Dodano:

2
Kategoria: Dieta

Smutnym, lecz prawdziwym faktem o dzisiejszym społeczeństwie jest to, że liczba osób z nadwagą i otyłością nieustannie wzrasta. Można powiedzieć, że zjawisko to staje się istną plagą dzisiejszych czasów. Osoby, których wskaźnik masy ciała BMI przekracza 25, są w grupie podwyższonego ryzyka wystąpienia niebezpiecznych dla zdrowia chorób cywilizacyjnych. Należą do nich między innymi jednostki takie jak cukrzyca, nadciśnienie tętnicze i miażdżyca. Wszystkim osobom ze zbyt wysoką masą ciała zaleca się utratę zbędnych kilogramów. Czy dieta 1000 kalorii to dobre rozwiązanie?

Dieta 1000 kalorii – zasady ogólne

Sondaże pokazują, że najczęściej stosowaną przez Polaków dietą odchudzającą jest dieta 1000 kalorii. Czym charakteryzuje się ten sposób żywienia? Jakie są jego zasady? Jakie są dozwolone, a jakie zabronione produkty spożywcze na tej diecie? Czy dieta 1000 kalorii jest słusznym wyborem żywieniowym? W poniższym artykule znajdziecie odpowiedzi na każde z tych pytań.

Dieta 1000 kcal jest bardzo popularną dietą odchudzającą przeznaczoną dla osób, które chcą w dość szybkim czasie utracić zbędne kilogramy. Niestety, nie wiadomo do końca, kto jest jej autorem i jakie dokładnie są zasady jej stosowania. Osoby decydujące się na ten sposób żywienia czerpią swoją wiedzę ze źródeł internetowych, blogów i forów tematycznych.

Pomimo braku publikacji naukowych dowodzących skuteczności tej diety ma ona liczne grono zwolenników i uważana jest za bardzo pomocny program odchudzający. Dieta zalecana jest w szczególności osobom, które umiejętnie posługują się tabelami wartości odżywczych, a liczenie kalorii nie jest im obce. Dieta tysiąca kalorii, jak sama jej nazwa wskazuje, jest dietą niskoenergetyczną.

Jeśli chcemy odchudzać się w ten sposób, musimy przestrzegać zasad określonych przez jej użytkowników:
– w diecie 1000 kcal spożywa się zawsze 5 posiłków dziennie. Nie ma w niej miejsca na przekąski między stałymi i ściśle określonymi porami posiłków. Co więcej, każdy z nich musi być skrupulatnie obliczony.

Rozkład energetyczny posiłków przedstawia się następująco:
200 kcal na śniadanie,
150 kcal na II śniadanie,
350 kcal na obiad,
100 kcal na podwieczorek,
200 kcal na kolację.

– kolejną zasadą, której przestrzegają osoby na diecie 1000 kalorii, jest ścisłe wyznaczenie pory ostatniego posiłku. Odchudzający się tym sposobem zauważyli bowiem, że najlepsze efekty przynosi spożywanie kolacji nie później niż o godzinie 19:00;

– niemałe znaczenie w tym sposobie żywienia odgrywa dobór odpowiednich artykułów spożywczych. Ogólnie zakłada się, że produkty w diecie 1000 kalorii powinny być niskokaloryczne i wysokobłonnikowe. Osoby korzystające z tej diety uważają, że taka kombinacja zapobiega powstawaniu uczucia głodu w ciągu dnia. W przypadku korzystania z tak dużych ilości błonnika nie można zapominać o wypijaniu odpowiedniej ilości płynów w ciągu doby. Wybierając produkty spożywcze, powinniśmy korzystać z tych wysokiej jakości, nie kupujemy zatem tanich i przetworzonych artykułów spożywczych;

– w diecie 1000 kalorii określone są również wytyczne dotyczące dozwolonych i zabronionych technik kulinarnych. Zalecane są gotowanie, korzystanie z parowaru, pieczenie w folii lub rękawie oraz duszenie bez dodatku tłuszczu. Zabrania się smażenia na głębokim oleju, pieczenia z dodatkiem tłuszczu oraz korzystania z frytkownicy;

– dieta 1000 kalorii wyklucza również spożywanie wszelkiego rodzaju słodyczy, fast foodów i alkoholu – są one bowiem szablonowymi przedstawicielami żywności wysokoenergetycznej;

– podczas stosowania diety należy pamiętać o regularnej aktywności fizycznej. Osoby odchudzające się w ten sposób jednomyślnie twierdzą, że dieta + sport = wymarzone rezultaty.

