Dodano:

0
Kategoria: Dieta

Cieciorka (także: ciecierzyca, groch włoski) to roślina strączkowa, która robi prawdziwą karierę w kuchniach całego świata. Cieciorka zyskała szczególną popularność w diecie wegetariańskiej – jest bogatym źródłem aminokwasów i stanowi dobry zamiennik dla mięsa. Poznaj właściwości cieciorki i spróbuj włączyć ten wartościowy produkt do swojej codziennej diety!


Rodzaje cieciorki – podstawowe informacje

Cieciorka występuje odmianie kabuli albo desi. Nasiona kabuli są większe i kremowe, a ziarna desi – wyraźnie mniejsze i dostępne w barwie kremowej, czarnej, brązowej, zielonej lub żółtej (popularniejsza jest odmiana pierwsza). Owa roślina strączkowa zawsze pochodzi z regularnej produkcji, zróżnicowanej w zależności od regionu, oraz nie występuje w żadnych dzikich odmianach. Wykorzystuje się ją w postaci niezmielonej na takich zasadach, jak groch czy inne rośliny z gatunku strączkowych. Można także przemielić ją na mąkę: zmielona i ugotowana stanowi idealny składnik hummusu. I kabula, i desi mają słodkawy posmak z delikatną orzechową nutą.

W takich rejonach jak Indie, Turcja czy Pakistan ciecierzyca jest powszechnie spożywanym, tanim produktem, który dostarcza spore ilości białka i węglowodanów. Moda na zdrową, egzotyczną żywność oraz mnożące się alergie pokarmowe sprowadziły nasiona także na rynek polski. Najłatwiej zdobyć cieciorkę w sklepach ze zdrową żywnością; za 100 gramów produktu zapłacimy blisko 2 złote (najczęściej opakowania zawierają 400 gramów, więc paczka kosztuje około 8 złotych).


Zdrowotne właściwości cieciorki

100 gramów ciecierzycy pokrywa dokładnie 1/2 dziennego zapotrzebowania na błonnik pokarmowy (13,5 g). Ponad połowa tego błonnika odpowiada za prawidłowe wypróżnianie organizmu – dlatego cieciorka jest skutecznym narzędziem w walce z zaparciami i przyczynia się do profilaktyki nowotworów jelita grubego. Druga część błonnika także nie jest bezczynna, ale wspomaga obniżanie poziomu cukru we krwi oraz redukuje zły cholesterol i trójglicerydy.

Cieciorka jest także źródłem kwasów omega-3 i kwasu alfa-linolenowego, które wspomagają układ krążenia, a których wciąż brakuje w diecie Polaków. Dzięki antyoksydantom (witamina C, E, związki fenolowe, beta-karoten) nasiona pomagają pokonać wolne rodniki. Ciecierzyca zawiera ponadto sporo składników mineralnych, w tym żelazo, miedź, cynk, potas, magnez, wapń, ale też kwas foliowy i witaminy z grupy B, PP. Udowodniono, że cieciorka zapobiega anemii – powinny się nią także zainteresować kobiety w czasie miesiączki.

cieciorka


Odchudzanie z cieciorką

Błonnik zawarty w cieciorce sprawia, że wydłuża się czas przeżuwania pokarmu. Powoduje to wcześniejsze uczucie sytości, które zostaje utrzymane przez stosunkowo długi okres. Błonnik zmniejsza też wchłanianie energii prosto z pożywienia oraz usprawnia wydalanie tłuszczu z organizmu. Cieciorka zawiera też magnez i witaminy z grupy B – oba składniki regulują pracę układu nerwowego, więc mają znaczenie w przypadku kryzysu podczas prób odchudzania. Ciecierzyca ma sporo kalorii (po ugotowaniu jest to około 164 kcal/100 g), ale spokojnie można uwzględnić ją w diecie – jeśli nie będziemy jeść jej za dużo, na pewno pomoże nam zrzucić zbędne kilogramy.


Cieciorka – jak gotować i z czym przyrządzać?

Niedojrzałe nasiona cieciorki można spożywać w postaci surowej; dojrzałe należy zakonserwować lub ugotować. Przed gotowaniem należy namoczyć ciecierzycę w wodzie z łyżeczką sody oczyszczonej na okres 10–12 godzin (tę przeznaczoną do jedzenia na surowo wypada zanurzyć aż na 24 godziny). Po upływie wyznaczonego czasu nasiona należy odcedzić i zagotować pod przykryciem we wrzącej wodzie aż do ich rozmiękczenia (około 1,5 godziny). Warto wymienić wodę nawet dwukrotnie, żeby pozbyć się wszelkich ewentualnych zanieczyszczeń.

Cieciorka nadaje się nie tylko do przygotowywania hummusu i falafeli, ale także do rozgrzewających zup, kotletów i pasztetów. Można ją wykorzystać, szykując farsz do pierogów lub krokietów albo dodać ją do sałatki czy dania typu ratatouille. Mało tego: ze zmielonej cieciorki wypieka się chleby i placki! Z ciecierzycą dobrze komponują się przyprawy takie jak rozmaryn, tymianek, curry, kurkuma, kolendra, cynamon i gałka muszkatołowa. Dowolność jest więc ogromna – jeśli tylko mamy ochotę, wypróbujmy drogocenne właściwości tej rośliny na własnej skórze!