Dodano:

0
Kategoria: Porady

Niektórzy ludzie decydują się na wyeliminowanie ze swojej diety pieczywa, ponieważ uważają, że ma ono zły wpływ na zdrowie oraz sylwetkę. Jednak inni nie chcą z niego rezygnować i nie wierzą w doniesienia na temat szkodliwości pieczywa. Warto zatem wyjaśnić, jak wygląda prawda. Czy chleb jest zdrowy i bezpieczny dla naszej sylwetki?


Białe pieczywo a zdrowie

Na początku należy zwrócić uwagę na to, że całkowita eliminacja węglowodanów z diety jest zła, nawet w przypadku diety redukcyjnej. Węglowodany to bardzo ważne dla człowieka składniki odżywcze, dlatego należy zrezygnować przede wszystkim z cukrów rafinowanych, czyli z białego cukru, który znajduje się między innymi w napojach gazowanych i słodyczach. Co więcej, pieczywo pełnoziarniste dostarcza ważnych dla zdrowia witamin, minerałów i błonnika. Należy zatem wykluczyć wyłącznie pieczywo wykonane z mąki oczyszczonej, która jest pozbawiona cennych składników odżywczych.

z chleba nie trzeba rezygnować nawet na diecie

Jak wybrać zdrowy chleb?

Wiele osób popełnia błąd, kierując się przede wszystkim kolorem pieczywa. Panuje przekonanie, że ciemne pieczywo zawsze jest zdrowsze. W rzeczywistości ciemny kolor może być efektem dodania słodu albo karmelu. Zdrowy chleb razowy składa się tylko z mąki, wody, soli i zakwasu albo drożdży. Dopuszczalne dodatki to ziarna, nasiona, otręby, rodzynki, śliwki i miód. Należy natomiast unikać pieczywa zawierającego cukier, konserwanty i spulchniacze oraz wspomniane już barwniki.


Chrupkie pieczywo – czy dobrze na nas wpływa?

Osoby rezygnujące ze zwykłego pieczywa, a przede wszystkim ludzie dążący do redukcji wagi, często sięgają po pieczywo chrupkie. Panuje przekonanie, że jest ono zdrowsze od tradycyjnego pieczywa i sprzyja zachowaniu szczupłej sylwetki. To prawda, że jedna kropka chrupkiego pieczywa zawiera znacznie mniej kalorii niż w przypadku zwykłego chleba. Należy jednak zwrócić uwagę, że jest ono także mniej sycące. Jeżeli porównamy kaloryczność w 100 gramach obu rodzajów pieczywa, okaże się, że mniej kalorii zawiera normalne pieczywo. Co więcej, w pieczywie chrupkim znajduje się więcej szkodliwego dla zdrowia akrylamidu. W przypadku wafli ryżowych sytuacja wygląda podobnie.


Przepis na zdrowy chleb

Smaczny i zdrowy chleb można przygotować we własnym domu. Potrzebne są takie składniki jak 0,5 kg mąki pełnoziarnistej, 8 gram suchych drożdży, 2 szklanki ciepłej wody, łyżeczka cukru oraz łyżeczka soli. Można dodać ulubione dodatki, takie jak pestki, nasiona czy zioła. Mąkę należy wymieszać z drożdżami, a następnie dodać pozostałe składniki, z wyjątkiem wody. Po wymieszaniu zaczynamy wyrabiać ciasto, dodając stopniowo wodę. Wyrobione ciasto należy odstawić w ciepłe miejsce na godzinę, a później przełożyć do odpowiednio przygotowanej formy. Następnie ciasto rośnie przez pół godziny, po czym wstawia się je do piekarnika rozgrzanego do temperatury 200 st. C, na 45-60 minut.

Pieczywo to ważny element diety, a właściwie wybrane jest w pełni bezpieczne dla zdrowia i pozwala na zachowanie szczupłej sylwetki. Nie ma zatem powodów, aby całkowicie z niego rezygnować.