Dodano:

0
Kategoria: Dieta

Grzyby często uważane są jedynie za poprawiacze smaku w naszych daniach. Czy naprawdę posiadają znikomą wartość odżywczą? Przyjrzyjmy się grzybom i sprawdźmy, dlaczego warto, by znalazły się czasem na naszych talerzach!


Grzyby: czym tak naprawdę są?

Grzyby to ani rośliny, ani zwierzęta; ta osobna grupa mieści w sobie różnorodne organizmy cudzożywne (od jednokomórkowych drożdży po wielki muchomor czerwony), a na naszych talerzach goszczą nie tylko ich kapeluszowe odmiany – bez grzybów niemożliwe byłoby powstanie np. sera pleśniowego typu brie, camembert albo Roquefort czy też niektórych wędlin.


Znaczenie grzybów w życiu człowieka: dawniej i dziś

Mamy wiele dowodów na to, iż grzyby stanowiły nie tylko istotny element jadłospisu człowieka paleolitycznego, ale również bywały cenionym źródłem substancji psychoaktywnych, wprowadzających w inny stan świadomości i wykorzystywanych przez szamanów w celach halucynogennych czy podczas obrządków religijnych. Grzyby bywają często nazywane „roślinnym mięsem”, nie tylko z uwagi na smak, konsystencję i zapach, ale również sporą zawartość białek i soli mineralnych. Popularna dzisiaj pieczarka była znana już w starożytnym Egipcie i Rzymie, a grzyby z uwagi na sposób hodowli i wzrostu (żywią się martwą, rozkładaną materią) w średniowieczu uważane były za pokarm diabła i dzieło czarownic. Ze względu na swój falliczny kształt, niektóre gatunki stosowane były jako afrodyzjak. Obecnie grzyby przeżywają renesans jako niskokaloryczne, bogate w minerały i praktycznie pozbawione węglowodanów dietetyczne jedzenie dla osób odchudzających się czy diabetyków.

grzyby wbrew pozorom są wartościowe

Co zawierają grzyby?

Pewnie nie raz słyszałyśmy mit o znikomej wartości odżywczej grzybów; te niesamowite w smaku i niskokaloryczne źródło białka zupełnie niesłusznie uznawane jest za niepełnowartościowe pożywienie. Grzyby zawierają wiele wtórnych substancji czynnych i metabolitów, np. flawonoidów i polifenoli, co czyni je świetnymi antyoksydantami, jak również spore ilości protein, witamin z grupy B oraz witaminę K. Szczególnie grzyby dziko rosnące są bogate w takie mikroelementy jak potas, siarka czy magnez, jak również azot – odpowiedzialny między innymi za dobrą kondycję naszych naczyń krwionośnych i wydolność tlenową.


Czy warto jeść grzyby?

Grzyby, pomimo swoich walorów smakowych, niosą ze sobą wiele prozdrowotnych benefitów. Dzięki aktywnym biologicznie związkom, które zawierają (jak np. flawonoidy, obficie występujące między innymi w maślakach czy borowikach), jadalne grzyby kapeluszowe działają antynowotworowo i przeciwzapalnie, redukując również ilość wolnych rodników w organizmie.


Z czym dobrze komponują się grzyby?

Grzyby świetnie spisują się w duecie z wołowiną, jak również różnymi odmianami długo dojrzewających serów. Równie dobrze mogą stanowić jeden ze składników sycącego omletu, jak i grać główną rolę w daniu (idealnie sprawdza się w tej roli boczniak o sporym kapeluszu). Niektóre odmiany grzybów wyśmienicie sprawdzają się na słodko czy w deserach – warto wspomnieć choćby luksusowe trufle doskonale komponujące się z czekoladą.