Dodano:

0
Kategoria: Porady

Każdy, kto rozpoczyna odchudzanie, boi się jednego – jest to efekt jojo. Czy można go uniknąć i jednocześnie szybko schudnąć, uzyskując piękną sylwetkę? Jest to możliwe, jednak trzeba pamiętać o podstawowych zasadach. Oto najważniejsze rzeczy, które powinnaś wiedzieć, kiedy rozpoczynasz odchudzanie i chcesz uniknąć efektu jojo.


Co to jest efekt jojo?

Efekt jojo to najprościej rzecz ujmując szybkie przybranie na wadze po skończonym procesie odchudzania. Często dzieje się tak, że po zaprzestaniu diety od nowa tyjemy i waga jest jeszcze większa niż przed rozpoczęciem odchudzania. Jest to bardzo niezdrowe dla naszego organizmu i niezwykle stresujące.


Efekt jojo – jak go uniknąć?

Nie ma jednego przepisu na sukces. Najważniejsza jest regularność i wsłuchanie się we własne ciało. Dietetycy i specjaliści przygotowali kilka zasad, które ułatwiają utrzymanie uzyskanej wagi i uniknięcie efektu jojo.

Oto najważniejsze z nich:
- regularne posiłki – posiłków w ciągu dnia powinno być 5 (śniadanie, drugie śniadanie, obiad, podwieczorek i kolacja). Najlepiej też jeść o regularnych porach, tak żeby uniknąć napadów wilczego głodu. Organizm przyzwyczajony do regularnych posiłków o konkretnych porach będzie pracował lepiej – układ trawienny będzie spalał odpowiednio szybko przyjmowane jedzenie;
- odpowiednie nawodnienie organizmu – najlepiej pić czystą wodę mineralną, można też pić herbaty i napary ziołowe. Jeśli lubimy soki, należy unikać tych dodatkowo słodzonych czy solonych, jeżeli wybieramy soki warzywne;
- dużo ruchu – im więcej ruchu, tym lepiej. Nie musisz od razu chodzić na siłownię czy do klubu fitness, wystarczy długi codzienny spacer i proste ćwiczenia wykonywane w zaciszu własnego domu.

efekt jojo - naprawdę można go uniknąć

Co jeść, aby schudnąć bez efektu jojo?

Bardzo ważne dla utrzymania ładnej, szczupłej sylwetki jest picie każdego dnia z rana szklanki wody z sokiem z cytryny. Śniadanie powinno być lekkie i zarazem sycące, dające energię na resztę poranka. Przykładem zdrowego śniadania są następujące zestawy: bułka pełnoziarnista, dwa plasterki żółtego sera oraz dodatkowo szczypiorek i rzodkiewkakasza jaglana z migdałami, truskawkami i malinami, łyżeczką miodu i płatkami migdałów; kromka chleba pełnoziarnistego z twarożkiem, szynką i ogórkiem.

Jako przekąskę, do pracy możesz zabrać przygotowaną wcześniej w domu sycącą sałatkę. Przykładem może być sałatka z kurczakiem i ryżem. Do jej przygotowania potrzeba 100 gram piersi z kurczaka, pół woreczka brązowego ryżu, bułka tarta, szczypiorek, 3 łyżki kukurydzy, 4 pomidorki koktajlowe i ulubione przyprawy. Kurczaka należy usmażyć, ryż ugotować, wszystko wymieszać z kukurydzą i pokrojonymi pomidorkami. Całość posypać szczypiorkiem. Sałatki można przygotowywać również z makaronem lub różnego rodzaju kaszami. Osoby lubiące kuchnię orientalną mogą skusić się na sushi – np. na 8 sztuk sushi maki.

Jeśli lubisz dobre jedzenie i chcesz zachować piękną sylwetkę, na obiad przygotuj dania kuchni śródziemnomorskiej. Może to być np. indyk w sosie tzatziki, spaghetti z pesto lub paella z owocami morza.

Unikaj podjadania pomiędzy posiłkami. A kiedy już nie wytrzymujesz i musisz sięgnąć po jakąś przekąskę, zadbaj o to, aby była zdrowa. Taką zdrową przekąską może być pokrojone w słupki warzywo (marchewka, ogórek), kostka gorzkiej czekolady lub ciasteczka pełnoziarniste.