Dodano:

0
Kategoria: Dieta

Szparagi to warzywa niskokaloryczne, które zawierają mnóstwo drogocennych dla zdrowia składników. Największą popularnością cieszą się one we Francji, natomiast u nas jeszcze do niedawna traktowane były jak towar luksusowy. Obecnie dostępne są w niemal każdym sklepie, a ich ceny są przystępne, więc warto spróbować wprowadzić je do diety.


Szparagi białe, czy zielone? A może fioletowe?

Najczęściej w sprzedaży znaleźć można szparagi białe, ale czasem trafiają się również zielone, a przy wyjątkowym szczęściu można zaopatrzyć się w fioletowe. Jakie są między nimi różnice i z czego wynika barwa tych warzyw?


Czym charakteryzują się szparagi białe?

Rosną pod ziemią, w związku z czym nie dociera do nich światło słoneczne. W efekcie nie są w nich wytwarzane barwniki. Białe szparagi mają średnią długość i delikatny łagodny smak. Są niestety twardsze od zielonych, a przed przyrządzeniem wymagają obrania, przez co tracą sporo cennych składników. Uprawiane są zarówno w innych krajach, jak i w Polsce.


Szparagi zielone i ich bogactwo

Wyrastają ponad powierzchnię ziemi i na skutek promieni słonecznych wytwarzają zielony barwnik. Są one cienkie i mają ostry, wyrazisty smak oraz aromat. Ich dużą zaletą jest to, że nie trzeba ich przed przyrządzeniem obierać, ponieważ są miękkie. Zawierają mnóstwo składników mineralnych i witamin. Najczęściej uprawiane są w Ameryce.

szparagi są pełne wielu cennych składników

Szparagi fioletowe

Są to szparagi, które wyrastają zaledwie kilka centymetrów nad ziemię. Ich łodygi są grube i mają barwę purpurowofioletową. Zawierają więcej cukru i mniej błonnika niż inne odmiany. Są bardzo trudne w uprawie, ponieważ należy je zebrać szybko, zanim zrobią się zielone pod wpływem promieni słonecznych. W Polsce raczej trudno je kupić – spotykane są głównie we Włoszech i w Anglii.


Wartości odżywcze szparagów

Właściwości odżywcze szparagów są nieocenione. Każdy powinien wzbogacić swoją dietę w te niezwykłe warzywa, gdyż dostarczają one wszystkich składników, które są niezbędne do zachowania zdrowia. Oto jak działają szparagi:
– usprawniają pracę nerek – zupa-krem ze szparagów to idealna potrawa dla osób mających problemy z nerkami. Warzywo to działa lekko moczopędnie i zawiera niewiele białka, więc nie obciąża tego ważnego organu,
– opóźniają starzenie się organizmu – szparagi są bardzo bogatym źródłem witaminy E i innych antyoksydantów,
– regulują poziom cukru – zawarte w szparagach substancje działają wspomagająco na wydzielanie insuliny, dlatego powinny je spożywać osoby cierpiące na cukrzycę,
– wspomagają pracę układu nerwowego i poprawiają pamięć – szparagi zawierają mnóstwo potasu i magnezu oraz cennych dla zdrowia witamin z grupy B,
– zwalczają bakterie i wspomagają trawienie – w warzywach tych znajduje się mnóstwo inuliny oraz oligosacharydów będących znakomitą pożywką dla bakterii probiotycznych, odpowiadających za odporność i procesy trawienne,
– poprawiają libido – w szparagach znajduje się protodioscyna, która wspomaga erekcję i zwiększa libido,
– wspomagają prawidłowy rozwój dziecka podczas ciąży – w 100 g szparagów jest aż 150 µg kwasu foliowego i 7 µg jodu. Składniki te zapobiegają poronieniom i pozytywnie wpływają na rozwój dziecka.


Jak przyrządzić szparagi?

Przyrządzenie szparagów nie jest specjalnie trudne. Oto kilka przepisów na proste dania, które zawsze się udają:
Szparagi gotowane – białe szparagi należy umyć i obrać od góry do dołu, obcinając zdrewniałą końcówkę i pozostawiając nienaruszoną główkę. Najlepiej sprawdzi się do tego metalowa lub ceramiczna obieraczka. Tak przygotowane szparagi trzeba ugotować w lekko osolonej wodzie z dodatkiem szczypty cukru i odrobiny masła. Najlepiej gotować je na stojąco z główkami ponad wodą, ponieważ miękną one pod wpływem pary. W tym celu szparagi można związać luźno nitką i ustawić w garnku. Białe szparagi gotuje się pod przykryciem przez ok. 15 min, a zielone przez ok. 10 min.

Szparagi z bułką tartą – szparagi należy ugotować jak w poprzednim przepisie, wiążąc je w pęczki z porem. W międzyczasie trzeba rozpuścić w małym rondelku masło i wymieszać je z bułką tartą, pieprzem i solą. Całość chwilę powinna się przesmażyć. Ugotowane szparagi kładziemy na talerz i polewamy przygotowanym masłem z bułką.