Dodano:

0
Kategoria: Dieta

Cukier to jeden z najważniejszych składników rozmaitych potraw – słodyczy, wypieków, napojów. Dodajemy go do kawy i herbaty. Jest głównym składnikiem lodów, cukierków, kremów. Cukier jest stosowany jako środek konserwujący w dżemach i galaretkach. Ale tak naprawdę czym jest cukier i czy szkodzi naszemu organizmowi?


Co to jest cukier?

Cukier to prosty węglowodan. Jest produkowany w różnych formach, ale wszystkie rodzaje mają słodki smak. Główne gatunki to sacharoza, laktoza i fruktoza. Najczęściej używamy sacharozy, która jest pozyskiwana z trzciny cukrowej i buraków. Fruktoza znajduje się w owocach i miodzie, a laktoza w mleku. Jest jeszcze glukoza, która jest rodzajem cukru krążącego w naszej krwi.

Najczęściej stosujemy tzw. cukier biały, który składa się głównie z czystej sacharozy. W ciągu dnia kobiety potrzebują otrzymywać w postaci cukru około 100 kalorii. Jednak zazwyczaj spożywamy go znacznie więcej, a to ma niekorzystny wpływ na nasz organizm.


Czy cukier szkodzi?

Nie jest tajemnicą, że nadmierne spożycie słodyczy może powodować zaburzenia metabolizmu, otyłość, cukrzycę, próchnicę. Jednak są osoby, które będą dalej twierdzić, że bez cukru nie potrafią funkcjonować. Do nich po prostu nie trafiają powyższe argumenty. Natomiast już dawno udowodniono, że miłośnicy cukru, z powodu swoich preferencji kulinarnych, znajdują się w strefie ryzyka zachorowania na raka. Oprócz tego, cukier wypiera z naszej krwi witaminy z grupy B, co może spowodować pojawienie się takich chorób jak stwardnienie rozsiane, zawał, choroba naczyniowa. Ale wyobraźcie sobie, że dalej znajdą się osoby, które stwierdzą, że na ich organizm cukier absolutnie nie szkodzi.

cukier w nadmiarze może być szkodliwy

Jak objawia się szkodliwość cukru?

Ustaliliśmy, że cukier powoduje wiele złego w organizmie. Ale na co tak dokładnie szkodzi, oprócz tego, że powoduje szereg różnych chorób?

Przede wszystkim cukier powoduje nagłe zmiany poziomu glukozy we krwi. A niestabilny poziom glukozy często prowadzi do wahań nastroju, zmęczenia, bólów głowy i powoduje ciągłą potrzebę spożywania słodyczy. To stopniowo prowadzi do uzależnienia, i tak naprawdę na okrągło masz chęć jedzenia słodkich produktów.

Spożywanie cukru w dużych ilościach zwiększa ryzyko otyłości, cukrzycy oraz chorób serca i oczywiście wspomnianych powyżej chorób onkologicznych. Zwróćcie uwagę, drogie panie, że wszystkie diety odchudzające, w tym zbilansowane odżywianie, mają jedną, podstawową zasadę – wyeliminowanie cukrów prostych z pożywienia. Inaczej osiągnięcie wymarzonej sylwetki nie jest możliwe.

Ale to nie koniec negatywnego oddziaływania cukru na organizm. Powoduje on również uszkodzenia systemu immunologicznego. Przecież aby rozwijały się bakterie i zapalenia grzybicze, potrzebny jest właśnie cukier.

Nadmiar cukru prowadzi także do niedoboru chromu w organizmie. A główną funkcją chromu jest właśnie regulowanie poziomu cukru we krwi.

Ponadto spożywanie cukru negatywnie wpływa na skórę. Pewna część cząsteczek cukru po trafieniu do krwi łączy się z białkami. Proces ten nazywany jest glikolizą. Powstałe na skutek tego procesu nowe struktury molekularne osłabiają sprężystość tkanek w ciele, w tym również skóry. Stąd im większe stężenie cukru we krwi, tym szybciej się starzejemy.

Mówiąc o zagrożeniach płynących ze spożycia cukru, często zapominamy o jego podstawowym, negatywnym wpływie. Osadza się on na zębach i zwiększa ryzyko wystąpienia próchnicy, i to dużo bardziej niż inne produkty.

Jednak to dalej nie jest koniec negatywnego wpływu cukru na nasz organizm. W sytuacjach stresowych w organizmie wzrasta poziom hormonów stresu. Są to związki chemiczne, które przygotowują organizm do ataku lub ucieczki. Te związki zaczynają również działać w momencie obniżenia się poziomu cukru we krwi. Np. zjadasz czekoladę, co powoduje gwałtowny wzrost poziomu cukru we krwi, i tak samo gwałtowny jego spadek. A to aktywuje hormony stresu (adrenalina, kortyzol). One natychmiast podnoszą poziom cukru we krwi, co powoduje szybki zastrzyk energii. Problem polega w tym, że hormony te mogą powodować uczucie niepokoju, drażliwość i wahania nastroju.

Powyższe argumenty powinny przemówić do rozsądku każdej z nas i spowodować, że jeżeli nie wyeliminujemy całkowicie cukru z diety, to przynajmniej ograniczymy go do minimum. Powodem nie powinna być jedynie chęć posiadania pięknego, szczupłego ciała, ale również potrzeba dbania o własne zdrowie.