Dodano:

0
Kategoria: Dieta

Owsianka to chyba najtańsze i najzdrowsze śniadanie oparte na produkcie zbożowym. Ta niedoceniana potrawa jest idealną receptą na zdrową i szczupłą sylwetkę. Czym właściwie jest owsianka i na czym polega moc płatków owsianych?


Co to jest owsianka?

Owsianka to bardzo prosta potrawa będąca połączeniem płatków owsianych i mleka. W zależności od typu płatków można je wcześniej ugotować albo zalać wrzątkiem. Według tradycyjnej polskiej kuchni owsiankę winno się jeść bez dodatków, a jedynie doprawić ją do smaku szczyptą soli bądź cukru. Nie ma jednak żadnych przeciwwskazań, żeby urozmaicić potrawę za pomocą warzyw, czosnku, chili czy nawet tuńczyka. W przykładowych dietetycznych jadłospisach często pojawia się owsianka na słodko z dodatkiem jabłka, banana, owoców leśnych, kakao, orzechów lub bakalii.


Kariera owsianki – dlaczego warto jeść owsiankę?

Płatki owsiane bywają określane jako produkt zbożowy XXI wieku. Niby występują w kuchni od wielu lat i są powszechnie znanym rodzajem pożywienia, ale do tej pory nie były zbytnio docenione i spożywano je raczej niechętnie. Wystarczy uświadomić sobie, że aż 95% zbiorów owsa przerabia się w dalszym procesie produkcji na karmę dla zwierząt. Ten wartościowy produkt jest jedynie w znikomej ilości wykorzystywany przez samego człowieka.

owsianka

Tymczasem talerz owsianki z mlekiem lub jogurtem to prawdziwy zastrzyk witaminy B6 dla komórek mózgowych i nerwowych! Owsianka spożywana regularnie wpływa więc pośrednio na poprawę pamięci i koncentracji oraz łatwiejsze przyswajanie wiedzy. Z kolei witamina B1 i kwas pantotenowy pomagają w walce ze zmęczeniem i rozdrażnieniem. Jedząc owsiankę, przyczyniamy się więc do polepszenia kondycji naszego mózgu i do osiągnięcia lepszego samopoczucia.


Owsianka – prozdrowotne właściwości

1. Płatki owsiane zawierają dokładnie wszystkie podstawowe składniki pokarmowe, które winniśmy dostarczać organizmowi wraz z pożywieniem: węglowodany, błonnik, białko, tłuszcze, witaminy oraz sole mineralne. Ponieważ ziarna owsa obrabia się poprzez pozbawienie ich łuski i późniejsze rozgniecenie, proces obróbki nie niweluje żadnych wartości odżywczych. Poranna owsianka dostarcza więc nie tylko zbawiennych witamin B1 i B6, ale też pełnowartościowego białka, ważnego zwłaszcza w procesie wzrostu kości u dzieci i młodzieży.

2. Płatki owsiane zawierają też najwięcej błonnika rozpuszczalnego (beta-glukanu) spośród wszystkich dostępnych zbóż. Ów błonnik wpływa na obniżanie poziomu złego cholesterolu LDL we krwi oraz oczyszcza żyły z zaległych złogów cholesterolowych. Wypada w tym miejscu wspomnieć, że redukcja cholesterolu o zaledwie 1% równa się niemal trzykrotnemu zmniejszeniu ryzyka wystąpienia choroby wieńcowej. Warto więc podjąć małe kroki, żeby móc cieszyć się wielkimi efektami.

3. Choć owies zawiera stosunkowo dużo tłuszczu w stosunku do innych zbóż (aż 7%), jest to tłuszcz zawierający cenne nienasycone kwasy tłuszczowe. To o tyle istotne, że kwasów tych organizm nie potrafi wytworzyć samodzielnie, dlatego wymagane jest dostarczenie ich wraz z pożywieniem. Nienasycone kwasy tłuszczowe przeciwdziałają tworzeniu się zakrzepów oraz są kluczowym składnikiem w profilaktyce miażdżycy i w walce z nią. Z kolei kwas oleinowy (także zawarty w owsiance) zmniejsza ryzyko wystąpienia nowotworów.

4. Płatki owsiane chronią przewód pokarmowy – wytwarzają śluz, który niweluje podrażnienia jego błony śluzowej. Obecny w owsiance błonnik przyspiesza przemianę materii i perystaltykę jelit, dzięki czemu zwiększa uczucie sytości, reguluje wypróżnienia, skutecznie pomaga w odchudzaniu i chroni przed otyłością.

5. Składniki zawarte w owsiance przeciwdziałają również tzw. wyrzutom insuliny i szybkim wzrostom poziomu glukozy we krwi. Ponieważ płatki owsiane pomagają wyrównać poziom glukozy i insuliny, zaleca się je szczególnie osobom zmagającym się z cukrzycą.


Owsianka idealna na śniadanie

Wedle przysłowia, które zaleca zjeść śniadanie jak król, obiad – jak książę, a kolację – jak żebrak, konieczne jest zadbanie o porządny posiłek na rozpoczęcie dnia. Śniadanie powinno dostarczyć energii na cały dzień, nie musi być jednak ciężkostrawne. Zgodnie z najnowszymi trendami w świecie fitness pierwszy posiłek powinien być zdrowy, pożywny, ale i lekkostrawny. Idealnym przykładem takiego łatwo przyswajalnego śniadania, które jednocześnie dostarczy koniecznej energii i wartościowych składników, jest właśnie owsianka. Jeśli tylko masz ochotę, dodaj do niej owoce, miód lub orzechy, i ciesz się zdrową i szczupłą sylwetką! Owsianka to najlepszy wybór!