Dodano:

2
Kategoria: Dieta

Zielona czy czerwona? Obie cechuje szereg zalet, choć nieco odmienne działanie. Mowa o herbacie – nie powinno jej zabraknąć w diecie aktywnej i dbającej o swoje zdrowie kobiety. Sprawdź, która herbata będzie dla ciebie najlepsza.


Herbata zielona czy czerwona?  Typy herbat

Herbata herbacie nierówna – na rynku mamy zatrzęsienie różnego rodzaju odmian, począwszy od najchętniej pitej przez Polaków czarnej herbaty, po zielone, białe, czerwone oraz inne napary ziołowe, potocznie zwane herbatami, lecz w istocie wcale nimi niebędące (nie zawierają liści herbacianych i teiny). Do najpopularniejszych „herbat” tego typu należy rooibos (napar z liści czerwonokrzewu afrykańskiego), wszelkie napary z suszonych owoców oraz napary ziołowe, np. z mięty, rumianku czy melisy. W niniejszym artykule przyjrzyjmy się pokrótce dwóm rodzajom herbaty – zielonej i czerwonej. Obie zawierają szereg prozdrowotnych właściwości.

herbata- wybierz najlepszą dla siebie

Wady i zalety zielonej herbaty

Skoro uporaliśmy się z klasyfikacją herbaty, czas zapoznać się podziałem herbat zielonych… Wbrew pozorom, pod hasłem „herbata zielona” nie znajdziemy tylko jednej, a wiele różnych rodzajów herbat niefermentowanych, w zależności od sposobu uprawy i suszenia liści. Najpopularniejsze japońskie zielone herbaty to intensywna sencha czy wysokogatunkowa gyokuro. Do wyjątkowo bogatych w substancje odżywcze herbat zielonych należy sproszkowana matcha – zawiera prawie 10 razy więcej antyoksydantów niż jej „zwykła” zielona krewna. Oprócz herbat japońskich, warto spróbować również chińskich – mają żółtawy kolor i cechują się większa różnorodnością smaków. Do niewątpliwych zalet zielonych herbat należy ich pozytywny wpływ na układ trawienny – wzmagają wydzielanie soków żołądkowych i wspierają walkę z dodatkowymi kilogramami. Ponadto zielona herbata delikatnie pobudza, działa detoksykująco, zwiększa insulinowrażliwość, wzmacnia odporność i świetnie smakuje! Należy pamiętać, by nie przesadzać z piciem zielonej herbaty i najlepiej ograniczyć się maksymalnie do 1-3 filiżanek tego naparu dziennie. Unikajmy również picia zielonej herbaty na pusty żołądek z uwagi na jej działanie pobudzające trawienie. Nadmiaru zielonej herbaty powinny się wystrzegać również osoby z tendencją do osadzania się kamienia nazębnego i skłonnością do anemii – polifenole występujące w zielonej herbacie utrudniają absorpcję żelaza z pożywienia.


Co takiego ma w sobie czerwona herbata

Czerwone herbaty to odmiany fermentowane, a następnie leżakujące, dające napar o charakterystycznym, silnym ziemistym smaku i ciemnym, brunatnoczerwonym kolorze. Do najpopularniejszych rodzajów czerwonej herbaty zaliczamy intensywny pu-erh. Herbaty czerwone zawierają najwięcej kofeiny ze wszystkich innych rodzajów herbat, jednakże jej działanie jest delikatniejsze i dłużej się utrzymuje. Picie herbaty pu-erh zmniejsza wchłanianie tłuszczu, dlatego w przypadku osób będących na redukcji zaleca się jej picie po każdym posiłku. Ponadto czerwona herbata zawiera wiele mikroelementów, przeciwdziała próchnicy i jest świetnym przeciwutleniaczem. Wpływa również na dobrą kondycję włosów i paznokci, między innymi przez zawartość cynku. Regularne picie czerwonej herbaty zmniejsza ryzyko zachorowania na nowotwory, pomaga w walce z trądzikiem, oczyszcza organizm i reguluje poziom „dobrego” i „złego” cholesterolu. Herbata czerwona, podobnie jak zielona herbata, hamuje wchłanianie żelaza; warto zachować umiar i nie wypijać dużych ilości tego naparu przez dłuższy czas, aby nie zaburzyć m.in. gospodarki wodno-elektrolitowej.


Kiedy pić zieloną i czerwoną herbatę?

Czerwona i zielona herbata polecana jest szczególnie osobom pragnącym stracić dodatkowe kilogramy i zredukować tkankę tłuszczową. Włączenie do jadłospisu zielonej bądź czerwonej herbaty przyniesie najlepsze efekty w połączeniu z aktywnością fizyczną i zdrową, dobrze zbilansowaną dietą. Co ważne, picie w ciągu dnia jedynie herbaty zielonej bądź czerwonej nie jest wskazane; oprócz naparu herbacianego zaleca się wypijanie również wody mineralnej bądź źródlanej. Aby zmaksymalizować pozytywne efekty picia zielonej i czerwonej herbaty, należy wybierać te liściaste, „sypane”, bez sztucznych aromatów i najlepiej pochodzące z upraw organicznych – zawierają więcej mikroelementów, są dobrej jakości i lepiej smakują. Należy pamiętać, iż kobiety w ciąży powinny ograniczać spożycie zarówno herbaty zielonej, jak i czerwonej do maksymalnie dwóch filiżanek niezbyt mocnego naparu dziennie.

KOMENTARZE

To pole jest wymagane Wciśnij ENTER, aby dodać komentarz
To pole jest wymagane

Lubię obie, więc wybór jest ciężki <3

OdpowiedzAnuluj dodanie odpowiedzi

Ja najbardziej lubie zielone smakowe herbaty :) MUST HAVE na jesienne wieczorki :) szukam takich które są intensywne w smaku.. czytam trochę o tym i podobno teekanne ma duży wybór :) Możecie mi polecić jakieś konkretne ? :)

OdpowiedzAnuluj dodanie odpowiedzi