Dodano:

0
Kategoria: Dieta

Smoothie to prawdziwy hit wśród zwolenników świata fitness. Dzięki owocowym napojom można odnaleźć kompromis pomiędzy zdrowym stylem życia a zaspokajaniem czystej przyjemności. Skąd bierze się sukces tego pysznego napoju i jak samodzielnie włączyć go do swojej diety?


Co to jest smoothie?

Smoothie to zmiksowany, schłodzony napój na bazie owoców, który odznacza się gęstą, kremową konsystencją. Do jego przygotowania wykorzystuje się świeże owoce – ewentualnie gotowe produkty smoothie z lodem – i miksuje się składniki aż do uzyskania gładkości (z ang.: „smoothie”). Jeśli zdarzyło ci się kiedyś zmiksować banany, mango i cytrynę z lodem, prawdopodobnie masz na koncie własnoręcznie zrobione smoothie. Do tak przygotowanego napoju można dolać syropy smakowe, jogurty, miód, mleko lub inne dodatki. Smoothie z mlekiem funkcjonuje nawet pod odrębną nazwą – jako „shake”.

Gęsta, kremowa konsystencja smakuje osobom w każdym wieku: koktajl jest świeży, słodki i ma przepyszny owocowy smak. Na tym jednak lista zalet się nie kończy – smoothies zawierają mnóstwo witamin i antyoksydantów, dzięki czemu dostarczają organizmowi sporej dawki odżywczych składników.

Można szukać gotowych koktajli w sklepach ze zdrową żywnością. Ale są przeważnie drogie i mają krótkie terminy ważności.


Kariera smoothie

Jak doskonale wiadomo, owoce i warzywa powinny być składnikiem każdego z pięciu spożywanych dziennie posiłków. Smoothies z powodzeniem mogą zastąpić pierwsze lub drugie śniadanie czy delikatny podwieczorek – są prawdziwymi bombami witamin i minerałów, a ich moc pochodzi właśnie ze świeżych lub mrożonych owoców. Moda na zdrowe koktajle rozkwitła w Stanach Zjednoczonych już ponad 10 lat temu. Do Polski przybyła całkiem niedawno, wraz z podniesieniem się świadomości na temat zdrowego stylu życia i wyłonieniem się trendu na bycie fit.

Za granicą nazwą „smoothie” określa się m.in. owocowe koktajle z jogurtem. W Polsce można zaś usłyszeć, że smoothie nie zawiera żadnych mlecznych składników, a jedynie same zmiksowane owoce. Receptura na zdrowy koktajl sięga początków XX wieku – określała wtedy napoje przygotowane w blenderze. Nazwa „smoothie” upowszechniła się jednak dopiero w latach 60. dzięki firmie „Smoothie King”, która zrezygnowała w swoich koktajlach z dodatków z nabiału – stąd powstałe rozbieżności.

smoothie


Zamiast kupić – przygotuj samodzielnie!

Często kawiarnie i bary kuszą nas możliwością zakupienia zdrowego smoothie. Jak się okazuje – nierzadko takie napoje zawierają olbrzymie ilości cukru oraz syropu glukozowo-fruktozowego. Uważna lektura składu może prowadzić do zatrważających wniosków: bywa i tak, że na 400 czy 500 mililitrów napoju przypada aż 100 gramów cukru (w przeliczeniu daje to około 440 kcal z samego cukru). Takie dawki mogą prowadzić do olbrzymiej hiperglikemii, wyrzutu insuliny, a następnie hipoglikemii: ospałości, poddenerwowania, a wreszcie – przejmującej ochoty na ponowną słodką przekąskę. Nie byłoby się może czym oburzać, gdyby nie fakt, że sprzedaje się takie ilości cukru pod przykrywką „zdrowego produktu”.

Sam fakt, że znajdziesz w menu nazwę „smoothie” lub „koktajl”, nie oznacza jeszcze, że zamówiony przez ciebie napój będzie rzeczywiście zdrowy. Prawdziwe zaufanie można mieć tylko do tych smoothies, które pochodzą ze sprawdzonych sklepów ze zdrową żywnością (są one często drogie i mają krótki termin ważności) albo do tych, które przygotujemy samodzielnie w domu. Dla przykładu: koktajl owocowy z 300 mililitrów jogurtu naturalnego, 2 garści truskawek, 1 łyżki siemienia lnianego i 3 łyżek otrębów żytnich daje nam około 250–300 kalorii (część to błonnik, z którego nie wchłaniamy kalorii). To wciąż mniej niż dawka, która może pochodzić z samego dodanego do smoothie cukru...


Przykładowy przepis na smoothie

Będziesz potrzebować dwóch mocno dojrzałych brzoskwiń, jednego mango, pół cytryny, garści białych winogron (bez pestek – zamiast winogron możesz użyć wody), a także kostki lodu. Zacznij od przecięcia mango na pół i usunięcia pestki za pomocą łyżeczki. Po pozbyciu się skórki, pokrój pozostały miąższ w kostkę. Analogicznie przygotuj brzoskwinię. Wyciśnij sok z jednej połówki cytryny. Zmiksuj ostrożnie lód w blenderze, aż uzyskasz skruszoną formę, a następnie przełóż go do czystej szklanki. W blenderze umieść winogrona (lub wodę), mango, brzoskwinie oraz sok z cytryny. Miksuj wszystko, dopóki nie osiągniesz gładkiej, jednolitej konsystencji. Gotowy napój przelej do lodu i soku. Podawaj od razu. Smacznego!