Dodano:

0
Kategoria: Porady

Odżywiając się zdrowo, nie zawsze w należyty sposób łączymy ze sobą produkty żywieniowe. Istnieje wiele dobrych połączeń, które dają najlepsze efekty dla naszego zdrowia.


Zdrowe żywienie – nie zawsze zdrowe połączenia

Na obiad zamiast tłustego hamburgera oraz frytek wybierasz domową rybę i sałatkę z pomidorem i ogórkiem? To dobrze… Chociaż niekoniecznie zdrowo! Dlaczego? Świeże ogórki są bogate w askorbinazę, która niszczy witaminę C! Jedząc pomidory, ogórki czy kapustę z dodatkiem świeżego ogórka, jemy praktycznie bezwartościowy posiłek. Takich niebezpiecznych i niezdrowych połączeń jest naprawdę dużo. Racjonalne żywienie powinno się więc opierać na łączeniu ze sobą dobrze dobranych składników – dzięki temu będziemy mieli możliwość wykorzystania jak najlepiej zawartych w pokarmie składników odżywczych. Poznaj najzdrowsze połączenia i naucz się, jak łączyć składniki na swoim talerzu!


Żelazo lubi witaminę C. Jak łączyć te produkty?

Niedobory żelaza to poważny problem dla wielu osób. Chociaż jedzą one regularnie mięso, to ich wyniki pozostawiają wiele do życzenia. Co robić? Zwiększyć ilość czerwonego mięsa i szpinaku w diecie? Niekoniecznie, czasami wystarczy podawać produkty bogate w żelazo w towarzystwie witaminy C. Do posiłków mięsnych wystarczy zaserwować bogatą w witaminę C surówkę, na przykład wykonaną z pomidorów albo surówkę z młodej kapusty. Takie połączenie wpłynie korzystnie na wchłanianie żelaza przez organizm. Nie zapominajmy o odrobinie tłuszczu w posiłku! Ułatwia on z kolei rozpuszczanie się witaminy C.

produkty w daniu powinny do siebie pasować

Kapusta i groch tylko z kminkiem

Jeżeli po jedzeniu grochu, kapusty albo roślin strączkowych czujesz nieprzyjemne wzdęcia, to następnym razem do gotowania tych potraw użyj kminku. Kminek zawiera dużą ilość olejków eterycznych, które pobudzają soki żołądkowe do działania, a także rozkurczają jelita. Dzięki temu unikniesz bólów brzucha i uczucia pełności.


Uzupełnij produkty białkowe innym białkiem

Mleko i jego przetwory są bardzo bogate w białka i mają ich pełny zestaw. Same białka występują w różnych potrawach, ale często są to niepełnowartościowe białka. Przykładami takich produktów, które nie mają wystarczającej ilości białek, są pieczywo, warzywa strączkowe, różne zboża. Aby jak najlepiej wykorzystać zawarte w nich składniki, warto zjadać je w towarzystwie mleka i jego przetworów. Klasyczna kanapka z żółtym serem jest więc jednym z najlepszych połączeń, jakie możemy sobie zaserwować! Podobnie jest z owsianką czy warzywami strączkowymi podawanymi z masłem.


Ryby z mlekiem?

Ryba popita mlekiem? No cóż, takie połączenie nie brzmi zachęcająco, ale już śledź w śmietanie cieszy się dużą popularnością. Podobnie smakowicie brzmi kanapka z łososiem i białym serem. Produkty mleczne, szczególnie śmietana i sery, powinny być łączone z witaminą D – dzięki temu wapń lepiej się wchłonie i wzmocni kości. Witamina D w dużych ilościach występuje właśnie w rybach, ale także w oleju lnianym. Jeżeli przebywasz dużo na zewnątrz, to twój organizm sam ją produkuje, ale szczególnie w okresie zimowym brakuje jej w naszych dietach.


Produkty razowe z wodą

Produkty razowe powinny być spożywane z dużą ilością wody mineralnej lub z naturalnymi sokami owocowymi i warzywnymi. Razowe wypieki są bogate w błonnik, a żeby mógł on pracować w należyty sposób, musi napęcznieć w naszym organizmie – właśnie w tym celu potrzebna jest woda.