Dodano:

0
Kategoria: Dieta

Nadchodzi lato i przez krótki czas opychamy się truskawkami do oporu w każdej możliwej postaci… Sprawdź, jak jeść truskawki, żeby nie zniweczyć skutków swojej diety.


Truskawki a dieta: czy da się to połączyć?

Pewnie dopadają cię wątpliwości, czy przepyszne truskawki pochłaniane non stop (przecież sezon na nie jest taki krótki!) przypadkiem nie zostaną nam zaliczone do dietetycznych grzeszków… oczywiście mamy na myśli owoce zjadane solo, a nie w akompaniamencie galaretki, posypki z cukru albo bitej śmietany.

Jeśli jesteś na diecie niskowęglowodanowej bądź po prostu chcesz obniżyć ilość węgli w diecie – pewnie obawiasz się, że nadmiar owoców i fruktozy może nie być dla ciebie pożądany, zwłaszcza że ostatnimi czasy antyowocowa krucjata działa bardzo sprawnie. Spróbujemy jednak przekonać cię, że poprzez umiarkowanie podjadanie truskawek wyświadczasz swojemu organizmowi przysługę – rzecz jasna, mówimy tutaj o całych i świeżych owocach, a nie o truskawkach w cieście babuni czy w sokach owocowych.


Czy więc truskawki sprawdzą się na diecie? Jak najbardziej! Truskawki są niskokaloryczne i mają działanie diuretyczne. Co więcej, zawierają również sporo błonnika rozpuszczalnego, który pozytywnie wpływa na perystaltykę jelit, regularność wypróżnień i dobrą mikroflorę jelitową. Dzięki pektynom stosunkowo niewielka porcja truskawek zapewnia uczucie sytości na dłużej, przez co te pyszne owoce pomagają kontrolować apetyt – szczególnie jeśli jesteś na redukcji. Ponadto truskawki wzmagają produkcję leptyny oraz adiponektyny (hormonów odpowiedzialnych za prawidłowe działanie naszego metabolizmu i utrzymanie optymalnej wagi), a także poprawiają insulinowrażliwość.


Co z „cukrem” w truskawkach?

Owszem, truskawki zawierają cukry, jednak w większości jest to fruktoza: monosacharyd, czyli inaczej cukier prosty, który nie jest zależny od insuliny i tym samym nie stymuluje jej wydzielania (a jeśli już, to niewielkie ilości). Oznacza to, iż spożycie truskawek czy innych owoców zawierających głównie fruktozę nie powoduje gwałtownych skoków poziomu cukru we krwi i tzw. „cukrowego haju”, a następnie energetycznego zjazdu.

Aby zauważyć negatywny wpływ fruktozy na organizm, musielibyśmy zjeść na raz ogromne jej ilości, bliskie 7 jabłkom kilka razy w ciągu dnia, co z uwagi na objętość i sycące właściwości owoców byłoby prawdziwym wyzwaniem. Jak widać, fruktoza nie jest „tłuszczogennym” cukrem, a spożywana umiarkowanie w postaci całych owoców przez osoby aktywne fizycznie może być elementem dobrze zbilansowanej diety.


Niewielkie spożycie fruktozy, nawet codzienne, w postaci świeżych, całych owoców może wzmagać oksydację lipidów, a tym samym utratę tkanki tłuszczowej. Porcja owoców dziennie w ramach swojego zapotrzebowania kalorycznego nie sprawi, że nagle zaczniesz akumulować tłuszcz, szczególnie jeśli owoce są przyjmowane w akompaniamencie dobrych tłuszczów i odpowiedniej ilości białek. Szklanka truskawek to zaledwie około 10 gramów węglowodanów, do tego mają stosunkowo niski indeks glikemiczny. Warto również pamiętać o tym, iż truskawki, podobnie jak jagody, zawierają niewielką ilość fruktozy w porównaniu z innymi owocami, np. bananami.

truskawki to skarb lata

Truskawki i odżywka białkowa: połączenie idealne!

Letnią porą może być ci ciężko zmusić się do przebywania na siłowni, kiedy słoneczna pogoda kusi do spędzenia popołudnia na leżaku. Jeśli jednak już uda ci się przeprowadzić swój trening pomimo upału, możesz nagrodzić się szejkiem proteinowym z dodatkiem kilku truskawek. Fruktoza wzmaga absorpcję niektórych minerałów, np. magnezu czy cynku, a do tego świetnie poprawi smak twojego koktajlu białkowego.


„Owoc Wenus” to pogromca wolnych rodników

Truskawki zawierają sporo przeciwutleniaczy, które pomagają zmniejszać stres oksydacyjny i stany zapalne, a do tego przyspieszają regenerację potreningową i zapobiegają infekcjom bakteryjnym czy wirusowym. Ponadto antyoksydanty spowalniają procesy starzenia się komórek, przez co pomagają zachować młodą i jędrną skórę na dłużej, poprawiając jej napięcie i elastyczność.


Truskawki zawierają sporo manganu, żelaza oraz witaminy C

Chociaż na co dzień nie mówi się zbyt wiele o manganie, jest to jeden z kluczowych dla prawidłowej gospodarki hormonalnej pierwiastków, odpowiedzialny również za metabolizm białek, tłuszczów i węglowodanów, a do tego zdrowie naszych kości i stawów. Oprócz innych witamin truskawki zawierają także potężną dawkę witaminy C i przewyższają pod tym względem nawet cytryny. Dzięki temu truskawki wspierają działanie układu immunologicznego, świetnie chroniąc przed letnim przeziębieniem i zwiększają tolerancję organizmu na wysokie temperatury. Z uwagi na sporą zawartość żelaza przeciwdziałają anemii i niedokrwistości.