Warto pamiętać o tym, iż awokado ma bogatą w substancje odżywcze, jadalną pestkę, którą najlepiej wysuszyć, rozgnieść i zmielić blenderem, a następnie spożywać w sproszkowanej formie dodaną np. do jogurtu. Awokado, które kupujemy w warzywniaku, najczęściej jest jeszcze niedojrzałe i nie nadaje się do spożycia (miejmy to na uwadze, kupując awokado do potraw odpowiednio wcześniej). Aby przyspieszyć proces jego dojrzewania, możemy włożyć je na kilka dni do jednej papierowej torebki czy woreczka razem z jabłkiem.


Zalety spożywania awokado

Awokado jest świetną alternatywą dla tych, którzy nie lubią smaku oliwy bądź masła: regularne spożywanie awokado dostarcza nam dobrych, łatwo przyswajalnych jednonienasyconych kwasów tłuszczowych. Ponadto awokado jest dobrą propozycją dla sportowców na wysokoenergetycznej diecie: jest kaloryczne i zaspokaja apetyt na dłużej, jednocześnie nie obciążając nadmiernie żołądka. Włączając awokado do diety, łagodzimy stany zapalne, regulujemy poziom „dobrego” i „złego” cholesterolu, jak również wspomagamy redukcję masy ciała, podkręcając metabolizm. „Masło boga”, jak czasem nazywane jest awokado, ma także silne działanie antynowotworowe i antymiażdżycowe. Awokado to również bomba witaminowa i minerałowa: zawiera więcej potasu niż banany, a do tego kwas foliowy, witaminy A, C, E, K oraz kilka z grupy B. Co więcej, awokado zawiera wiele antyoksydantów (np. glutation), zmniejszających ilość wolnych rodników w organizmie i pomagających w jego oczyszczaniu. Awokado wpływa również pozytywnie na procesy poznawcze i funkcje mentalne u osób starszych czy cierpiących na chorobę Alzheimera (między innymi poprzez zawartość aminokwasu tyrozyny). To wszystko sprawia, iż awokado często bywa uważane za superfood i żywność funkcjonalną, dedykowaną osobom aktywnym.

awokado to bardzo wartościowy owoc

Awokado w kuchni

Najpopularniejszą potrawą z awokado jest bez wątpienia dip guacamole. Owoc awokado świetnie sprawdza się zarówno na słono, jako dodatek do mięs czy sałatek, jak i element deserów czy odżywczych smoothie. Konsystencja miąższu i jego łatwe rozsmarowywanie przesądza o popularności awokado jako bazy do past i sosów. Jeśli nie chcemy, by awokado zbrunatniało, możemy skropić je odrobiną soku z cytryny.


Awokado w kosmetyce

Zimnotłoczony olej z awokado to świetny, uniwersalny kosmetyk do całego ciała: dobrze nawilża i odżywia skórę, pozostawiając ją miękką i elastyczną. Poprawia produkcję kolagenu i spowalnia procesy starzenia się skóry: nie tylko redukuje widoczność zmarszczek, ale i rozjaśnia plamy i przebarwienia na skórze. Olej z awokado może być także składnikiem mieszanek do olejowania włosów – wygładza je i zapobiega nadmiernemu puszeniu się oraz rozdwajaniu końcówek. Do tego potrafi łagodzić zmiany trądzikowe, jak również przynosi ulgę w łuszczycy czy egzemie. Olej z awokado działa również jak filtr słoneczny o niskim faktorze, także może być też stosowany jako naturalna ochrona przed słońcem.