Dodano:

10
Kategoria: Dieta

Wielu z nas rozpoczyna dzień od wypicia szklanki wody z cytryną. Ci, którzy tego nie robią, na pewno słyszeli o tym uznawanym za zdrowy zwyczaju. Czy rzeczywiście jest on zdrowy, czy to jedynie niczym nieuzasadniona moda? Woda z cytryną na czczo uznawana jest za środek dodający energii, wspomagający odchudzanie oraz oczyszczanie organizmu. Z drugiej strony – przeciwnicy takiego rozwiązania wskazują na potencjalną możliwość podrażnienia błony śluzowej żołądka oraz osłabienie szkliwa zębów. Jak jest w rzeczywistości?


Dlaczego warto pić wodę z cytryną na czczo?

Właściwe nawodnienie organizmu to podstawa doskonałego samopoczucia, nienagannego wyglądu oraz zdrowia. Zalecane minimum to dwa litry płynów, ale z wyłączeniem mocnej kawy i herbaty. Szklanka wody to zatem doskonały sposób na rozpoczęcie dnia, a dodatek soku z cytryny to solidna porcja antyoksydantów, witamin i pektyn. Jakie cenne składniki kryje w sobie sok z cytryny?

Najważniejsze z nich to:

– witaminy: C, B1, B6, B9;
– minerały: potas, wapń, magnez, żelazo, sód;
– bioflawonoidy;
– olejki eteryczne;
– terpeny;
– pektyny;
– rutyna.

Dzięki tak wysokiej zawartości substancji czynnych sok z cytryny wywiera korzystny wpływ na zdrowie. Regularnie pijąc wodę z cytryną na czczo – oczywiście także popijając ją w ciągu dnia – możemy spodziewać się wielu profitów zdrowotnych. Specjaliści zalecają picie ciepłej wody z cytryną, która znacznie skuteczniej nawadnia organizm, wpływa korzystnie na trawienie i pobudza. Jakie właściwości przypisuje się wodzie z cytryną?

Z racji delikatnego działania moczopędnego woda z cytryną pobudza nerki do pracy, co doskonale oczyszcza organizm z toksyn i zbędnych metabolitów. Ponadto ciepła woda z cytryną skutecznie zapobiega zaparciom, pobudzając wydzielanie enzymów trawiennych oraz wpływając korzystnie na trawienie.

Woda z cytryną to smaczny sposób na dostarczenie wielu cennych minerałów i witamin, co wpływa korzystnie na urodę. Wzmocnione są włosy i paznokcie, a skóra zyskuje blask. Ponadto dzięki dostarczaniu sporych ilości witaminy C zostaje pobudzona synteza kolagenu, co ma zbawienny wpływ na zachowanie jędrności i młodości skóry.

Skoro już jesteśmy przy witaminie C, chyba nikogo nie trzeba przekonywać do jej korzystnego wpływu na odporność. Codzienna dawka soku z cytryny ograniczyć może zatem zapadalność na infekcje, zwłaszcza w okresie jesienno-zimowym. Jaki korzystny wpływ na organizm ma jeszcze sok z cytryny? Korzyści z jego picia odczuć mogą osoby cierpiące na kamicę nerkową. Sok z cytryny zakwasza mocz na drodze przechodzenia do światła dróg moczowych kwasu askorbinowego, co sprzyja rozpuszczaniu złogów kamieni nerkowych i może łagodzić przebieg choroby.

Mimo kwaśnego smaku sok z cytryny ma odczyn zasadowy, zatem stanowi cenne uzupełnienie kuracji odkwaszających organizm. Najważniejsze zastosowania soku z cytryny to oczyszczanie organizmu, wspomaganie odchudzania, wzmocnienie odporności i poranne pobudzenie. No właśnie, czy sok z cytryny na czczo może konkurować z filiżanką małej czarnej?

woda z cytryną

Woda z cytryną na czczo kontra kawa

Najbardziej znanym sposobem na poranne pobudzenie jest wypicie filiżanki gorącej kawy. Kofeina w niej zawarta powoduje szybki przypływ energii, jednak o poranku nie jest to najlepsza opcja. Kofeina pobudza bowiem aktywność nadnerczy i nasila syntezę adrenaliny i noradrenaliny. Prowadzi to do uwolnienia glukozy do krwiobiegu. Ponadto kawa przyczynia się do wzrostu poziomu kortyzolu, czyli hormonu stresu, którego poziom jest fizjologicznie największy właśnie rano. I wreszcie, kawa działa moczopędnie, wypłukując jednocześnie cenne minerały z organizmu. Zapowiada to niezbyt udany początek dnia, prawda? Natomiast woda z cytryną na czczo świetnie nawadnia i dodaje energii. Zawarty w niej potas wspomaga pracę serca, a witamina C odtruwa i alkalizuje organizm. Zatem woda z cytryną to równie skuteczna, a jednocześnie dużo zdrowsza alternatywa dla kawy. Po filiżankę kawy możesz sięgnąć nieco później, gdy unormalizuje się poziom kortyzolu we krwi, a ty będziesz już po śniadaniu.

Woda z cytryną – skutki uboczne

Picie dużych ilości soku z cytryny może wpływać niekorzystnie na stan śluzówki żołądka i powodować zgagę. Z tego powodu z picia wody z cytryną powinny zrezygnować osoby z nadwrażliwością żołądka oraz wrzodami żołądka. Ponadto możliwe jest uszkodzenie szkliwa zębów, dlatego też pół godziny po wypiciu wody z cytryną należy umyć zęby lub przepłukać usta wodą zaraz po wypiciu soku z cytryny.

Jak długo można pić wodę z cytryną? Jeśli nie zauważamy żadnych dolegliwości po jej spożyciu – bez ograniczeń. Najczęściej wspomniane dolegliwości występują po wypiciu soku z cytryny, natomiast rozcieńczenie go wodą rzadko wpływa niekorzystnie na śluzówkę przewodu pokarmowego. Przepis na wodę z cytryną to dodanie soku wyciśniętego z połowy cytryny do szklanki ciepłej wody. Smacznego!

KOMENTARZE

To pole jest wymagane Wciśnij ENTER, aby dodać komentarz
To pole jest wymagane

Sok z cytryny ma odczyn kwasowy 2,5 pH

OdpowiedzAnuluj dodanie odpowiedzi

Jak woda z cytryną działa moczopędnie to usuwamy toksyny z organizmu, a jak kawa działa moczopędnie to usuwamy cenne minerały z organizmu....nieco to dziwne....

OdpowiedzAnuluj dodanie odpowiedzi

Cytryna wyplukuje toksyny ale dostarcza potrzebne minerały dla organizmu. W przypadku kawy wyglada to tak, że wyplukuje ona wszystkie minerały i do tego nie dostarcza witamin.

Zawsze jest Yerba ;)

Cytryna ma cytrynian a nie spore ilości Wit c powaliło was mocno

OdpowiedzAnuluj dodanie odpowiedzi

Woda z miodem i cytryna na czczo i zero przeziębien przez cały rok:)

OdpowiedzAnuluj dodanie odpowiedzi

Potwierdzam

Potwierdzam

pije wodę z cytryną, a za chwile mam mdłości (: nie poddaje się .

OdpowiedzAnuluj dodanie odpowiedzi

ja gotuję sama cytrynę i pije jako kompot pomogło mi to przy bólu gardła od razu