Dodano:

2
Kategoria: Dieta

Sok z buraków to znakomity składnik diety odchudzającej. Buraki posiadają bowiem wiele składników odżywczych i witamin, a przy tym bardzo mało kalorii. Wzmacniają odporność, działają oczyszczająco na organizm, a zawarty w nich błonnik zapewnia nam uczucie sytości na długi czas. Jak wykorzystać zalety buraków, by zdrowo schudnąć?


Buraki – składniki odżywcze

Buraki ćwikłowe są w Polsce bardzo popularnym warzywem – i dobrze, bowiem są bardzo zdrowe! Ich intensywny, ciemnoczerwony kolor sprawia, iż najbardziej znane są z zawartości antocyjanów – tych samych, które spotkać możemy w czerwonym winie i o których leczniczym działaniu tak często się słyszy.

W burakach znajdziemy:
- kwasy tłuszczowe wielonienasycone
- sód;
- potas;
- wapń;
- żelazo;
- magnez;
- mangan;
- miedź;
- fluor;
- cynk;
- bor;
- lit;
- molibden;
- kobalt;
- rubid;
- cez;
- białko;
- węglowodany (w tym błonnik);
- witaminę A;
- witaminę B6;
- kwas askorbinowy;
- kwas foliowy.

sok z buraków


Sok z buraków – właściwości zdrowotne

Sok z buraków polecany jest osobom, które zmagają się z nowotworem. Odkryto bowiem, że betacyjany odgrywają niezwykle ważną rolę w profilaktyce antynowotworowej i potrafią hamować jego rozwój. Silne przeciwutleniacze neutralizują wolne rodniki, które odpowiadają za uszkodzenia DNA i w konsekwencji rozwój nowotworu. Naukowcy uznali buraki za warzywa najskuteczniej walczące z wolnymi rodnikami – dlatego też picie soku z buraków jest przez nich tak zalecane.

Ponadto sok z buraków:
- wzmacnia układ krwionośny;
- normuje poziom cholesterolu we krwi;
- reguluje ciśnienie krwi;
- wzmacnia odporność na choroby wirusowe;
- posiada działanie wykrztuśne, zatem polecane jest jego picie, gdy mamy kaszel;
- pomaga wrócić do formy po zatruciu alkoholowym;
- działa zasadotwórczo na układ trawienny (poleca się jego picie po przejedzeniu);
- łagodzi dolegliwości związane z zapaleniem żołądka, wrzodami żołądka oraz hemoroidami
- zwalcza zgagę i zaparcia;
- zmniejsza ryzyko zachorowania na osteoporozę;
- łagodzi dolegliwości związane z menopauzą;
- relaksuje (dzięki zawartości tryptofanu);
- poprawia nastrój, przeciwdziałając nawet bezsenności i depresji (dzięki zawartości betainy i kwasu foliowego);
- jest afrodyzjakiem;
- poprawia kondycję włosów i paznokci.


Sok z buraków a dieta odchudzająca

Oprócz licznych właściwości zdrowotnych, sok z buraków działa odchudzająco – dlatego od jakiegoś czasu to częsty składnik wielu diet odchudzających. Spora w tym rola zawartego w burakach błonnika pokarmowego, który pęcznieje w żołądku i zapewnia organizmowi uczucie sytości, dzięki czemu nie mamy ochoty na kaloryczne przekąski.

Sok z buraków sam w sobie jednak przyspiesza przemianę materii i redukuje tkankę tłuszczową. Ponadto działa oczyszczająco – jak naturalny detoks dla całego organizmu. Usuwa z niego metale ciężkie, mocznik i drobnoustroje, a także hamuje procesy gnilne w jelitach. Oczyszczony organizm jest lżejszy, a w dodatku lepiej się czujemy i mamy energię do działania – na przykład do treningu!


Jak przygotować sok z buraków?

Przygotowanie pożywnego soku z buraków jest szybkie i proste – wystarczy je obrać, umyć, pokroić w drobne kawałki, a następnie zmiksować albo użyć do ich rozdrobnienia sokowirówki. Do gotowego napoju można dodać odrobinę soli i pieprzu dla smaku, ale też przygotować sok z dodatkiem wielu innych owoców – na przykład jabłka, pomarańczy czy cytryny.

Uważać muszą tylko osoby chorujące na cukrzycę – buraki zawierają bowiem sporo cukru, a zatem trzeba spożywać je bardzo ostrożnie.