Dodano:

0
Kategoria: Dieta

Droga do szczupłej sylwetki nigdy nie jest usłana różami – aby rozprawić się raz na zawsze ze zbędnymi kilogramami, potrzeba dużego samozaparcia i utrzymywania motywacji na stałym poziomie. Motywacja do przestrzegania zasad żywienia czy regularnych treningów bierze się z kolei ze sposobu, w jaki podchodzimy do odchudzania. Proces zrzucania zbędnych kilogramów należy więc rozpocząć dopiero wtedy, gdy czujemy, że tego chcemy i odczuwamy taką potrzebę – w przeciwnym wypadku wszystko, co robimy, będziemy odbierać jako przykry obowiązek. Sposobów na to, jak zrzucić nadmiar kilogramów, a także na to, jak utrzymać szczupłą figurę, nie brakuje. Jednym z najskuteczniejszych jest dieta garstkowa. Na czym polega?


Dieta garstkowa – na czym polega?

Dieta garstkowa to nic innego jak odmierzanie poszczególnych porcji pożywienia za pomocą własnej dłoni. Komponując posiłki, zastanawiamy się najczęściej, jaka ilość poszczególnych składników będzie odpowiednia i wystarczająca. Kierując się zasadą, iż lepiej zjeść więcej niż być głodnym, najczęściej dokładamy kolejne porcje składników. Dzięki temu spożywamy niepotrzebny organizmowi nadmiar kalorii, co w efekcie prowadzi do odkładania się zapasów tłuszczu i tycia. Tymczasem najlepszą miarą tego, jakiej wielkości porcja poszczególnych składników powinna znaleźć się na naszym talerzu, jest garść wielkości naszej dłoni zwiniętej w łódeczkę.

dieta garstkowa jest dobrze zbilansowana

Dłoń mężczyzny i kobiety różnią się rozmiarem – mężczyźni jednak potrzebują więcej pożywienia, dlatego proporcje dla nich są większe. Należy jednak pamiętać przy tym, by zachować odpowiednie proporcje trzech podstawowych grup: węglowodanów, białek oraz tłuszczy. Z węglowodanów powinnyśmy czerpać do 70% dziennej dawki energetycznej. Większość z nich powinny stanowić węglowodany złożone. Uwaga jednak na cukry proste – te powinny stanowić maksymalnie 200 kcal (na 1000 kcal z węglowodanów, potrzebnych każdego dnia kobiecie). Zadbaj więc o odpowiednią ilość warzyw, kaszy i ryżu w diecie. Około ćwierci dziennej dawki energii powinny stanowić białka – to około 500 kcal. Spożywaj się gotowane mięso drobiowe, chude ryby i wędliny oraz nabiał. Trzecia grupa, a więc tłuszcze, powinny stanowić od 15–25 % energii. Zwracaj jednak uwagę na to, by jak największą ich część stanowiły tłuszcze zawierające kwasy omega -3. Znajdziesz je przede wszystkim w olejach roślinnych i tłustych rybach.

Uważaj jednak na produkty, które w swoim składzie zawierają tłuszcz – takie jak wędliny czy orzechy – łatwo bowiem przekroczyć znacznie zalecaną dzienną dawkę tłuszczu. Posiłki najlepiej komponować w taki sposób, by jednorazowo nie przekraczały one 400 kcal dla kobiety, zaś 600 kcal dla mężczyzny. Lepiej także jeść mniej, ale często. Dzięki takiemu przyzwyczajeniu, z pewnością nie utyjemy. Jeśli jednak chcemy schudnąć za pomocą diety garstkowej, kaloryczność każdego posiłku należy obniżyć o 100 kcal. W ciągu całego dnia daje to aż 500 kcal mniej!


Dla kogo dobra jest dieta garstkowa?

Największą zaletą diety garstkowej jest to, iż dostarcza wszystkich niezbędnych składników odżywczych, w dodatku w odpowiednich proporcjach. Stosując ten rodzaj diety, chudniemy sukcesywnie i zdrowo. Nie naraża ona organizmu na szok spowodowany wyłączeniem jakiegoś składnika z diety, zaś spożywanie posiłków w regularnych odstępach powoduje, że organizm ma czas na spalenie tego, co zjadłyśmy – jednak nie zdążymy zgłodnieć przed kolejnym posiłkiem na tyle, by sięgać po przekąski. Dieta ta wyrabia w nas nawyk regularnego spożywania posiłków, co jest niezwykle ważne dla zachowania szczupłej sylwetki. Jest ona także bezpieczna, bowiem niczego nie wyklucza ani nie zmusza do spożywania w nadmiarze – może ją więc stosować każda kobieta, która ma ochotę schudnąć bez skutków ubocznych czy efektu jo-jo. Jej przygotowanie nie wymaga dodatkowego nakładu czasu ani pieniędzy – dania komponujesz bowiem w odpowiedni sposób wyłącznie z ulubionych składników, które na co dzień znajdują się w twojej lodówce. Dieta garstkowa powinna być unikana przez kobiety w ciąży oraz karmiące piersią, a także dzieci.