Dodano:

0
Kategoria: Dieta

Maltodekstryna to substancja chemiczna, z którą każdy z nas ma kontakt i nawet nie zdaje sobie z tego sprawy. Maltodekstryna jest bowiem powszechnie stosowanym dodatkiem do żywności, mającym na celu poprawę walorów smakowych oraz konsystencji wielu produktów spożywczych. Ten hydrolizat skrobiowy w połączeniu z wodą zyskuje plastyczną, lepką konsystencję, przez co wypełnia produkt i dodaje mu objętości. Czy taki dodatek do żywności jest neutralny dla naszego zdrowia? Czy jak ognia należy unikać tych produktów, które zawierają w składzie maltodekstrynę?

Maltodekstryna – zastosowanie w przemyśle spożywczym

Maltodekstryna to polisacharyd pozyskiwany na drodze hydrolizy skrobi – ryżowej, owsianej, kukurydzianej, pszenicznej lub jęczmiennej. Maltodekstryna ma postać białego proszku doskonale rozpuszczalnego w wodzie, który przyjmuje postać lepkiej masy. Właściwości biochemiczne maltodekstryny określane są przez równoważnik glukozowy DE, mówiący o tym, ile wiązań ulegnie hydrolizie do glukozy. DE w przedziale 7–10 posiadają maltodekstryny niskoscukrzone, DE do 15 – średnioscukrzone, natomiast DE do 20 – maltodekstryny wysokoscukrzone. Im wyższy równoważnik glukozowy, tym lepsza rozpuszczalność maltodekstryny i bardziej słodki smak. Jednocześnie powstanie z nich w organizmie więcej glukozy.

Maltodekstryna znalazła szerokie zastosowanie w przemyśle spożywczym w bardzo wielu rodzajach produktów spożywczych. W wypiekach cukierniczych maltodekstryna zapewnia odpowiednią wilgotność i konsystencję, w przypadku mrożonek podwyższa temperaturę zamarzania. Dodatek maltodekstryny do produktów w proszku zwiększa ich rozpuszczalność w wodzie. Ponadto maltodekstryna (E414) zapobiega rozdzielaniu się faz, utrzymuje odpowiednią konsystencję produktów i wydłuża ich termin przydatności do spożycia. Maltodekstryna wykorzystywana jest także w produkcji niskotłuszczowych margaryn typu light, w których zastępuje tłuszcz. Dzięki wykorzystaniu maltodekstryny produkty te mają obniżoną kaloryczność. Jednak eliminacja naturalnego tłuszczu wpływa niekorzystnie na walory smakowe i zapachowe produktów typu light, dlatego uzupełniane są często dużą ilością syntetycznych wypełniaczy.

Maltodekstrynę znaleźć można zatem w następujących produktach spożywczych:
– w produktach dla niemowląt i małych dzieci;
– sosach i zupach w proszku;
– słodyczach i wypiekach;
– margarynie typu light;
– majonezie, ketchupie, musztardzie;
– mrożonkach;
– lekach i suplementach diety;
– wędlinach.

Jak widać, bardzo trudno jest uniknąć spożywania maltodekstryny. Czy jest ona jednak zdrowa? I czy jeśli występuje w składzie produktu, to czy jego szkodliwość powinna być brana pod uwagę?

Maltodekstryna znajduje się również w wypiekach

Maltodekstryna – wpływ na zdrowie

Maltodekstryna to wysokoprzetworzona substancja, zatem nie cechuje się cennymi właściwościami odżywczymi. Co kryje w sobie maltodekstryna? W 100 g produktu zawiera się 382 kcal, a indeks glikemiczny maltodekstryny wynosi aż 105. Dlatego maltodekstryna uważana jest za niewskazaną dla cukrzyków. Ale jak się jeszcze okaże w dalszej części tekstu, zdolność maltodekstryny do natychmiastowego jej trawienia i wchłaniania, a tym samym ekspresowego podwyższania poziomu glukozy we krwi, może okazać się zaletą.
Brakuje danych świadczących o szkodliwości spożywania maltodekstryny w stanie dobrego zdrowia oraz w ciąży czy podczas laktacji. Jednak nadmierne jej spożycie – z racji jej znacznej kaloryczności oraz wysokiego indeksu glikemicznego – może sprzyjać powstaniu nadwagi, a w skrajnych przypadkach rozwoju insulinooporności i cukrzycy. Ponadto jako mocno przetworzony produkt, wywierający niekorzystny wpływ na florę bakteryjną jelit maltodekstryna spożywana w dużych ilościach może powodować wzdęcia i alergie pokarmowe.

Maltodekstryna dla sportowców

Pora na chwilę wrócić do zdolności maltodekstryny do skutecznego zwiększania poziomu glukozy we krwi. Znajduje to zastosowanie w suplementach dla sportowców, zwłaszcza używanych w okresie okołotreningowym, odżywkach wysokowęglowodanowych i węglowodanowo-białkowych, a także napojach wysokoenergetycznych. Tego typu preparaty bardzo szybko uzupełnią zapasy glikogenu w mięśniach, czyniąc trening bardziej efektywnym.