Dodano:

0
Kategoria: Porady

Większość z nas uwielbia smak grillowanych potraw, wzmocniony charakterystycznym aromatem dymu. W jaki sprawić, by były one nie tylko smaczne, ale również zdrowe? Wystarczy przestrzegać 7 prostych zasad.


Na czym grillujemy?

Brykiet czy węgiel drzewny? Brykiet rozpala się dłużej od węgla, ale za to spala się wolno i równomiernie, dzięki czemu pieczenie jest efektywniejsze. Ważne tylko jest, by używać brykietu nie nasączanego podpałką. Jeśli jednak jesteśmy zwolennikami bardziej naturalnego węgla drzewnego, wybierzmy ten, który produkuje się z drzew liściastych. Drewno iglaste zawiera żywicę i olejki eteryczne, a efektem ich spalania są liczne szkodliwe związki.

Przy rozpalaniu grilla unikajmy również sztucznych rozpałek, parafiny czy ropy, które wydzielają szkodliwe lotne substancje chemiczne. Z tych samych powodów nie używajmy również gazety lub innego zadrukowanego papieru. A zanim zaczniemy grillować, poczekajmy aż rozpałka całkowicie się spali i nie dokładajmy jej w trakcie grillowania.


Używajmy tacek do grilla

Najczęściej popełnianym przy grillowaniu błędem jest kładzenie mięsa bezpośrednio na ruszcie. Skapujący na rozżarzone węgle tłuszcz ulega bowiem przemianie, której efektem są lotne wielopierścieniowe węglowodory aromatyczne (WWA). To bardzo szkodliwe związki – istnieją dowody świadczące o tym, że mają one właściwości rakotwórcze. Możemy jednak w prosty sposób uchronić się przed ich nimi, używając specjalnych tacek do grillowania.


Temperatura grillowania

W zbyt wysokiej temperaturze zewnętrzna warstwa mięsa szybko się spali, ale w środku pozostanie ono niedopieczone. Zrumienione na czarno jest również źródłem związków rakotwórczych. Eksperci zalecają, aby żywność piec w niższej temperaturze, nawet, jeśli oznaczałoby to wydłużenie czasu obróbki. Grillujmy zatem nie nad ogniem, ale nad żarem. Pamiętajmy też, by nie kłaść na ruszt produktów zamrożonych. Należy je wyjąć z lodówki na około pół godziny przed położeniem na grill.

grillować da się zdrowo

Wybierajmy odpowiednie mięso

Zasady zdrowego grillowania wymagają również odpowiedniego wyboru produktów.. Tradycyjnie jest to oczywiście mięso. Nadaje się tu praktycznie każdy gatunek, jeśli jednak dbamy o sylwetkę, lepiej zrezygnować z mięs tłustych. Grillowany kurczak czy indyk może być również smaczny, a nawet smaczniejszy niż wieprzowina. A może pieczona ryba? To bardzo zdrowe i niskokaloryczne danie! Wybierając chude mięsa, zmniejszamy również ilość wspomnianych wyżej szkodliwych substancji, które powstają podczas spalania tłuszczu. Nie musimy chyba podkreślać, że należy wybierać mięso najwyższej jakości i świeże.


Marynata przed grillowaniem

Zaleca się marynaty z ziół (zioła prowansalskie, rozmaryn, bazylia, mięta, szałwia, oregano, curry, mielona papryka i pieprz ziołowy), czosnku, octu, oliwy i wina. Nadają one grillowanemu mięsu niepowtarzalny smak i aromat, ale też znacznie zmniejszają ilość szkodliwych związków, powstających podczas grillowania, a to dzięki zawartym w marynacie przeciwutleniaczom, które tworzą na mięsie ochronną barierę. Do grillowania absolutnie nie nadaje się mięso peklowane i konserwowane saletrą, gdyż pod wpływem wysokiej temperatury tworzą się w nim liczne toksyczne substancje.


Więcej warzyw i owoców

Dla naszego zdrowia korzystna jest też rezygnacja z mięs na korzyść warzyw – przynajmniej częściowo. Grillowana papryka, cukinia, kukurydza, fasolka szparagowa czy pomidory, suto obsypane odpowiednimi przyprawami, smakują przepysznie i stanowią doskonałe uzupełnienie pieczonych mięs. Warzyw z pewnością nie powinno zabraknąć na pikniku – jeśli nie pieczonych to chociażby w formie tradycyjnych sałatek i surówek. Zwróćmy też uwagę na kaloryczność sosów, którymi doprawiamy smak potraw. Może zamiast nafaszerowanego konserwantami keczupu przygotujemy lekki sos czosnkowy na bazie jogurtu?


Higiena to podstawa

Nie chodzi tylko o to, by starannie myć wszelkie produkty, narzędzia kuchenne i ręce. Nie zapominajmy również dokładnie wyczyścić ruszt przed użyciem.