Dieta 1000 kalorii – jadłospis

Głównym źródłem węglowodanów w diecie 1000 kalorii są pełnoziarniste pieczywo, kasze gruboziarniste, ciemny ryż, mąka z grubego przemiału oraz duże ilości otrębów zbożowych. Dieta 1000 kalorii nie zakłada rygorystycznych ograniczeń, jeśli chodzi o warzywa i owoce, jednak preferuje się stosowanie tych o niskiej wartości energetycznej i dużej zawartości wody. Do produktów takich należą między innymi ogórek, pomidor, cukinia, sałata, pomarańcza i grejpfrut. Spożywanie dużej ilości warzyw i owoców w diecie 1000 kalorii ma na celu (jak uważają osoby ją stosujące) zniwelowanie ryzyka powstawania niedoborów witaminowych i mineralnych. Niedobory takie mogą mieć poważne konsekwencje zdrowotne.

Źródłem białka w diecie 1000 kalorii jest odtłuszczony nabiał, chude mięso, drób i ryby, a także jajka i odtłuszczone wędliny. W celu urozmaicenia jadłospisu można raz na jakiś czas pozwolić sobie na owoce morza – są dobrym źródłem białka, a jednocześnie dostarczają wielu niezbędnych mikro- i makroelementów.

Źródłem tłuszczu w diecie 1000 kalorii powinny być niewielkie ilości oliwy z oliwek, oleju rzepakowego, dla urozmaicenia posiłków można korzystać także z nasion i pestek.
Jeśli chodzi o przyprawianie potraw na diecie 1000 kcal, można spotkać się z dwoma stanowiskami. Pierwsze z nich zakłada, że należy zwiększyć spożycie przypraw poprawiających tempo metabolizmu, należą do nich pieprz cayenne, papryka chilli, cynamon, imbir, kurkuma, ziele angielskie, goździki i curry. Drugie stanowisko zakłada, że przyprawy takie powinny być wykluczone ze względu na stymulowanie żołądka i wzmaganie uczucia głodu.

Poniżej przedstawiamy wzorcowy jadłospis diety 1000 kcal.

Śniadanie
Kanapki z twarożkiem i warzywami
– kromka pumpernikla – 50 g
– ½ opakowania chudego twarogu – 100 g
– ½ pomidora – 60 g
– 2 łyżki posiekanego szczypiorku – 10 g
– czosnek, pieprz i sól – do smaku
– szklanka herbaty zielonej bez cukru – 230 ml

II śniadanie
Jogurt naturalny z musli i cynamonem
– jogurt naturalny 0% tłuszczu – 160 g
– 2 łyżki płatków owsianych górskich – 20 g
– łyżka rodzynek – 10 g
– ½ łyżeczki cynamonu – 2 g

Obiad
Pierś z kurczaka faszerowana szpinakiem podawana z dzikim ryżem
– pierś z kurczaka – 100 g
– szpinak świeży – 25 g
– odtłuszczony ser mozzarella – 20 g
– dziki ryż – 100 g
– surówka z tartej marchewki – 120 g

Woda mineralna z cytryną i imbirem
– woda mineralna – 230 ml
– 2 plasterki cytryny – 10 g
– 2 plasterki imbiru – 4 g

Podwieczorek
– średniej wielkości pomarańcza – 200 g
– szklanka kawy parzonej bez cukru i mleka – 230 ml

Kolacja
Naleśnik pełnoziarnisty z pieczonym jabłkiem
– naleśnik z mąki owsianej pełnoziarnistej – 80 g
– jabłko
– ½ łyżeczki cynamonu
– szklanka czarnej herbaty bez cukru

Mniej więcej tak prezentują się posiłki w diecie 1000 kcal. Jak widać, może być to dieta urozmaicona, jednak nie zmienia to faktu, że porcje nadal wydają się zbyt małe dla dorosłego człowieka.

dieta 1000 kalorii

Dieta 1000 kalorii – efekty i korzyści

Dieta 1000 kalorii przynosi efekty. W zasadzie trudno się temu dziwić, jest ona przecież dietą ubogoenergetyczną, opartą na produktach spożywczych wysokiej jakości. Dodatkowo w jej zasadach wskazana jest aktywność fizyczna, a wszelkie grzeszki żywieniowe są surowo zabronione. Faktem jest, że osoby po raz pierwszy przechodzące na dietę 1000 kalorii potrafią stracić w ciągu miesiąca nawet 8 kilogramów. Jest to bez wątpienia efekt, który zadowoli każdą osobę borykającą się z problemem nadwagi lub otyłości. Do korzyści płynących ze stosowania diety 1000 kalorii można ponadto zaliczyć:
– wyrobienie nawyku spożywania 5 regularnych posiłków dziennie,
– korzystanie z wysokiej jakości mięs, drobiu i ryb,
– wybieranie zdrowych źródeł tłuszczu,
– korzystanie z dobrej jakości pieczywa o niskim indeksie glikemicznym,
– rezygnację z fast foodów, alkoholu i słodyczy, a także ze smażenia.

Biorąc pod uwagę wszystkie wyżej wymienione zalety diety 1000 kcal, można wysnuć wniosek, że dieta ta jest naprawdę racjonalna. Ale czy na pewno?

