Dodano:

0
Kategoria: Dieta

Często słyszymy określenie, że cukier to „biała śmierć”. Jednak bardzo dużo ludzi po prostu kocha słodycze, przy okazji nie zdając sobie sprawy, jak duże szkody wyrządza cukier w ich organizmie. Jednak istnieją produkty naturalne i zarazem zdrowe, które mogą w zupełności zastąpić spożycie cukru białego, bez rezygnacji z ulubionego, słodkiego smaku.


Cukier ci nie odpowiada ? Spróbuj erytrytolu

Erytrytol odnosi się do grupy cukrowych alkoholi, zaliczany jest do polioli. W smaku przypomina sacharozę, ale ma lekki efekt „chłodzenia” i jest mniej słodki. W naturalnej postaci występuje w melonie, gruszkach, winogronach i innych owocach, a także w warzywach. Na skalę przemysłową pozyskiwany jest metodą fermentacji z kukurydzy i innych produktów skrobiowych. Erytrytol jest świetnym zamiennikiem białego cukru dla ludzi cierpiących na otyłość lub będących na diecie. Jego wartość energetyczna to tylko 0,02 kcal na 1 g, a dla przykładu cukier biały ma aż 4 kcal na 1 g. Mogą go stosować osoby cierpiące na cukrzycę. Nawet duże spożycie erytrytolu nie podwyższa poziom insuliny i glukozy.


Stewia a cukier – w czym jest od niego lepsza?

Stewia to roślina pochodząca z Ameryki Południowej. Jej liście są dziesiątki razy słodsze niż cukier, a dodatkowo wyjątkowo dobrze wpływają na zdrowie. Stewia cieszy się dużą popularnością ze względu na zawartość znacznej ilości witamin, aminokwasów i mikroelementów. Ma pozytywny wpływ na układ sercowo-naczyniowy, układ trawienny, wątrobę i pęcherzyk żółciowy, układ odpornościowy oraz na zęby i dziąsła. Jest zalecana diabetykom, ponieważ reguluje poziom cukru we krwi, zmniejsza poziom cholesterolu i sprzyja wydzielaniu insuliny przez trzustkę.

cukier można zastąpić np. stewią

Ksylitol – wyglądem przypomina cukier

Ksylitol należy do grupy alkoholi. Ma postać białych kryształków, nie mających żadnego zapachu. Dobrze rozpuszcza się w wodzie i jest słodszy od sacharozy, ale smakiem przypomina zwykły, biały cukier. Istotną różnicą jest to, że ksylitol nie podnosi poziomu cukru we krwi. Stąd mogą go używać osoby cierpiące na cukrzycę. Nie wykazuje również praktycznie żadnych skutków ubocznych. U niektórych osób w pierwszych dniach stosowania może wywoływać wzdęcia i nieznaczne zaburzenia w pracy jelit. Jednak zazwyczaj te objawy szybko mijają.


Melasa

Melasa to syrop składający się z cukrów prostych, np. glukozy i innych domieszek niegroźnych dla zdrowia. Ma ona żółto-brązowy kolor, słodki smak i zapach słodu jęczmiennego. Syrop nie zawiera syntetycznych i sztucznych substancji. Pozyskuje się ją m.in. z niektórych odmian kukurydzy, jęczmienia, prosa. Zawartość glukozy w melasie nie jest duża, wynosi ok. 25%, dlatego przy dłuższym przechowywaniu nie krystalizuje się. Melasa dostarcza dużych ilości miedzi i innych mikroelementów. Zawarte w niej peptydy odbudowują strukturę naskórka i pozytywnie wpływają na włosy. Ten zamiennik cukru nie podnosi poziomu glukozy we krwi. Może być spożywana z powodzeniem podczas diety, gdyż 100 g produktu zawiera ok. 315 kalorii.


Syrop ryżowy – egzotyczny słodzik

Syrop ryżowy ma charakterystyczny, karmelowy smak i powstaje po przetworzeniu za pomocą enzymów ugotowanego brązowego ryżu. Jest on dwukrotnie mniej słodki niż cukier i na tyle mało kaloryczny, że nie odkłada się tak bardzo w postaci tkanki tłuszczowej jak zwykły cukier. Oprócz tego ma pozytywny wpływ na trawienie i jest bogatym źródłem witamin z grupy B.


Płynna słodycz – syrop klonowy

Syrop klonowy jest wyrabiany z wydzieliny pobranej z pnia klonu, która jest poddawana odparowaniu. Rezultatem jest gęsty, jasnobrązowy syrop, który jest źródłem cukrów, witamin (z grupy B – niacyna, biotyna oraz kwas foliowy) oraz soli mineralnych (magnez, wapń, potas, żelazo, fluor, jod i inne). Syrop klonowy jest mniej kaloryczny niż biały cukier i miód. Jest również korzystny dla zdrowia. Ma właściwości przeciwzapalne i zawiera dużo przeciwutleniaczy. Oprócz tego pozytywnie wpływa na osoby chorujące na cukrzycę typu II.