Dodano:

0
Kategoria: Dieta

Jabłka są bardzo zdrowe i mają mało kalorii. Dostarczają naszym organizmom cennych składników pokarmowych, w tym błonnika i pektyny. Dieta jabłkowa może pomóc w pozbyciu się zbędnych kilogramów.


Kilka słów o jabłku

Jabłko jest co prawda symbolem Nowego Jorku, a nie Polski, jednak śmiało możemy uznać je za nasz narodowy owoc. Nie tylko dlatego, że należymy do czołowych producentów jabłek w Unii Europejskiej i na świecie – roczne zbiory wynoszą 2-3 miliony ton. Jabłonie uprawiane są w naszym kraju od wieków i trudno sobie wyobrazić obraz polskiej wsi bez tych drzew. Polska kuchnia zaś obfituje w rozmaite przepisy na dania z udziałem jabłek – od popularnej szarlotki do nadziewanych jabłkami mięs.

Jabłoń należy zresztą do najstarszych uprawianych drzew owocowych. Znana była już w starożytności. W Polsce najstarsze dowody kopalne na obecność tych owoców w naszej diecie datowane są na około 800 lat p.n.e. Do dziś wyhodowano dziesiątki odmian jabłoni, które różnią się m.in. okresem wegetacji, wrażliwością na warunki środowiskowe, podatnością na choroby oraz wielkością, barwą i smakiem owoców.


Jabłko i jego wartość odżywcza

Wartość odżywcza jabłek jest uzależniona od odmiany, ale także od takich czynników jak rodzaj gleby i warunki pogodowe. Niemniej jednak wszystkie rodzaje zawierają wiele cennych składników pokarmowych. Znajdziemy w nich m.in. kwasy organiczne, takie jak kwas jabłkowy (0,3 – 0,7 %), kwas cytrynowy (0,1%), kwas chinowy, kwas bursztynowy, kwas glikolowy i cukry, w tym cukry proste: glukozę i fruktozę, błonnik i pektyny. Jabłka są także źródłem licznych witamin, na przykład A, B1, B2, PP, B3 i witaminy C. Znajdziemy tu także potas, fosfor, wapń, sód, magnez, żelazo oraz inne minerały. I oczywiście dużo błonnika.

jabłko

Zawarte w jabłkach substancje mają zbawienne oddziaływanie na nasze zdrowie. Błonnik wpływa korzystnie na perystaltykę jelit i obniża poziom cholesterolu we krwi. Pektyny oczyszczają organizm z toksyn. Witaminy chronią przed zbyt wczesnym starzeniem się, regulują wszystkie procesy życiowe, pomagają w walce z infekcjami. Jabłka chronią przed nowotworami, leczą biegunkę i niestrawność, wspomagają pracę wątroby, serca, mięśni i układu nerwowego.

Korzystnie wpływają na skórę, włosy i paznokcie, dzięki czemu pomagają zachować młodzieńczy wygląd.


Dieta jabłkowa

Jabłka zawierają spore ilości cukrów, w tym sacharozę (około 2,07 g w 100 g), glukozę (około 2,43 g w 100 g) i fruktozę (około 5,9 g w 100 g). Nie są jednak kalorycznymi owocami. Jedno jabłko ma średnio 36-94 kcal, co zależy przede wszystkim od wielkości i w mniejszym stopniu od odmiany. Są również bardzo sycące. Ze względu na swoje właściwości, jabłka polecane są osobom odchudzającym się, przy czym dziennie ich spożycie w diecie odchudzającej nie powinno przekraczać 150 g.

Odchudzająca dieta jabłkowa uchodzi za jedną z najlepszych. Jest smaczna i zdrowa. Pozwala nie tylko szybko zrzucić zbędne kilogramy, ale też oczyszcza organizm z nagromadzonych toksyn. Istnieją dwie wersje tej diety: mniej ścisła i rygorystyczna. W wersji rygorystycznej jabłka są jedynym elementem posiłków. Jemy nie więcej niż 2 kg jabłek dziennie (pijemy napar z mięty, sok jabłkowy lub wodę). Diety tej nie wolno stosować dłużej niż 3 dni!

W mniej ścisłej diecie jabłkowej, prócz jabłek możemy spożywać niektóre niskokaloryczne pokarmy, np. gotowane na parze piersi z kurczaka, łososia, brokuły, ryż, owsiankę czy twarożek i jogurt. Ta wersja diety jabłkowej jest bardziej kaloryczna od poprzedniej, ale również nie dostarcza organizmowi wielu niezbędnych substancji, więc nie wolno jej stosować dłużej niż 5 dni! Obydwie formy diety powinniśmy przerwać, jeśli będziemy źle się czuć.