Dodano:

0
Kategoria: Porady

Dietetyczne mity wpływają na nawyki żywieniowe. Często eliminujemy z diety produkty, którym niesłusznie zostały przypisane niekorzystne właściwości. Wszystko co "light" jest znacznie lepsze, ziemniaki i białe pieczywo tuczą, a po 18:00 jedzenie jest kategorycznie zabronione. Które z przekonań na temat odżywiania jest faktem, a które mitem? O jakich mitach należy zapomnieć?

 

Dietetyczne mity: kolacja tylko do godziny 18:00

Często zjedzenie kolacji o godzinie 18:00 staje się prawdziwym wyzwaniem dla żołądka, zwłaszcza, gdy kładziemy się spać bardzo późno. Tak naprawdę, każdy z nas powinien jeść kolację o innej porze – wszystko zależy od tego, kiedy idziemy do łóżka. Kolacja o 18:00 jest dobrym rozwiązaniem dla osób chodzących spać o godzinie 20-21. Każdy, kto kładzie się znacznie później, będzie z pewnością odczuwał duży głód, co skończy się wieczornym podjadaniem. Dietetycy przekonują, że należy jeść 5 posiłków dziennie, co 3 godziny, a ostatni posiłek należy zjeść na minimum 3 godziny przed snem. Oznacza to, że osoby chodzące spać znacznie później, mogą spokojnie zjeść kolację po 18:00.


Białe pieczywo i ziemniaki są tuczące – 2 dietetyczne mity na raz!

Białe pieczywo i ziemniaki to dobre źródło węglowodanów. Jeśli zachowa się umiar w ich jedzeniu, nie będą bardziej kaloryczne niż inne produkty. Nawet będąc na diecie, nie należy eliminować tych składników całkowicie ze swojego menu. Okazuje się, że tak naprawdę białe pieczywo posiada zbliżoną liczbę kalorii co pieczywo ciemne. Chleb pełnoziarnisty zawiera jednak więcej błonnika, a więc szybciej można się nim najeść. Kaloryczność ziemniaków zależy od tego, w jaki sposób je przyrządzamy. Ziemniaki ugotowane z dodatkiem koperku wcale nie są bombą kaloryczną. Co innego, jeśli polejemy je sosem lub zrobimy z nich purée z masłem lub podamy je w mundurkach. Wszystko zależy więc od zjedzonej ilości i formy podania.

dietetyczne mity: czy herbata to cudowny środek do schudnięcia?

Zielona herbata idealna na odchudzanie

Utarło się przekonanie, że zieloną herbatę powinni pić wszyscy będący na diecie, ponieważ skutecznie wspomaga odchudzanie. Owszem, w zielonej herbacie znajdują się składniki często pojawiające się w suplementach diety pomocnych w procesie odchudzania. Są to przede wszystkim katechiny, które mogą wpływać na pracę enzymów odpowiedzialnych za trawienie pokarmów (m.in. hamują działanie lipazy żołądkowej). W zielonej herbacie znajdują się też silne przeciwutleniacze, skutecznie walczące z wolnymi rodnikami. Wciąż przeprowadzane są badania nad działaniem zielonej herbaty. Niestety, większość z nich dowodzi, że tak naprawdę wpływ zielonej herbaty na redukcję masy ciała jest niewielki. Zielona herbata powinna być zatem dodatkiem do diety. A jakie dietetyczne mity jeszcze przed nami?


Dietetyczne mity mają się dobrze – "light" oznacza, że można jeść do woli?

Napis "light" widniejący na opakowaniach oznacza, że kaloryczność produktu obniżono o 30%. Niestety, często to tylko chwyt marketingowy, zachęcający nas do zakupu. Błędnie wierzymy, że produkty "light" są lepsze – mniej kaloryczne, nie zawierają tłuszczu ani cukru. Mniejsza ilość tłuszczu nie oznacza jednak, że produkt jest mniej kaloryczny – często zawiera on dodatkową porcję cukru, który nie jest wskazany w diecie. Do produktów typu "light" należy więc podchodzić ostrożnie i dokładnie czytać składy.


Owoce można jeść bez żadnych ograniczeń

Owoce są bardzo zdrowe, pełne witamin, składników odżywczych i jak najbardziej należy je włączyć do codziennej diety. Musimy jednak pamiętać, że w owocach znajduje się cukier – w niektórych mniej, w innych więcej. Owoce zawierające dość duże ilości cukru, które najlepiej jeść raz na jakiś czas to banany, ananasy i gruszki. Nie musimy się aż tak ograniczać z jedzeniem borówek, jeżyn, truskawek, malin, pomarańczy, kiwi czy jabłek, które zawierają znacznie mniej cukru.


Im mniej jedzenia tym lepiej

Tak przeważnie myślą osoby, które chcą schudnąć. Zdrowa dieta przynosząca efekty nie opiera się na niejedzeniu, a wręcz przeciwnie, na regularnym jedzeniu 5 posiłków dziennie. Unikanie posiłków powoduje jedynie spowolnienie metabolizmu i utrudnia spalanie tkanki tłuszczowej.

Tak przedstawiliśmy dietetyczne mity, o których jak najprędzej należy zapomnieć.