Dodano:

0
Kategoria: Porady

Okres jesienno-zimowy sprzyja bardziej kalorycznemu odżywianiu, efektem czego są często nadprogramowe kilogramy. Wraz z pojawieniem się pierwszych chłodów mija ochota na lekkie sałatki, a ich miejsce zajmują pożywne i kaloryczne zapiekanki z makaronem, ryżem lub ziemniakami, tłuste mięsa i sosy. Wiele osób odczuwa także niepohamowaną ochotę na słodycze, a tego typu dieta to prosta droga do nadprogramowych kilogramów. Co w takim razie zrobić, by nie przytyć jesienią?


Jesień to czas na racjonalne odżywianie i zdrowy ruch

Planując jadłospis, zwróć uwagę na to, jakich wartości odżywczych dostarczasz organizmowi. Postaraj zaplanować posiłki w taki sposób, by były bogate w białko, minerały, witaminy i węglowodany o zróżnicowanym indeksie glikemicznym.

Warto także zwrócić uwagę na przekąski, czyli drugie śniadanie i podwieczorek. Często są to słodycze lub potrawy wysokokaloryczne. W efekcie dostarczamy organizmowi więcej kalorii, niż jest to potrzebne do prawidłowego funkcjonowania. A jak wiadomo, nadmiar kalorii odkłada się w postaci tkanki tłuszczowej, czyli nadprogramowych kilogramów.
Pod żadnym względem nie należy także rezygnować z warzyw i owoców, zwłaszcza surowych. Zamiast słodkiej czy słonej przekąski, lepiej zdecydować się na dwie świeże marchewki – są równie smaczne i zdecydowanie bardziej zdrowe.

Kolejną kwestią jest ruch. W okresie jesiennym rower czy rolki często lądują w piwnicy lub na balkonie, a spacery z psem stają się znacznie krótsze. W dużej mierze jest to odpowiedź na panującą za oknem aurę – deszczowe i wietrzne dni nie sprzyjają wyjściu z domu, przeważająca większość osób wybiera wówczas miękki fotel, ciepłe kapcie i dobrą książkę.
Warto jednak pomyśleć o regularnych wizytach na siłowni lub w klubie fitness. Doskonałą alternatywą jest także basen, zakładając oczywiście, że pływamy, a nie wylegujemy się w ciepłym jacuzzi.

Aktywność fizyczna pozwoli spalić nadmiar kalorii i wyrzeźbić ciało, a co ważniejsze, nie będziemy wówczas myśleli o jedzeniu i aktywnie spędzimy czas wolny.

dieta jesienią powinna być zrównoważona

Jesienny jadłospis na cały tydzień

Doskonałym rozwiązaniem okazuje się także przygotowanie na jesień całotygodniowego jadłospisu i ścisłe przestrzeganie ustalonych reguł.

Najlepiej, aby posiłki były spożywane o stałych porach. W wielu przypadkach okazuje się to dość trudne, dlatego też istnieje możliwość wprowadzenia drobnych modyfikacji, zwłaszcza w zakresie lunchu, drugiego śniadania i podwieczorku. Jednakże śniadanie i obiadokolację warto zjadać wspólnie z rodziną.

Istotną kwestią jest wielkość zjadanych porcji. Nie od dziś wiadomo, że im większa porcja, tym więcej zbędnych kilogramów. Istnieją jednak proste triki, które pozwolą oszukać nasz organizm – wystarczy nałożyć sobie stosunkowo niewielką porcję na mniejszy talerz. Optycznie wydaje się wówczas, że nasza porcja jest większa, w rzeczywistości jednak dostarczamy organizmowi tyle wartości odżywczych, ile faktycznie potrzebuje.

Gdy poczujesz przenikliwe zimno, zamiast sięgać po kaloryczną przekąskę, wypij szklankę gorącej herbaty z miodem – napój ten skutecznie cię rozgrzeje i zrelaksuje.

Racjonalna i regularna dieta, a także korzystanie z możliwości, jaką dają obiekty sportowe, to najlepszy sposób, by przetrwać jesień i zimę w zdrowiu i nie dorobić się dodatkowych kilogramów.