Dodano:

0
Kategoria: Dieta

Szpinak większości osób kojarzy się z bajką „Popeye The Sailor Man”. Warzywo to jest bardzo smaczne i posiada wiele właściwości zdrowotnych – również te odchudzające! Jak odpowiednio przyrządzić szpinak, aby stworzyć danie pyszne i dietetyczne? I co takiego kryje się w szpinaku, że jego spożywanie polecają specjaliści?


Szpinak – podstawowe informacje

Szpinak warzywny jest gatunkiem rośliny jednorocznej z rodziny szarłatowatych. To popularna roślina warzywna, znana również ze wspomnianej wcześniej bajki o Popeyu, który z każdym kolejnym kęsem szpinaku zyskiwał coraz większą siłę. Rzeczywiście, szpinak posiada wiele właściwości zdrowotnych – między innymi dodaje energii i wpływa na dobre samopoczucie.

Zawiera:
- kwasy tłuszczowe nasycone i nienasycone (w tym 2 razy więcej tych drugich);
- sód;
- potas;
- żelazo;
- magnez;
- wapń;
- fosfor;
- węglowodany (w tym aż 2,2 grama błonnika w 100 gramach produktu);
- białko;
- witaminę A;
- witaminy z grupy B;
- witaminę PP;
- kwas askorbinowy.

szpinak

Zalety szpinaku

Z racji na obecność licznych witamin i składników mineralnych, które posiada szpinak, poleca się jego spożywanie między innymi w profilaktyce antynowotworowej. Zawiera przeciwutleniacze, które nie tylko chronią przed rakiem, ale również opóźniają procesy starzenia. Kto dłużej pragnie zachować młodość, zdecydowanie powinien sięgnąć po ten produkt.

Ponadto szpinak zapobiega miażdżycy i dba o naczynia krwionośne, regulując pracę układu krążenia. Przeciwdziała rozwojowi choroby Alzheimera i choroby Parkinsona oraz reguluje procesy trawienne. Powinny go spożywać osoby zmagające się z nadciśnieniem tętniczym oraz nadwagą. Negatywnie może wpływać jedynie na zdrowie osób z chorobami tarczycy oraz reumatyzmem, kamicą nerkową lub dną moczanową. Zawiera bowiem goitrogeny oraz kwas szczawiowy. Takie osoby mogą oczywiście spożywać szpinak, lecz najlepiej w niewielkich ilościach.


Szpinak a odchudzanie

Wśród licznych zalet szpinaku znajdują się także te odchudzające oraz wpływające na formę. Zdecydowanie jest to warzywo idealne dla sportowców i wszystkich, którzy dbają o własną kondycję. Szpinak zawiera dużo białka, które stanowi budulec mięśni – zamiast odżywek białkowych lepiej wybrać zatem naturalny produkt, a efekt będzie podobny. Poza tym zawarty w produkcie błonnik pokarmowy pęcznieje w żołądku, hamując uczucie głodu. Czujemy się syci i nie mamy ochoty na podjadanie – w ten sposób dostarczamy do organizmu mniej pożywienia, które mogłoby się zamienić w tkankę tłuszczową.

Szpinak reguluje odkładanie się tłuszczu w organizmie i odpowiada za przyrost masy mięśniowej. Jest zatem doskonałą przekąską, która pozwala zamienić tłuszcz na mięśnie. Warto włączyć go do diety odchudzającej lub treningowej.


Szpinak w kuchni – przepisy

W sklepach najczęściej szpinak kupimy w postaci mrożonej – to bardzo dobry pomysł, ponieważ mrożony szpinak nie traci swoich właściwości zdrowotnych, co jest możliwe w przypadku długiego przechowywania szpinaku świeżego (z dnia na dzień miałby ich coraz mniej). Warto jednak pamiętać, iż raz podgrzany szpinak nie powinien być podgrzewany ponownie – wszystko z uwagi na zawarte w nim azotany, które przekształcają się w azotyny i mogłyby upośledzić zdolność do przenoszenia tlenu przez hemoglobinę.

Szpinak może być spożywany na surowo lub po ugotowaniu. Doskonale zastępuje sałatę, zatem to częsty składnik dietetycznych sałatek. Wybornie smakuje również z jajecznicą albo jako dodatek do zup i makaronów. Zmiksowany szpinak z dodatkiem przypraw to doskonała pasta na kanapki. Dobrze jest przyprawiać go gałką muszkatołową, pieprzem lub cukrem, gdyż one najlepiej wydobędą jego niezwykły smak.