Dieta 1000 kalorii – skutki uboczne, opinia dietetyka

Odpowiedź na wyżej postawione pytanie brzmi: nie. Pomimo że dieta 1000 kalorii sprawia wrażenie zdrowej, urozmaiconej i zbilansowanej, wcale taka nie jest. Do myślenia powinna dać nam przede wszystkim wartość energetyczna diety. Tysiąc kalorii to zbyt mało, żeby pokryć podstawową przemianę materii (PPM), nie mówiąc już o kaloriach niezbędnych do zaspokojenia potrzeb całkowitej przemiany materii (CPM). Chociaż dieta ma wielu zwolenników, jest stanowczo negowana przez środowisko naukowe i wykształconych dietetyków.

Inną wadą diety 1000 kalorii jest fakt, że jej długotrwałe stosowanie powoduje rozwój i pogłębienie niedoborów witaminowo-mineralnych. Niemożliwe jest jednoczesne przestrzeganie zasad diety 1000 kalorii i pokrycie zapotrzebowania na wszystkie witaminy i składniki mineralne. Tutaj pojawia się kolejna bardzo ważna kwestia, mianowicie suplementacja. Jeśli już uparcie chcemy skorzystać z tego planu żywieniowego, należy przygotować się na wieloskładnikową suplementację. Decyzji o wyborze właściwych preparatów nie powinniśmy podejmować samodzielnie. Aby nie zaszkodzić swojemu organizmowi, należy skonsultować swój wybór z lekarzem lub dietetykiem.

Kolejną wadą diety 1000 kalorii jest zwolnienie tempa przemian metabolicznych. Chociaż jej zwolennicy nieustannie mówią, że przyśpiesza ona metabolizm (w końcu stosują przecież dużo ostrych przypraw, uprawiają sporty, piją dużo wody) – prawda jest zupełnie inna. To, że w pierwszym okresie diety nasza waga „leci w dół”, jest oznaką utraty wody z organizmu. Nie tracimy tkanki tłuszczowej, a wręcz przeciwnie – narażamy się na wystąpienie efektu jo-jo.

Zanim zaczniecie stosować radykalne diety odchudzające, pamiętajcie o tym, że skuteczne odchudzanie to takie, podczas którego organizm nie jest narażony na ryzyko wystąpienia niedoborów pokarmowych. Dobra dieta odchudzająca powinna być indywidualnie dopasowana do naszej płci, wzrostu, masy ciała, stylu życia i upodobań żywieniowych. Powinna dodawać nam energii, witalności i sprawiać, że czujemy się silniejsi. Zastanówcie się teraz, czy dieta przedstawiona w powyższym artykule ma wszystkie wymienione przed chwilą cechy.


Bibliografia
Pomroy H., Dieta przyśpieszająca metabolizm – jedz więcej i schudnij szybciej, Warszawa, 2014.
Kunachowicz H. et al., Liczymy kalorie, Warszawa 2011.
Niemira K., Dieta 1000 kcal – bezpieczeństwo stosowania, zalecane i zakazane produkty i suplementacja, bonavita.pl/dieta-1000-kcal-bezpieczenstwo-stosowania-zalecane-i-zakazane-produkty-i-suplementacja (27.02.2018).
Ostrowska L., Zestawy dietetyczne. Dieta 1000 kcal. Recepta na odchudzanie, unnopharma.pl/dieta_1000.pdf (27.02.2018).
Wipler I., Kalorie na wodzy, Warszawa, 2003.

KOMENTARZE

To pole jest wymagane Wciśnij ENTER, aby dodać komentarz
To pole jest wymagane

Doskonała rozpiska na dietę jednak mi to i tak dużo nie pomoże muszę dorzucić jakiś kopniak i tym kopniakiem dla mojego organizmu jest iqmango

OdpowiedzAnuluj dodanie odpowiedzi

Nie wyobrażam sobie jeść tak niewielkiej ilości kalorii. Nie mówię, że mamy od razu się rzucać na talerz i jeść jego 4krotność, ale 1000 to zdecydowanie za mało - bez względu na płeć i wagę startową. Nie jestem dietetykiem, ale bardzo dobrze, że wspomniano tu o tym iż tak niewielka ilość nie może pokryć zapotrzebowania kalorycznego. Mamy teraz dostęp do pomocy w diecie, społeczeństwo zyskuje na wiedzy i samoświadomości. Każdy już wie, że głodówka to nie sposób na odchudzanie - teraz znaczenie ma staranność i właśnie odpowiedni bilans kaloryczny. Czytałam nawet ostatnio u Michała Wrzoska na blogu bardzo ważną rzecz - podstawą trzymania diety nie jest kaloryczność,a traktowanie jedzenia nie w formie rozrywki. Jeśli ktoś je 1000 kalorii to traktuje to jak bardzo niezdrową i ryzykowną rozrywkę. No bo powiedzmy sobie szczerze, ile człowiek wytrzyma na tak restrykcyjnym planie?

OdpowiedzAnuluj dodanie odpowiedzi