Dodano:

10
Kategoria: Porady

Gotowanie na parze jest jedną z najzdrowszych metod gotowania. Niestety częściej smażymy i pieczemy potrawy, zamiast skorzystać z dobrodziejstw przyrządzania potraw na parze. Sprawdź, dlaczego warto zamienić patelnię na parowar!


Gotowanie na parze i jego zalety

Przyrządzanie potraw na parze ma wiele zalet w porównaniu z „tradycyjnym” gotowaniem. Przede wszystkim pozwala nam zachować większość witamin i minerałów (szczególnie nietrwałą witaminę C czy witaminy z grupy B), minimalizując ich straty, które podczas zwykłego gotowania sięgają 40–50%. Dania przygotowane na parze są również lekkostrawne, mają mniej kalorii i świetnie nadają się dla osób dbających o linię i nie tolerujących ciężkich, tłustych potraw. Gotowanie na parze umożliwia zachowanie naturalnego smaku i barw produktów oraz minimalizuje użycie soli czy dodatkowych tłuszczów. Warzywa przygotowane na parze są jędrne i soczyste, a nie „rozmiękczone” jak te rozgotowane. Dzięki warstwowemu ułożeniu produktów, np. w parowarze, cały posiłek możemy przyrządzić w jednym naczyniu i co istotne, spokojnie oddalić się na chwilę bez obawy o nieustanne mieszanie i obracanie potraw – gotowanie na parze jest praktycznie „bezobsługowe”. Przez to jest świetnym rozwiązaniem dla osób zabieganych – zwykle trwa o wiele krócej niż tradycyjne przyrządzanie potraw!

gotowanie na parze ma wiele zalet
Jak gotować na parze?

Część z nas podchodzi do gotowania na parze sceptycznie – wydaje się, iż potrawy przygotowane na parze nie smakują tak dobrze jak np. smażone, są mdłe i mało wyraziste. Wystarczy jednak skorzystać z kilku trików, a nasze potrawy nie tylko będą zdrowe, ale również apetyczne!

Warzywa i mięso przygotowywane na parze możemy przed gotowaniem skropić odrobiną soku z cytryny i ewentualnie odrobiną oliwy z oliwek. Nie powinniśmy ich jednak solić na samym początku – gotowanie na parze wydobywa sól z pożywienia; opcjonalnie na koniec możemy delikatnie dosolić potrawy. Dobrym wyborem jest użycie aromatycznych ziół takich jak bazylia, oregano czy tymianek – świetnie wydobywają one smak potraw, szczególnie chudego mięsa i ryb, np. łososia.

Aby zacząć przygodę z gotowaniem na parze, wcale nie musimy zaopatrzać się w „wymyślne” i drogie naczynia – na początek wystarczy nam specjalny koszyczek do zwykłego garnka. Należy jednak pamiętać, iż powinien być on dość sporych rozmiarów, aby para mogła swobodnie cyrkulować w środku, a jedzenie podczas gotowania nie było zanurzone (nawet częściowo) w wodzie, tylko znajdowało się ponad nią. Pamiętajmy, by pokrywka szczelnie przylegała do garnka, a jedzenie nie było zbyt gęsto upakowane na sitku (wkładamy je dopiero, kiedy zacznie wydzielać się para). Aby zminimalizować straty składników odżywczych, warzyw nie powinniśmy zbytnio rozdrabniać. Jeśli chcemy jeszcze bardziej ułatwić i usprawnić proces przyrządzania potraw, warto przemyśleć zakup specjalnego parowaru czy też kombinowaru.

 

Które produkty najlepiej przyrządzać na parze?

W parowarze czy w specjalnym garnku możemy przygotować praktycznie wszystko – od warzyw po chude mięso, owoce morza i ryby, a nawet przy odrobinie wprawy wołowinę. Na parze można również przyrządzić ryż i kasze. Powinniśmy jednak zrezygnować z gotowania na parze grzybów, gdyż tracą zbyt dużo wody.


Kto szczególnie powinien polubić gotowanie na parze?

Z gotowania na parze mogą skorzystać wszyscy, a szczególnie osoby odchudzające się i poszukujące sposobu na zdrowe, niskotłuszczowe i niskokaloryczne dania. Świetnie sprawdzi się w przypadku profilaktyki miażdżycy i chorób układu krążenia, szczególnie u osób, które dotychczas uwielbiały smażyć potrawy na niezdrowych tłuszczach. Gotowanie na parze świetnie zdaje egzamin również w przypadku rekonwalescentów, kobiet w ciąży i karmiących matek, a także niemowląt i małych dzieci. Ponadto jest to dobra metody na rozpoczęcie swojej przygody z gotowaniem – przyrządzanie potraw na parze jest nieskomplikowane, nie zajmuje dużo czasu i potrawy praktycznie nie sposób zepsuć.

KOMENTARZE

To pole jest wymagane Wciśnij ENTER, aby dodać komentarz
To pole jest wymagane

Ja używam parowaru philipiaka i chyba nie ma produktu którego gotując w tradycyjny sposób nie można by było przygotować w parowarze. To, że takie jedzenie jest zdrowsze to oczywiste, ale korzyścią jest też krótszy czas gotowania.

OdpowiedzAnuluj dodanie odpowiedzi

Gdzie zakupiłaś? Robie mały research, bo też chcę jakiś kupić.

Rybka gotowana na parze jest pyszna . Czesto gotuje ją w moim parowarze .

OdpowiedzAnuluj dodanie odpowiedzi

Niby tłuszcz jest nośnikiem smaku ale odpowiednio doprawiona potrawa na parze to tylko palce lizać. Odkąd mam Garnki Milano Classic chyba jestem specjalistką w robieniu tego typu dań. Zdrowie i smak to jest to!

OdpowiedzAnuluj dodanie odpowiedzi

Posiłki gotowane na parze są zdrowe , lekkostrawne co za tym idzie odchudzajace.

OdpowiedzAnuluj dodanie odpowiedzi

Warto, zdecydowanie. Też mam taki sprzęt i zrewolucjonizował mój sposób odżywiana, schudłam, czuję się lekka, atrakcyjna w oczach męża.

OdpowiedzAnuluj dodanie odpowiedzi

Warto bo to samo zdrowie i szczupła sylwetka. Dlatego warto jeść posiłki gotowane na parze.

OdpowiedzAnuluj dodanie odpowiedzi

ja w październiku kupiłam wolnowar od Crock Pot bo są teraz na promocji, mega wygodne i super smak

OdpowiedzAnuluj dodanie odpowiedzi

Kurcze wszędzie potrawy na parze, są zdrowe to na pewno. Ale wolę te z wolnowar bo są smaczniejsze a równie zdrowe. Ostatnio na promocji kupiłam wolnowar crock pot.

OdpowiedzAnuluj dodanie odpowiedzi

My przy okazji wymiany piekarnika kupiliśmy po prostu od razu taki z gotowaniem na parze (opcja steamboost). Rzeczywiście mięso czy warzywa już tak nie wysychają, smaku więcej zostaje. No i zdrowiej na pewno niż na patelni.

OdpowiedzAnuluj dodanie odpowiedzi