Dodano:

0
Kategoria: Dieta

Naleśniki ze szpinakiem to pyszny pomysł na dietetyczny obiad. Bardzo wiele osób nie docenia obecnie szpinaku – tymczasem posiada on wiele zdrowotnych właściwości i jest bardzo smaczny. Pomaga też w walce o szczupłą sylwetkę!


Właściwości zdrowotne szpinaku

Szpinak większości z nas kojarzy się z niezbyt smacznym daniem z dzieciństwa – tymczasem nasi rodzice po prostu nie wiedzieli, jak go odpowiednio przyrządzić! 

Szpinak to gatunek rośliny jednorocznej z rodziny szarłatowatych, który jest popularną rośliną warzywną i której nie sposób znaleźć obecnie rosnącej w środowisku dzikim. Potwierdzono, że w liściach szpinaku znajdują się związki działające przeciwnowotworowo. Chronią one przed różnymi odmianami raka, a do tego zapobiegają miażdżycy, obniżają ciśnienie krwi, regulują pracę serca i wspomagają rozwój płodu, gdy szpinak zjada kobieta będąca w ciąży. Szpinak jest również polecany osobom zestresowanym, ponieważ wykazuje on działanie uspokajające i zapobiega bólom głowy. Rewelacyjnie poprawia samopoczucie!

Odnajdziemy w nim magnez, potas i żelazo, a także wiele witamin. Jego częste spożywanie niezalecane jest jedynie osobom z kamicą nerkową, z uwagi na zawartość kwasu szczawiowego.


Właściwości odchudzające szpinaku

Szpinak – przy swoich licznych właściwościach zdrowotnych – jest również znakomitym warzywem odchudzającym. Przede wszystkim dlatego, iż jest niskokaloryczny – co oznacza, że można go jeść w większej ilości i nie obawiać się o swoją wagę. W 100 gramach szpinaku znajduje się jedynie 16 kalorii – to bardzo niewiele!

szpinak

Szpinak przyspiesza też metabolizm, dzięki czemu szybciej trawimy pożywienie. Przyspieszenie metabolizmu powoduje szybsze spalanie węglowodanów oraz tłuszczów. Dzięki temu mniej tkanki tłuszczowej odkłada się w naszym ciele, a w dodatku likwidujemy również tą, którą już powstała.


Naleśniki ze szpinakiem – jak przygotować?

Przygotowanie naleśników ze szpinakiem jest banalnie proste – to danie szybkie, zdrowe i nie zawiera dużo kalorii. Szpinak można mieszać z różnymi innymi warzywami, tym samym czyniąc potrawę jeszcze zdrowszą. Można również wymieszać go z serem – żółtym czy też białym, a nawet z serem feta.

Pomysłów na ciekawe, lekkie dania jest naprawdę wiele. Oto kilka z nich:

1. Naleśniki ze szpinakiem: szpinakowe może być nie tylko nadzienie naleśników, ale też samo ciasto. Wówczas uzyska ono piękny, zielonkawy kolor. Do środka najlepiej włożyć biały serek bądź łososia i całość zawinąć w elegancki rulon (albo w jeszcze bardziej elegancki trójkąt). Aby wykonać takie zielone ciasto, należy poszatkować drobno liście szpinaku (można też po pokrojeniu użyć blendera), dolać do tak uzyskanej masy szklankę mleka, a następnie 2 jajka, szczyptę soli (morskiej), 100 gramów mąki i łyżkę oliwy z oliwek. Za pomocą trzepaczki łączymy ze sobą wszystkie składniki ciasta, a następnie smażymy naleśniki z przygotowanej masy.

2. Naleśniki ze szpinakiem i serkiem wiejskim: przygotowujemy ciasto w proporcjach – 1 szklanka mleka, 1 szklanka wody gazowanej, 1 szklanka mąki, 1 jajko, szczypta soli morskiej. Wszystkie składniki należy ubić razem i usmażyć z obu stron. Do powstałych naleśników przygotowujemy farsz ze szpinaku, czosnku i serka wiejskiego. Szpinak podsmażamy na patelni, a następnie dodajemy do niego czosnek oraz serek wiejski. Gdy serek się rozpuści, doprawiamy farsz solą i pieprzem, i nakładamy do naleśników.

3. Naleśniki ze szpinakiem i pieczarkami: danie jest pożywne i na pewno na długo zapewni nam uczucie sytości, nawet gdy zjemy naprawdę niewielką porcję. Ciasto na naleśniki przygotowujemy tak samo jak w przypadku naleśników z serkiem wiejskim. Różnica polega na innym farszu. Pieczarki myjemy i kroimy na połówki, podczas gdy cebulę kroimy w kostkę. Liście szpinaku, po umyciu podsmażamy na oliwie z oliwek razem z pieczarkami i cebulką. Dodajemy sól i pieprz. Gdy warzywa będą już gotowe, przekładamy farsz do naleśników.