Dodano:

0
Kategoria: Dieta

Szparagi to byliny należące do rodziny szparagowatych, o pędach dorastających do 2 metrów wysokości i 3 metrów długości. Liście szparagów przekształcone są w łuski. W przemyśle spożywczym rozpowszechnione są pędy szparaga lekarskiego – jedynego jadalnego przedstawiciela tej rodziny. Polecany jest z uwagi na liczne właściwości zdrowotne – a popularność zyskał dzięki ułatwianiu odchudzania!


Szparagi – co zawierają?

Szparagi są źródłem białka, a także dużej ilości witamin i minerałów. Można w nich odnaleźć między innymi:
- witaminę A;
- witaminy z grupy B;
- witaminę C;
- witaminę E;
- witaminę K;
- żelazo;
- potas;
- magnez;
- selen;
- fosfor;
- błonnik;
- przeciwutleniacze.

W 100 gramach produktu znajdziemy jedynie 0,2 grama tłuszczu i aż 1,5 grama błonnika pokarmowego!

szparagi


Właściwości zdrowotne szparagów

Witamina C pozytywnie wpływa na układ krążenia oraz na poprawę odporności człowieka. Zawarty w szparagach kwas foliowy polecany jest kobietom w ciąży. Przeciwutleniacze opóźniają procesy starzenia skóry, a zatem pozwalają dłużej cieszyć się młodością. Ponadto neutralizują wolne rodniki, dlatego specjaliści uważają, iż działają przeciwnowotworowo.
Szparagi oczyszczają również organizm, ponieważ działają moczopędnie i lekko rozwalniająco. Nie trzeba się jednak obawiać, gdyż ich działanie jest bardzo łagodne. Ich składniki pozytywnie wpływają na pracę układu pokarmowego, a także zwiększają krzepliwość krwi. Mogą się nimi zajadać nawet osoby chorujące na nadciśnienie tętnicze, bowiem przysmaki te zawierają niewielką ilość sodu. Kto powinien unikać szparagów? Osoby z dną moczanową oraz zmagające się z chorobami nerek. Nie ma jednak co panikować, ponieważ ich spożywanie od czasu do czasu na pewno nie zaszkodzi. Chodzi po prostu o to, aby w tym przypadku unikać ich nadmiernego spożywania.


Szparagi a odchudzanie

Warto zacząć od tego, iż szparagi są niskokaloryczne. A zatem nawet spora ilość tego zdrowego przysmaku nie wpłynie negatywnie na naszą wagę. W 100 gramach produktu znajduje się jedynie 18 kalorii. W dodatku duża ilość zawartego w nich białka czyni z nich bardzo pożywny przysmak. Sportowcy i osoby, które dużo trenują, chcąc nabrać masy mięśniowej, powinni raczej decydować się na taką smaczną przekąskę, zamiast faszerować się odżywkami białkowymi. Efekt będzie ten sam, a zdrowie o wiele lepsze!

Szparagi są lekkostrawne, a więc mogą być spożywane w dużych ilościach bez obciążenia dla układu trawiennego. W dodatku działają oczyszczająco na organizm, a więc poleca się je osobom, które się odchudzają. Dużo łatwiej zrzucić nadmiar kilogramów, dodając je do swojego dietetycznego menu – tym bardziej, że zawarty w nich błonnik pęcznieje w żołądku, zapewniając uczucie sytości. Człowiek ma zatem mniejszą ochotę na słodkie przekąski.


Dania ze szparagów

Dietetycy polecają nie tylko spożywanie szparagów, ale także picie wody z ich gotowania. To ona posiada najwięcej właściwości oczyszczających, które uciekają z warzywa w trakcie gotowania. Same szparagi należy przed ugotowaniem związać i tak ułożyć w naczyniu, aby ich główki wystawały lekko ponad poziom wody. Najlepiej użyć do tego wysokiego i wąskiego garnka. Wodę należy nieco posolić, ale solą morską – bo jest znacznie zdrowsza od zwykłej soli kuchennej. Po ugotowaniu zaś polejmy je oliwą z oliwek i schrupmy.

Zamiast oliwy z oliwek można także skropić szparagi na przykład sosem beszamelowym, ziołowym, holenderskim albo winegret – byle unikać bardzo kalorycznych zestawień, ponieważ wówczas nici z odchudzania! Wysuszone kłącze można także spożywać w formie naparu – zaleca się wtedy przyjmować około 45–60 gramów tego produktu.