Dodano:

0
Kategoria: Dieta

Lody to jedne z naszych ulubionych letnich deserów; co więcej, te „dietetyczne” są łatwe w przyrządzeniu i dzięki kilku składnikom możesz wyczarować własne, zdrowe fit lody, które na dodatek będą wspierać twoje cele treningowe!  


Lody: przepis podstawowy z bananem w roli głównej

Tak naprawdę jedynym składnikiem, którego potrzebujesz do zrobienia pysznych i zdrowych domowych lodów, nie jest mleko ani śmietana, ale… banan! Tak, to właśnie banany nadają domowym, dietetycznym lodom ich puszystą, kremową konsystencję. Możesz zrobić lody praktycznie z samych tylko bananów, ale świetnie komponują się także z innymi dodatkami jako baza nadającą aksamitnej gęstości twoim fit lodom. Przed zblendowaniem możesz włożyć banany z obciętymi końcówkami i w skórce na krótki czas do zamrażalnika (przyspieszy to przyrządzenie całego deseru).

Najlepiej do tego celu nadają się mocno dojrzałe, a nawet zbrązowiałe banany – unikaj bananów zbyt świeżych czy zielonych. Po wyjęciu delikatnie już zmrożonych bananów potnij je na talarki i zmiksuj z pozostałymi składnikami. Jeśli twój blender nie ma zbyt mocnego silnika i mocnych ostrzy, możesz zblendować banany bez ich mrożenia; po prostu więcej czasu zajmie „dochodzenie” twoich gotowych lodów, kiedy końcową masę włożysz do zamrażalnika.


Lody proteinowe dla superaktywnych

Jeśli celujesz w trening siłowy, a na propozycję podnoszenia ciężarów reagujesz z entuzjazmem, lody z dodatkiem odżywki białkowej to deser dla ciebie. Do przygotowania ok. 1-litrowego pudełka proteinowych lodów potrzebujesz 3–4 bananów, 3–4 porcje ulubionej odżywki białkowej (najlepiej komponują się z bananami te o smaku waniliowym, cytrynowym, sernikowym czy truskawkowym), odrobinę sproszkowanej laski wanilii do smaku oraz 1,5 szklanki mleka migdałowego bądź ryżowego. Wszystko razem zmiksuj w blenderze, umieść w plastikowym pojemniku i wstaw do zamrażalnika na kilka godzin. I to wszystko! Możesz już cieszyć się wysokobiałkowym deserem, idealnym po treningu.

fit lody to rzecz osiągalna

Orzeźwiające sorbety

Lody sorbetowe to orzeźwiająca i niskokaloryczna przekąska, stanowiąca alternatywę dla sklepowych lodów pełnych dodanego cukru i śmietany. Bazą dla sorbetu są zamrożone i zmiksowane w blenderze owoce; do tego celu nadają się praktycznie wszystkie i ogranicza nas tylko wyobraźnia. Latem warto wykorzystywać owoce sezonowe takie jak truskawki czy arbuzy. Owoce kroimy w mniejsze kawałki po wcześniejszym usunięciu pestek oraz skóry i osobno wstawiamy do zamrażalnika, by częściowo się zmroziły (unikamy pełnego zamrożenia „na kość”). Po wyciągnięciu pozwalamy im chwilę odtajać i blendujemy razem z dodatkowymi składnikami takimi jak świeża mięta, awokado, odrobina wody kokosowej czy wybrane superfoods, np. sproszkowana herbata matcha. Jako podstawę do lodów sorbetowych możemy użyć wspomnianego już zmrożonego wcześniej banana, który nada całości słodki posmak.


Lody z jogurtem dla tradycjonalistów

Jeśli tęsknisz za smakiem lodów z dzieciństwa, ale mimo wszystko dbasz o kaloryczność i jakość twoich posiłków, warto przygotować lody na bazie naturalnego, ekologicznego jogurtu greckiego (bez mleka w proszku) i zmrożonych owoców leśnych. Do mieszanki możesz dodać odrobinę miodu – jeśli zależy ci na słodszym smaku – i kilka łyżek mleczka kokosowego.


Lody z kalafiora

Chociaż lody warzywne dla nieobeznanych w temacie mogą nie brzmieć apetycznie – jeśli raz spróbujesz lodów z kalafiora, gwarantujemy, że staną się one jedną z twoich ulubionych fit przekąsek. Kalafiorowe lody są aksamitne i puszyste niczym te „prawdziwe”, tradycyjne! Jeśli dokładnie zmieszasz składniki i dodasz odpowiednią ilość odżywki (świetnie pasuje tutaj czekoladowa) czy innych naturalnych dodatków nadających smak, kalafior w ogóle nie będzie wyczuwalny. Taki kalafiorowy zamiennik zwykłych lodów sprawdzi się doskonale dla osób na redukcji czy rekompozycji składu ciała. Przyrządza się go zdumiewająco łatwo i szybko, a co najważniejsze – jest obłędny w smaku. Do tego nadaje się dla osób unikających laktozy i na diecie paleo!

Do przygotowania kubełka takich lodów potrzebujesz małej główki kalafiora, kilka orzechów nerkowca (nie solonych), odrobinę sproszkowanej laski wanilii, 2 łyżki oleju kokosowego, szklankę mleka migdałowego i 3 miarki odżywki białkowej. Opcjonalnie możesz dodać trochę rodzynek jako posypkę, sól morską i cynamon. Jeśli chcesz, by deser był trochę słodszy, możesz dodać do niego odrobinę zmrożonego banana albo stewię. Kalafior podgotuj około 5 minut, a po wysuszeniu i ostudzeniu zmieszaj z pozostałymi składnikami, a następnie zblenduj. Gotową miksturę nałóż do pojemnika i zamróź na kilka godzin.