Dodano:

0
Kategoria: Dieta

Kasza gryczana pojawia się na polskich stołach od bardzo dawna. Serwowano ją już w XIV–XV wieku i to nie tylko w towarzystwie mięs, ale także ze słoniną czy ze zsiadłym mlekiem. Kasza gryczana jest niezwykle bogatym w składniki odżywcze produktem spożywczym, polecanym także w diecie bezglutenowej i diecie odchudzającej.


Kasza gryczana – znana od wieków

Kasza gryczana wytwarzana jest z nasion gryki zwyczajnej – jednorocznej rośliny z rodziny rdestowatych, do której zaliczamy także rabarbar i szczaw. Ze zbożami nie ma więc ona, podobnie jak inne kasze, nic wspólnego.

Ojczyzną gryki są wschodnie i środkowe rejony Azji; mogła być tam uprawiana już w starożytności. Na terenach zachodniej Europy rozpowszechniła się w XIII i XIV wieku. Niektórzy uważają, iż do Polski zwyczaj jedzenia kaszy gryczanej przynieśli Tatarzy.

Niezależnie od tego, skąd i w jaki sposób gryka dotarła do naszego kraju, pozyskiwana z niej kasza na stałe wpisała się w polską tradycję kulinarną. Serwowano ją nawet na na królewskim i szlacheckich stołach.

Za wysoce smaczny uchodzi także miód gryczany, czyli miód wytwarzany z nektaru pozyskiwanego z kwiatów gryki. Roślina ma również zastosowanie w ziołolecznictwie. Jej liści na przykład używa się w leczeniu żylaków, hemoroidów, nadciśnienia, krwawień z nosa i przewodu pokarmowego. 


Wartość odżywcza kaszy gryczanej

Kasza gryczana to nie tylko – cenione od wieków – walory smakowe. Jest ona bogatym źródłem wielu składników odżywczych, jak choćby bardzo łatwo przyswajalnego białka i cennych aminokwasów egzogennych – lizyny i tryptofanu. W kaszy gryczanej znajdziemy ponadto błonnik, węglowodany, witaminę B1, witaminę B2, witaminę P, witaminę PP, mangan, magnez, fosfor, miedź, cynk, żelazo, selen, potas, wapń, sód i inne.

Jako produkt, który nie zawiera glutenu, kasza gryczana polecana jest osobom na diecie bezglutenowej. Stosowana bywa także w medycynie ludowej, między innymi ze względu na właściwości rozgrzewające i przeciwbiegunkowe.

kasza gryczana

Oprócz tego kasza gryczana wzmacnia naczynia krwionośne, obniża poziom cholesterolu, oczyszcza organizm, wpływa korzystnie na przemianę materii oraz zdrowie skóry, włosów i paznokci. Jedzenie jej nie skutkuje zakwaszeniem organizmu, poprawia natomiast samopoczucie. 

Sprawdź ile kalorii ma kasza gryczana!


Kasza gryczana w diecie odchudzającej

Kaszę gryczaną można polecić osobom odchudzającym się, chociaż jest produktem kalorycznym – 100 g to około 336 kcal. Cechuje się jednak bardzo dużą zawartością błonnika, około 6 gramów w 100 gramach kaszy, czyli dwa razy więcej niż na przykład w białym ryżu.

Błonnik jest związkiem, który nie ulega trawieniu i sam w sobie nie ma wartości odżywczych. Niemniej jednak odgrywa istotną rolę w procesach trawiennych, regulując pracę jelit. Ponadto oczyszcza układ pokarmowy z resztek pożywienia, które mogą w nim zalegać.

Istotne jest również to, że błonnik wypełnia układ pokarmowy, powodując uczucie sytości. Tym samym zmniejsza łaknienie.

Porcja kaszy gryczanej pozawala nam się zatem szybko nasycić i dostarcza energii na dłuższy czas, dzięki czemu odczuwamy mniejszą chęć podjadania między posiłkami. Stosując kaszę w diecie odchudzającej, musimy tylko ograniczyć tłuste sosy, z jakimi tradycyjnie się ją podaje.

Istnieje zresztą wiele innych sposobów przyrządzania kaszy gryczanej aniżeli z tradycyjnym gulaszem. Możemy ją serwować na przykład w postaci zapiekanek lub kotlecików. Urozmaiceniem niedzielnego obiadu może być również dietetyczna sałatka z kaszy gryczanej z brokułami, pieczarkami i ogórkiem.