Dodano:

0
Kategoria: Porady

Wiele osób nie wyobraża sobie rezygnacji z aromatycznej i dodającej energii kawy. Nie brakuje jednak ludzi, którzy obawiają się, że codzienne picie kawy może mieć negatywny wpływ na zdrowie. Warto zastanowić się nad tym, czy obawy te są słuszne. Czy kawa może ci zaszkodzić?


Czy picie kawy jest zdrowe

Kawa wzbudzała kontrowersje od momentu, kiedy pojawiła się na kontynencie europejskim. W średniowieczu uznano ją nawet za napój szatański i dopiero papież Klemens VIII, który docenił smak kawy, postanowił „wypędzić z niej szatana”. Obecnie opinie lekarzy na temat wpływu kawy na zdrowie są podzielone. Większość specjalistów zaleca ograniczyć jej spożycie, ale nie dostrzega potrzeby całkowitej rezygnacji z tego pobudzającego napoju. Co więcej, niektórzy przypisują kawie właściwości prozdrowotne.

Kofeina zawiera polifenole, które spowalniają procesy starzenia, a także przeciwdziałają odkładaniu się cholesterolu w naczyniach krwionośnych, co prowadzi do ograniczenia ryzyka rozwoju miażdżycy, a nawet udaru mózgu i zawału serca. Kawa ma także korzystny wpływ na metabolizm, dlatego osobom z tendencją do tycia ułatwia zachowanie prawidłowej masy ciała. Kofeina stanowi częsty składnik suplementów diety wspomagających odchudzanie. Przypisuje się jej również pozytywny wpływ na układ krążenia oraz na pamięć krótkotrwałą. Zgodnie z najnowszymi badaniami w umiarkowanych ilościach kawę mogą pić osoby z nadciśnieniem, ludzie starsi i kobiety ciężarne.

kawa nie musi być szkodliwa

Kawa w bezpiecznej dawce

Według naukowców bezpieczna dla człowieka dawka kofeiny wynosi 500 mg dziennie, co odpowiada około czterem filiżankom kawy. Przedawkowanie kofeiny skutkuje między innymi rozdrażnieniem, problemami ze snem, zgagą i podwyższeniem ciśnienia. Nadmiar kofeiny sprzyja także chorobom serca. W przypadku osób, które mają spowolniony metabolizm, kawa w dużych ilościach może nawet być przyczyną ataku serca. W tym miejscu warto zaznaczyć, że po kawę nie powinno się sięgać przed śniadaniem, a także przed snem. Picie kawy na czczo sprzyja chorobie wrzodowej żołądka oraz zwiększa ryzyko nowotworu jelita grubego. Zawarta w napoju kofeina ma działanie pobudzające, tak więc picie kawy wieczorem może utrudniać zasypianie.


Zielona kawa

Niektórzy decydują się na zastąpić czarną kawę zieloną, która uznawana jest za zdrowy, odchudzający napój. Zielona kawa produkowana jest z tych samych ziaren co czarna, ale nie poddaje się ich obróbce termicznej. Przeprowadzone badania potwierdziły, że napój uzyskany z takich ziaren ułatwia redukcję masy ciała, ale zielonej kawy nie należy traktować jako cudowny środek odchudzający. Co więcej, smak zielonej kawy jest inny niż czarnej i wielu osobom nie przypada on do gustu. Nie jest to zatem dobra propozycja dla osób, które cenią sobie przede wszystkim smak i aromat kawy.

Podsumowując przedstawione powyżej informacje, kawa spożywana w umiarkowanych ilościach jest bezpieczna dla zdrowia. Bez wątpienia jest to znacznie zdrowszy sposób na dodanie sobie energii niż popularne napoje energetyczne, które niektórzy uznają za alternatywę dla kawy.