Dodano:

0
Kategoria: Dieta

Czosnek jadano już za czasów faraonów. Nadaje potrawom specyficznego smaku, ale to nie jest jego jedyną zaletą. Ma również wiele innych, cenniejszych właściwości, które sprawiają, że warto go regularnie spożywać.


Czosnek zawiera wiele cennych substancji

Czosnek jest bogatym źródłem między innymi witaminy B1, B2, PP, C, prowitaminy A, potasu, wapnia, magnezu, kobaltu, chromu, niklu, aminokwasów, związków flawonoidowych, saponin i wielu innych cennych związków i pierwiastków. Najzdrowszy jest czosnek surowy.


Silny naturalny antybiotyk

Czosnek zawiera duże ilości allicyny – związku chemicznego o specyficznym zapachu i bardzo silnych antybiotycznych właściwościach. Pod względem mocy działania 1 mg allicyny odpowiada 15 mg penicyliny. Dzięki temu związkowi, czosnek niezwykle skutecznie pomaga zwalczać i zapobiegać infekcjom bakteryjnym i wirusowym. Działa zatem podobnie jak antybiotyki, ale nie ma żadnych skutków ubocznych.


Czosnek działa przeciwgrzybicznie

Czosnek nie tylko przeciwdziała chorobom wirusowym i bakteryjnym, ale również jest skuteczną bronią przeciw infekcjom skórnym, np. grzybicom.


Cudownie wzmacnia odporność

Zdrowotne właściwości czosnku obejmują też wzmacnianie naturalnej odporności ludzkiego organizmu. Zawiera on bowiem dużo witaminy B6, która jest niezbędna do prawidłowej pracy układu odpornościowego.


Czosnek niszczy pasożyty układu pokarmowego

Jedzenie surowego czosnku bądź picie nalewki czosnkowej może nam również pomóc pozbyć się owsików, glist i tasiemców.

czosnek to cudowny środek na różne dolegliwości

Czosnek zapobiega chorobom nowotworowym

Czosnek cechują właściwości antyoksydacyjne, dzięki czemu przeciwdziała chorobom nowotworowym. Przeprowadzone badania dowiodły, że regularne spożywanie czosnku zmniejsza ryzyko rozwoju raka prostaty, raka żołądka, raka okrężnicy i jelita grubego. Istnieją przesłanki, że związki chemiczne w nim zawarte nie tylko zapobiegają zmianom nowotworowym, ale wręcz niszczą komórki rakowe.


Obniża poziom cholesterolu

Związki zawarte w czosnku zmniejszają stężenie cholesterolu we krwi, a w szczególności jego złej frakcji. Istnieją jednak sprzeczne doniesienia w kwestii tego, czy przyczyniają się także do redukcji szkodliwych trójglicerydów.


Czosnek chroni przed zawałem i udarem

Czosnek wzmacnia ściany naczyń krwionośnych, ułatwia przepływ krwi i obniża ciśnienie tętnicze. Zawarte w nim siarczki zapobiegają blokowaniu naczyń krwionośnych, a allicyna pomaga zapobiegać tworzeniu się zakrzepów. Regularne spożywanie czosnku przeciwdziała zatem miażdżycy, zawałom i udarowi serca.


Czosnek wzmacnia kości

Istnieją naukowe dowody, że jedzenie czosnku może przeciwdziałać utracie masy kostnej podczas menopauzy. Przyczynia się on bowiem do zwiększania poziomu estrogenów, które mają wpływ na stan układu kostnego.


Czosnek wspomaga trawienie

Czosnek znany jest również z korzystnego oddziaływania na pracę układu pokarmowego, poprzez zwiększanie wydzielania żółci.


Czosnek opóźnia procesy starzenia

Komórki organizmu ulegają z wiekiem coraz większej degeneracji, do czego w dużej mierze przyczyniają się wolne rodniki. Czosnek zawiera dużo naturalnych antyutleniaczy, które eliminują wolne rodniki. 


Zapobiega chorobie Alzheimera i demencji

Niwelując działanie wolnych rodników, obniżając cholesterol oraz przeciwdziałając nadciśnieniu, czosnek zmniejsza tym samym ryzyko rozwoju choroby Alzheimera i demencji.