Dodano:

0
Kategoria: Dieta

O tym, że owoce są niezmiernie ważne w codziennej diecie, wie niemal każdy. O tym, że niektóre z nich sprzyjają odchudzaniu – nieliczni. Czy musisz wybierać pomiędzy zdrowiem a szczupłą sylwetką? Czas obalić kilka mitów i przeprowadzić kuchenną rewolucję!


Owocowe mity

Chociaż owoce uważane są za najzdrowszą żywność, na ich temat pojawia się wiele kontrowersji. Jedne informacje zachęcają do urozmaicenia diety, inne z kolei budzą irracjonalny lęk przed jedzeniem kolorowych przysmaków. Nie wszystkie newsy należy traktować poważnie, niektóre bowiem są lekko przestarzałe lub przerysowane.

Pierwszym mitem wartym podważenia jest twierdzenie, że owoce tuczą. Dotyczy to nowoczesnych i udoskonalanych produktów, które podobno zawierają większe ilości cukru, niż ich dziko rosnący niskosłodowi kuzyni. Nieważne, czy zbiory pochodzą z dżungli, czy z sadów – zawierają one cukry proste, zupełnie inne niż te obecne w słodyczach, dlatego nie odkładają się one w tkance tłuszczowej. Owocowy cukier jest łatwo przyswajalny przez organizm, a ponadto zaopatrzony w zestaw cennych składników. Rafinowany – to trucizna, cichy zabójca obecny w wielu produktach. W owocach próżno go szukać.

owoce

Jeśli jednak nieufnie podchodzisz do słodkich owoców, kompromisem pozostają te z niskim indeksem glikemicznym: truskawki, morele, wiśnie, czereśnie, jabłka, brzoskwinie, pomarańcze, maliny. Wartość kaloryczna wymienionych produktów wzrasta w zestawie z bitą śmietaną, czekoladą, lodami, cukrową posypką i bakaliami. Dobre połączenie dla owoców stanowią więc jogurty, musli i orzechy. Owoce te sprawdzą się także jako dodatek do sałatek, owsianki na chudym mleku oraz kanapek z pełnoziarnistego pieczywa.

Kolejnym mitem jest twierdzenie, że jedzenie jabłek może zastąpić mycie zębów. Jabłka, tak jak inne owoce, zawierają wspomniane wyżej cukry, które stanowią wymarzoną pożywkę dla bakterii bytujących w jamie ustnej. To najkrótsza droga do próchnicy. Nieprawdą jest również, że spożywanie dużych ilości bananów prowadzi do przedawkowania potasu oraz że to cytryna zawiera największe ilości witaminy C. Skarbnicą kwasu askorbinowego jest czarna porzeczka.


Dlaczego warto jeść owoce?

Aby dostarczyć sobie optymalną dawkę składników odżywczych, jedz owoce pięć razy dziennie. To niewiele, a jednak tylko siedem procent Polaków stosuje się do zaleceń dietetyków. Powodów, dla których warto rozkoszować się owocowym smakiem, jest wiele.

Oto najważniejsze korzyści jedzenia owoców:

1. To naturalny i całkowicie bezpieczny patent na poprawę odporności organizmu. Naukowcy przekonują, że wystarczy jeść jedno jabłko dziennie, aby zachować zdrowie i szczupłą sylwetkę. Jabłka stanowią cenne źródło witaminy A i C, potasu, magnezu, wapnia oraz kwasu ursolowego. Pod tajemniczą nazwą kryje się substancja skumulowana w skórce owocu, która wzmacniania mięśnie i stymuluje redukcję tkanki tłuszczowej.

2. Owoce zawierają dużo błonnika, przez co zapewniają uczucie sytości i wspomagają oczyszczanie jelit. Na diecie redukcyjnej zaleca się maksymalnie dwie porcje zdrowego przysmaku.

Uwaga: owoców nie powinno się jeść bezpośrednio po posiłku, ponieważ nie będą one szybko strawione, a zalegając w przewodzie pokarmowym, staną się przyczyną wzdęć i złego samopoczucia.

3. Surowe owoce to skarbnica egzogennych enzymów napędzających metabolizm, wspomagających odchudzanie oraz stymulujących procesy trawienia.

4. Owoce bogate w witaminę E oraz beta-karoten stanowią najlepszą broń w walce z wolnymi rodnikami (wrogiem młodego wyglądu). Aby spowolnić procesy starzenia, wystarczy wprowadzić do jadłospisu czereśnie, papaję i ananasa.

5. Regularne spożywanie owoców pomaga ustrzec się przed chorobami układu sercowo-naczyniowego, a także zmniejsza ryzyko rozwoju nowotworów.


Jakie owoce wspomagają odchudzanie?

Zasobne w witaminy i minerały słyną z dobroczynnego wpływu na kondycję skóry. Wystarczy zmienić nawyki żywieniowe, aby przekonać się, że te kolorowe produkty to także zdrowy zastrzyk energii i sojusznik kuracji odchudzających. Jeśli marzysz o szczupłej sylwetce, wprowadź do menu naturalnych pogromców tłuszczu.

owoce

Oto wybrane owoce, które sprzyjają utracie wagi:

Ananas

Zawiera unikalny zestaw enzymów i kwasów trawiennych przyspieszających spalanie tłuszczu. Co więcej, w ananasie znajduje się bromelina – składnik ułatwiający trawienie oraz usuwanie toksyn z organizmu. Borykasz się z cellulitem? Te egzotyczne owoce pomogą ci pozbyć się pomarańczowej skórki.

Arbuz

Dużo wody, mało kalorii. Taki jest skrótowy opis arbuza. Ponadto zawiera cytrulinę, która nie tylko sprzyja odchudzaniu, ale także wzmaga popęd seksualny. Z tego powodu arbuza zaszufladkowano jako afrodyzjak.

Grejpfrut

To jeden z czołowych sprzymierzeńców zgrabnej sylwetki. Dowiedziono, że połówka grejpfruta dziennie pomaga zmniejszyć tkankę tłuszczową. Dodatkowo pektyny obecne w owocu ułatwiają usuwanie toksyn z organizmu i wpływają na poprawę przemiany materii.

Gruszka

Wyróżniają się imponującą zawartością błonnika i niską wartością energetyczną, dlatego polecane są przy diecie skoncentrowanej na redukcję tkanki tłuszczowej.

Kiwi

Znane, lubiane i nazywane owocem dla grubasów. Powód? Bogate w kwasy owocowe i enzymy kiwi usprawnia trawienie oraz wspomaga szybkie spalanie tłuszczu. Sałatki z udziałem tego owocu polecane są osobom walczącym z nadwagą.