Dodano:

0
Kategoria: Dieta

Placki z cukinii to danie, które potrafi ciekawie urozmaicić dietę. Jednakże przygotowywane w sposób tradycyjny oferuje dużą porcję tłuszczu pochodzącego ze smażenia, które dodatkowo powoduje ciężkostrawność potrawy. Są jednakże sposoby na to, by przygotować je zdrowiej, bez konieczności rezygnacji z ich charakterystycznego smaku.


Placki z cukinii – danie całoroczne

Obecnie możemy cieszyć się dostępnością cukinii przez cały rok. Oczywiście najsmaczniejsze okazy znajdziemy latem, w pełni sezonu – wtedy warzywa te nie wymagają obierania, gdyż są wyjątkowo delikatne. W pozostałych częściach roku warto pozbyć się skórki, by uzyskać jednolitą strukturę potraw. Kupując cukinię, zawsze warto wybierać mniejsze okazy, które będą miały lepszy stosunek miąższu do gniazd nasiennych, zwartą budowę i zdecydowanie lepszy smak.


Placki z cukinii na słono

Optymalne połączenie składników na placki z cukinii to:
– 1 cukinia (średniej wielkości),
– 2 jajka,
– 1 średnia cebula,
– 2 łyżki mąki,
– 1 łyżeczka ziół prowansalskich,
– 2 łyżki jogurtu naturalnego,
– ½ pęczka koperku,
– sól, pieprz do smaku.

Sposób przygotowania:
Cukinię ścieramy na tarce o grubych oczkach, solimy i odstawiamy na kwadrans, po tym czasie odciskamy nadmiar wody. Cebulę i koperek kroimy, łączymy z cukinią. Dodajemy do tego rozkłócone jajka oraz pozostałe składniki i mieszamy do uzyskania jednolitej masy. W wersji smażonej – nakładamy placuszki na rozgrzany olej, smażymy po obu stronach do uzyskania zarumienienia. Aby odsączyć nadmiar tłuszczu, placki przekładamy z patelni na papierowy ręcznik.

placki z cukinii

Osoby zdecydowane na zdrowszą wersję tej potrawy powinny nagrzać piekarnik do 180 stopni Celsjusza, wyłożyć placki na papier do pieczenia (ok. 2 łyżki masy na sztukę) i piec z termoobiegiem przez około 15 minut – także do zarumienienia. Może placki nie będą aż tak chrupiące, za to zdecydowanie zdrowsze.


Z czym to się je?

Uzyskanie powalającego efektu końcowego będzie możliwe przy zastosowaniu następujących trików: podajmy do placków sos tzatziki (jogurt + starty zielony ogórek + ząbek czosnku + sól i pieprz do smaku), udekorujmy je wędzonym łososiem i łyżką jogurtu naturalnego bądź postawmy na domowy ketchup z cukinii i pomidorów – wtedy będziemy mieć pewność niezapomnianego smaku.


Ciasto z cukinii na słodko

Ciasta na bazie cukinii, marchewki czy buraka są zdrowsze od tradycyjnych, gdyż pozwalają uzyskać efekt deseru, który opiera się na warzywach – idealne rozwiązanie. Wilgotność ciasta pochodzi z warzyw, nie musimy dzięki temu używać zbyt dużej ilości tłuszczu. Jeżeli więc nie jesteśmy na wyjątkowo restrykcyjnej diecie i możemy sobie pozwolić na kawałek ciasta do kawy – to warto wypróbować przepis na kakaowy placek z cukinii.

Aby go przyrządzić, potrzebujemy następujących składników (dane dla blaszki do pieczenia o wymiarach 35x35 cm):
– 4 jajka,
– 1 średniej wielkości cukinia,
– ½ szklanki cukru,
– 2 szklanki mąki pełnoziarnistej,
– 2 łyżki kakao,
– 1 łyżeczka proszku do pieczenia,
– 1 łyżka cynamonu,
– szczypta kardamonu,
– 6 łyżek oliwy lub oleju,
– szczypta soli.

Białka ubijamy ze szczyptą soli, dodajemy cukier, następnie żółtka, przyprawy, oliwę i proszek do pieczenia, całość mieszamy dla uzyskania jednolitej masy. Na koniec wrzucamy mąkę i startą na grubych oczkach cukinię, całość mieszamy, wykładamy na blaszkę. Wstawiamy do piekarnika nagrzanego do 180 stopni Celsjusza i pieczemy przez około 40 minut.

Ciasto to jest znakomitą alternatywą dla tradycyjnych, kremowych wyrobów cukierniczych.