Dodano:

0
Kategoria: Porady

Owoce i warzywa można kupować przez cały rok – obecnie nie trzeba już czekać do czerwca na truskawki czy do września na jabłka i młodą marchewkę. Ma to swoje dobre i złe strony. Niestety sprowadzane zza granicy warzywa i owoce nie są tak smaczne jak te krajowe, a poza tym często zawierają różnorodne szkodliwe substancje. Warto wiedzieć, na co zwrócić uwagę, kupując owoce i warzywa, aby mieć pewność, że będą one zdrowe i pyszne.


Jakie są najzdrowsze owoce i warzywa?

Najzdrowsze warzywa i owoce to przede wszystkim te, które dostępne są w sezonie. Jednak to nie wszystko, ponieważ koniecznie trzeba też zwrócić uwagę na ich wygląd.

Oto kilka ważnych elementów, które mają wpływ na smak oraz zawartość owoców i warzyw:

- banany – banany dostępne są w sprzedaży przez cały rok, więc nie są to owoce sezonowe. Przy zakupie trzeba kierować się ich dojrzałością. W przypadku, gdy są zielone, nie można ich jeszcze zjadać – trzeba je przechowywać w temperaturze pokojowej, aż dojrzeją. Co ważne, niedojrzałych bananów nie można umieszczać w lodówce. Najlepsze są banany jasne i dość twarde;

- buraki – to warzywa sezonowe, choć oczywiście teraz można je kupić przez cały rok. Jednak najlepiej kupować je jesienią, przy czym najbardziej wartościowe są okazy młode, małe i średnie. Ich korzenie powinny być twarde, a skórka gładka. Świeże buraki muszą też być twarde, ale nie przerośnięte. Młody burak po przekrojeniu ma intensywną, jednolitą barwę i jest lśniący, a na jego powierzchni widać jasne krążki, które są oznaką dużej zawartości błonnika;

- kapusta – główka kapusty powinna być błyszcząca, a jej liście ciasno przylegać do siebie. Nie należy kupować kapusty popękanej czy przebarwionej. Warzywo to jest cennym źródłem witaminy C, dlatego nie warto kupować jej w formie rozdrobnionej, ponieważ traci ona ten cenny składnik;

owoce i warzywa to naturalne bogactwo

- kalafior – smaczny i zdrowy kalafior powinien mieć kremową lub białą barwę, a różyczki powinny ściśle do siebie przylegać. Nieświeże kalafiory są mocno rozwinięte i mają brązowe przebarwienia – takich trzeba unikać;  Sprawdź ile kalorii ma kalafior.

- brukselka – dobrej jakości brukselki powinny być intensywnie zielone i twarde. Zdecydowanie najlepszą brukselkę można kupić jesienią oraz zimą, kiedy przypada pora zbiorów tego warzywa;

- pomidory – najlepsze są to o intensywnej barwie, która świadczy o dużej ilości likopenu. Wybierając pomidory, trzeba zwrócić uwagę na to, czy nie są zbyt twarde ani zbyt miękkie. W przypadku, gdy są lekko niedojrzałe, trzeba je pozostawić w temperaturze pokojowej, a szybko dojrzeją;

- ziemniaki – ziemniaki powinny być twarde i gładkie. Absolutnie nie mogą mieć zielonego zabarwienia, ponieważ świadczy to o tym, że zawierają bardzo toksyczny alkaloid – solaninę, która powoduje zaburzenia zdrowia. Z ziemniaków nie powinny też wystawać żadne kiełki;

- marchew – kupując marchew, trzeba unikać popękanej, gumowatej i wiotkiej. Zdecydowanie najlepsze są grube, gładkie, proste i mięsiste korzenie w pomarańczowym kolorze;

- brokuły – najlepsze są brokuły o kwiatach ściśle przylegających do siebie i mających ciemnozielony kolor, a także jędrne pędy i łodygi. Żółtawe kwiaty świadczą o tym, że brokuł jest przejrzały i niesmaczny.


Czy warto kupować ekologiczne owoce i warzywa?

Ekologiczne owoce i warzywa można kupić bez problemu, ale są one droższe od produkowanych tradycyjnymi metodami. Okazuje się jednak, że nie zawsze warto kupować produkty ekologiczne. Z najnowszych badań przeprowadzonych rzez Environmental Working Group wynika, że niektóre warzywa i owoce w ogóle nie kumulują w sobie szkodliwych substancji, więc można bez obaw kupować je nawet jeśli nie pochodzą z plantacji ekologicznych. Oto lista warzyw i owoców, które są "czyste" pod względem zawartości pestycydów, czy innej "chemii": bataty, kiwi, kapusta, cebula, kalafior, awokado, szparagi, melon, papaja, grejpfrut, słodka kukurydza, mrożony słodki groszek, bakłażan, ananas, mango.

Niestety, niektóre warzywa i owoce chłoną szkodliwe substancje niemal jak gąbka, dlatego warto kupować te, które pochodzą z upraw ekologicznych. Oto one: truskawki, jarmuż, ziemniaki, ostra papryka, jabłka, brzoskwinie, seler, szpinak, winogrona, czerwona papryka, ogórki, pomidory koktajlowe, nektarynki, świeży groszek.