Dodano:

0
Kategoria: Dieta

Risotto to posiłek, który każdy sportowiec powinien mieć w swoim jadłospisie. Oczywiście występuje ono w wielu różnorodnych odmianach, w różnych wersjach smakowych i z różnymi dodatkami. Nie każde niesie ze sobą wystarczającą ilość substancji odżywczych. Dlatego warto się nieco nad nim pochylić, żeby poszukać dla siebie odpowiedniej i wartościowej wersji.


Risotto jako posiłek przed treningiem

Posiłek przed treningiem musi spełniać określone warunki – i tutaj bardzo dobrze sprawdzi się między innymi risotto z kurczakiem. Przygotowując się do treningu, trzeba zjeść je 2–4 godziny wcześniej. Posiłek musi odznaczać się niskim indeksem glikemicznym. Co to oznacza i jakie daje nam korzyści? Posiłki z niskim indeksem powodują, że energia z nich uwalniana jest powoli i stopniowo. Dzięki temu zanim przystąpimy do treningu, mięśnie są już zaopatrzone w energię. Czas, o którym wspomniano, potrzebny jest do tego, by nie zaczynać ćwiczeń z obciążonym żołądkiem. A skoro trzeba zrobić przerwę między posiłkiem a treningiem, energia musi być pozyskiwana powoli.

Risotto jest daniem o niskim indeksie glikemicznym. Energia uwalniana jest powoli, a mięśnie są stopniowo odżywiane. Dzięki temu gdy już przystępujemy do ćwiczeń, mamy dość wyposażenia odżywczego, żeby się nie przemęczyć. Zanim rozpoczniemy wysiłek fizyczny, mięśnie posiadają odpowiednią ilość glukozy, a żołądek zdąży odpocząć i nie jest obciążony.


Stały element diety

Risotto powinno być też stałym elementem diety każdego kulturysty. Ryż jest bardzo bogaty w białko i węglowodany, które są łatwo przyswajalne. Podczas wykonywania ćwiczeń kulturystycznych są to dwa najważniejsze składniki. Białko jest budulcem mięśni i przez to właśnie jest tak istotne. Jeżeli zaś chodzi o węglowodany, to ich działanie polega przede wszystkim na dostarczaniu energii. Do rozwijania i trenowania mięśni węglowodany są niezbędne. Dlatego risotto powinno być spożywane nie tylko jako posiłek przed treningiem – na energię, ale również jako stały element diety.

risotto

Dobrze jest opracować sobie smaczne przepisy na risotto. Skoro ma często gościć na talerzu, to dobrze, żeby nie było nudne i monotonne. W przeciwnym razie, może się okazać, że bardzo szybko się znudzi. Im bardziej różnorodna smakowo dieta, tym łatwiej jest ją utrzymać i tym bardziej zachęca do przestrzegania.


Wartościowe dodatki do risotto

Jakie risotto będzie najbardziej wartościowe dla sportowców różnych dyscyplin? To jest bardzo ciekawe pytanie i bardzo ważne, żeby sobie na nie odpowiedzieć. Risotto ma przede wszystkim dostarczyć białka i węglowodanów. Dobrze więc, gdy jego działanie jest wspomagane przez dołączone do niego dodatki.

Jedną z możliwości może być risotto z kurczakiem. Kurczak jest bardzo dobry w diecie każdego sportowca. Dostarcza łatwo przyswajalnego białka, nie obciąża organizmu i nie jest ciężkostrawny. Risotto z kurczakiem to idealne danie przed treningiem, żeby przygotować organizm na nadchodzący wysiłek fizyczny, bez nadmiernego obciążania żołądka.

Dobrym rozwiązaniem jest też risotto z pomidorami. Jest lekkostrawne, delikatne i jednocześnie bardzo wartościowe. Dostarcza białka i węglowodanów i zawiera w sobie bardzo mało tłuszczu.