Dodano:

0
Kategoria: Porady

Woda pełni kluczową rolę w organizmie człowieka, ponieważ to dzięki niej mogą zachodzić różne procesy fizjologiczne i reakcje biochemiczne niezbędne do życia. Dlatego na co dzień każdy powinien wypijać średnio 2 litry płynów. Jednak podczas upałów zapotrzebowanie na wodę znacznie wzrasta i aby uniknąć niebezpiecznego dla życia odwodnienia, należy jej zdecydowanie więcej pić. Ważne jest jednak także to, co się pije – gdyż nie wszystkie napoje podczas wysokich temperatur sprzyjają zdrowiu.


Jakich płynów unikać latem?

Latem człowiek często czuje pragnienie i bardzo ważne jest, by pić płyny, które najlepiej je zaspokajają. Niestety lubiane szczególnie przez najmłodszych słodzone napoje, ze względu na zawarty cukier, gorzej nawadniają organizm i dlatego nie są dobrym rozwiązaniem podczas upałów.

Choć zimne piwo smakuje najlepiej w upalne dni, to jednak w tym okresie lepiej ograniczyć jego spożycie, zaś z mocnych alkoholi całkowicie zrezygnować. Alkohol podczas upału zaburza działanie układu krążenia, który i tak jest już obciążony wysokimi temperaturami, a także szybciej działa na organizm, gdyż ten nie radzi sobie z jego spaleniem tak jak zwykle. Dlatego nadmierne spożycie alkoholu w wakacje często kończy się omdleniami, zasłabnięciami a nawet zgonem.

Latem lepiej jest także ograniczyć picie mocnej kawy, gdyż zawarta w niej kofeina ma działanie odwadniające, a przecież chodzi o to by się nawodnić, a nie odwrotnie. Należy pamiętać, że kofeinę zawierają także mocna herbata oraz napoje energetyczne. A co jest najlepsze na upały? Woda!

sprawdź, czy na upał będzie lepszy sok, czy woda

Co najlepiej gasi pragnienie? Faworytem wciąż woda

Według dietetyków podczas upałów najlepiej gaszą pragnienie niesłodzone napoje bezalkoholowe o letniej temperaturze (a nie prosto z lodówki), pite często i małymi łyczkami. Uniwersalnym i zdrowym napojem na lato jest rzecz jasna woda mineralna w czystej postaci, a także z dodatkiem chłodzącej mięty czy orzeźwiającej cytryny lub limonki. Gotowe wody smakowe i napoje gazowane są często dosładzane lub zabarwiane sztucznymi barwnikami.

Zamiast po soki owocowe z kartonika, lepiej sięgnąć po świeżo wyciśnięty sok z cytrusów lub jeszcze lepiej z warzyw. Soki warzywne ze szczyptą soli uzupełniają wypocone sole mineralne takie jak sód, magnez czy potas. Źródłem sodu jest sól, magnezu na przykład szpinak i banany, zaś potasu – sok pomidorowy. Osoby aktywne fizycznie mogą dodatkowo wspomagać się napojami izotonicznymi, które zawierają elektrolity i witaminy. Doskonałym izotonikiem jest także piwo bezalkoholowe (najlepiej znanej marki), które gasi pragnienie i dostarcza organizmowi ważnych składników mineralnych, elektrolitów i witaminę B. Pragnienie można także ugasić, jedząc owoce np. arbuza lub melona, w których ponad 90% to woda lub czereśnie mające w sobie około 80% wody.

Latem podczas dużych upałów wskutek pocenia się można stracić do 10 litrów wody! Nawet minimalne odwodnienie skutkuje osłabieniem i złym samopoczuciem, zaś przy dużym niedoborze płynów człowiek narażony jest na utratę przytomności, a w skrajnym przypadku na śmierć. Dlatego latem warto dbać o odpowiednie nawodnienie organizmu, które jest wtedy ważniejsze niż spożywanie pokarmów.