Dodano:

0
Kategoria: Dieta

Sałatka z kurczakiem to klasyka kulinarna, która na pozór jest daniem lekkim i dietetycznym. Kilka drobnych zabiegów może spowodować jednak, że na pozór bezpieczna wersja stanie się pełną pułapek bombą kaloryczną. Jest to niezwykle zdradliwe, gdyż będziemy żyli w przekonaniu, że odżywiamy się doskonale, a rzeczywistość okaże się zgoła inna.


Kurczak w panierce to twój wróg

Wiadomo, najlepsze i najbezpieczniejsze są potrawy, które samodzielnie przygotowujemy. Ale często zdarza się tak, że sięgamy po gotowe produkty, które kryją w sobie szereg pułapek. Skoro już decydujesz się na sałatkę z kurczakiem, to koniecznie wybieraj takiego, który nie będzie posiadał panierki. Jej kaloryczność oraz ciężkostrawność jest niebywale wysoka. Ponadto nigdy nie masz pewności, czy tłuszcz na którym została przygotowywana, był świeży. Na co więc stawiać? Najlepiej na grillowaną bądź pieczoną pierś z kurczaka, która dostarczy odpowiedniej porcji białka i będzie rzeczywiście dietetyczna. Kwestia smażonych piersi z kurczaka jest dyskusyjna – z jednej strony są one zdrowsze niż te przyrządzane w panierkach, ale mają kontakt z dużą ilością tłuszczu i poprzez smażenie staja się ciężkostrawne. Optymalnym wyjściem jest pieczenie piersi z kurczaka w rękawie, przy użyciu aromatycznych przypraw – minimum kalorii, maksimum smaku.


Sałatka z kurczakiem a sosy, które mogą zdziałać cuda

Nie chodzi tutaj o nadanie sałatce walorów smakowych, ale o zwiększenie jej kaloryczności do poziomu tradycyjnego posiłku. Jeżeli postawicie na gotowe sosy, pełne wątpliwych składników i konserwantów, to ucierpi na tym nie tylko figura, ale też ogólny stan zdrowia. Składniki typu majonez czy śmietana powinny być kategorycznie wyeliminowane z diety osób, które chcą być fit. W przypadku sosów sałatkowych można je zastąpić jogurtem naturalnym (uwaga na jogurty typu greckiego i bałkańskiego – też są mocno kaloryczne). Z oliwą czy olejem rzepakowym sprawa wygląda trochę inaczej. Oczywiście są to jedne z najbardziej kalorycznych produktów, jednakże organizm ludzki potrzebuje odrobiny dobrego jakościowo tłuszczu, by prawidłowo przyswajać część witamin. Komponując sos, pamiętaj o tym, że łyżka oliwy ma blisko 90 kcal – często tyle właśnie oferują łącznie wszystkie warzywa, użyte na porcję sałatki.

sałatka z kurczakiem


Postaw na warzywa

Najlepsza sałatka z kurczakiem składa się z ulubionego typu sałaty, kolorowych warzyw, zamarynowanej i grillowanej piersi z kurczaka oraz delikatnego sosu. Szczególnie polecana jest roszponka oraz sałata lodowa – bardzo dobrze komponują się ze smakiem kurczaka. Warzywa mogą być dobierane praktycznie dowolnie, warto jednak pamiętać o jednej zasadzie – im bardziej kolorowo, tym ciekawiej, a więc jednocześnie smaczniej. Niskokaloryczne są pomidory, ogórki, rzodkiewka, papryka czy grillowana sauté cukinia. Kilka grillowanych bądź upieczonych bez tłuszczu pieczarek, także sprawdzi się w tym przypadku znakomicie. Plasterki surowej marchewki będą doskonale chrupać podczas jedzenia.


Sałatka z kurczakiem – zdrowa wersja

Aby uzyskać maksymalnie zadowalający efekt, sałatka z kurczakiem powinna posiadać sos. Jak go zrobić, by nie przysporzyć sobie nadmiaru kalorii? Optymalne jest wykorzystanie połączenia jogurtu naturalnego z ziołami czy mieszankami przypraw. Jeżeli chciałbyś postawić na inne walory smakowe, to wypróbuj następujący zestaw: łyżeczka miodu, łyżeczka musztardy oraz trzy łyżeczki wody. Tego typu sos będzie mniej kaloryczny niż klasyczny winegret, a urozmaici dietę. Ilość dostarczonej do organizmu energii to jedna kwestia. Drugą pozostaje jakość jedzenia. By dostarczyć organizmowi wszelkich niezbędnych składników odżywczych, należy pamiętać o właściwym zróżnicowaniu diety. Jeżeli postawisz na maksymalnie odchudzonego kurczaka, to możesz posypać sałatkę łyżeczką sezamu, dodać do niej kilka orzechów czy plasterek awokado. Znacząco zróżnicuje to smak potraw (pozwoli wydobyć satysfakcję smakową nawet podczas diety), a jednocześnie uzupełni niedobory mikroelementów, tak łatwo przecież traconych w czasie treningu.