Dodano:

0
Kategoria: Dieta

Sałatka Cezar to znakomity pomysł na przekąskę pomiędzy posiłkami albo na dietetyczne danie główne. Można ją przyrządzić w wersji klasycznej lub nieco zmodyfikować składniki według własnych upodobań smakowych. Sprawdźmy, czego nie powinno zabraknąć w sałatce Cezar oraz jak można ją urozmaicić.


Czym charakteryzuje się sałatka Cezar?

Jeśli poszukujemy smacznych, łatwych w przygotowaniu, a jednocześnie dietetycznych przekąsek, które dadzą nam poczucie sytości w ciągu dnia, sałatka Cezar świetnie wpisuje się w tę charakterystykę. Dzięki temu, że stworzona jest z dużej ilości warzyw oraz chudego mięsa, nie dostarczy nam zbędnych kalorii, a jednocześnie okaże się sycącym daniem. Dla dbających o formę fizyczną będzie doskonałą przekąską pomiędzy śniadaniem a obiadem albo obiadem a kolacją. Może też być dodatkiem do posiłków głównych albo sama w sobie stanowić posiłek główny, na przykład kolację.

Głównym składnikiem sałatki Cezar jest sałata w odmianie rzymskiej lub lodowej. Obok niej w daniu nie powinno zabraknąć grzanek – jeśli chcemy odchudzić naszą sałatkę, składnik ten może być dodany w zmniejszonej ilości. Niemałą rolę w tradycyjnej sałatce Cezar odgrywa nadający jej charakteru dressing – stworzony z tartego parmezanu, soku z cytryny, octu winnego, oliwy, czosnku, pieprzu, jajka i sosu Worcestershire. I znów – dla zmniejszenia kaloryczności sosu możemy go nieco wyszczuplić, na przykład minimalizując dodatek sera. W sałatkach Cezar przeważnie pojawia się również pokrojona w kostkę i obsmażona na oliwie pierś z kurczaka.

sałatka Cezar

 Sałatka Cezar – dodatkowe składniki

Urozmaiceń w postaci dodatkowych składników w sałatkach Cezar znajdziemy wiele. Częstą praktyką jest na przykład dodawanie innych warzyw, w tym głównie pomidorków koktajlowych, czarnych oliwek albo sałat – dębowej, roszponki czy rukoli. Jednak nic nie stoi na przeszkodzie, aby do sałatki Cezar dołączyć również inne warzywa, na przykład kukurydzę, groszek, ogórka zielonego, paprykę lub cebulkę – to już kwestia naszej własnej inwencji. Innym ciekawym urozmaiceniem sałatki Cezar jest dodatek w postaci pokrojonego w cząstki jaja na twardo. Jeśli chcemy, możemy też poeksperymentować z różnymi rodzajami sera. W niektórych wariantach sałatki Cezar pojawia się także intensywny akcent w postaci filecików anchois.


Dietetyczna sałatka Cezar

Aby wykonać jak najbardziej dietetyczną sałatkę Cezar, warto nieco zmienić proporcje poszczególnych składników niż przewidziane jest to w klasycznym wydaniu. Zmniejszamy zatem ilość grzanek, a zamiast tego dodajemy mnóstwo sałaty oraz opcjonalnie innych warzyw. W sosie zaś minimalizujemy ilość parmezanu. Jeśli chcemy, możemy też zrezygnować z dodatku jajka.

Przyrządzając sałatkę Cezar, najpierw należy przygotować kurczaka. Kroimy podwójną pierś w kostkę, po czym smażymy na minimalnej ilości oliwy, dodając ulubione przyprawy. Zdejmujemy z patelni i czekamy do wystygnięcia. W tym czasie myjemy sałatę, a następnie rwiemy jej liście na mniejsze kawałki. Wkładamy sałatę do szklanej miski lub rozkładamy na dużym talerzu, układamy na niej kurczaka, zrobione z pieczywa razowego lub bagietki grzanki oraz pomidorki koktajlowe i opcjonalnie inne warzywa.

Teraz czas na przygotowanie sosu – w tym celu miksujemy ze sobą kilka łyżek oliwy, 1 lub 2 ząbki czosnku, 2 łyżki soku z cytryny, parę kropel sosu Worcestershire oraz octu winnego, małe żółtko, dużą szczyptę pieprzu, łyżkę parmezanu. Możemy też dodać łyżkę musztardy dla zaostrzenia smaku. Po zblendowaniu składników polewamy dressingiem naszą sałatę i pyszne, lekkie danie mamy gotowe!