Dodano:

0
Kategoria: Porady

Antybiotyki to silne leki, które wykazują bardzo dobrą skuteczność w walce z bakteriami, ale często wywołują skutki uboczne. Antybiotyk niszczy naturalną florę bakteryjną, dlatego nierzadko pojawiają się takie problemy, jak bóle brzucha czy biegunki. Można jednak ograniczyć ryzyko wystąpienia skutków ubocznych, stosując właściwą dietę. Warto zatem wyjaśnić, co jeść osłonowo przy antybiotyku.


Produkty mleczne neutralizują skutki uboczne antybiotyku

W trakcie antybiotykoterapii szczególne znacznie mają produkty mleczne, które ułatwiają odbudowę flory antybakteryjnej i wspomagają pracę układu pokarmowego. Można wykorzystać zarówno jogurty, jak i kefiry oraz maślanki. Najlepiej spożywać je w ilości 1-2 szklanek na dobę. Należy jednak wziąć pod uwagę fakt, że produkty mleczne zawierają dużo wapnia, co oznacza, że utrudniają wchłanianie antybiotyków. Z tego względu powinno się zachować przynajmniej 2-godzinny odstęp pomiędzy przyjęciem leku a spożyciem produktów mlecznych.


Owoce i warzywa i ich wpływ na antybiotyki

Kolejna grupa produktów, które są bardzo ważne podczas antybiotykoterapii, to owce i warzywa. Potrzebne są przede wszystkim te spośród nich, które zawierają dużo witaminy C. Warto zatem sięgnąć na przykład po brokuły albo natkę pietruszki. W tym miejscu należy jednak zadać sobie pytanie dotyczące tego, jakich owoców nie jeść przy antybiotyku. Niektóre z nich mogą bowiem wchodzić w interakcje z lekiem albo ograniczać jego skuteczność. Odradzane są cytrusy, a w szczególności grejpfrut, który jest owocem wchodzącym w interakcje z antybiotykami, a także wieloma innymi lekami. Oczywiście, przeciwwskazanie dotyczy nie tylko samych owoców cytrusowych, ale i uzyskanych z nich soków, którymi nie powinno się przepijać antybiotyku.

probiotyki zawarte w kiszonkach to przeciwwaga dla antybiotyku

Naturalne probiotyki

W aptekach dostępne są specjalne probiotyki, które ochraniają florę antybakteryjną podczas stosowania antybiotyków. Warto jednak wiedzieć, że w niektórych produktach spożywczych występują naturalne probiotyki. Znajdziemy je między innymi we wspomnianych już produktach mlecznych. Probiotyki występują również w kiszonej kapuście i kiszonych ogórkach. Najlepiej sięgać po produkty domowej roboty, ponieważ te kupowane w sklepach mogą zawierać sztuczne konserwanty. Kapustę kiszoną należy jeść bez uprzedniego płukania, ponieważ czynność ta pozbawia ją soku, który zawiera dużo witamin i dezynfekuje układ trawienny. Naturalnym probiotykiem jest także kwas chlebowy, który produkuje się z drożdży oraz bakterii kwasu mlekowego. Niestety, w Polsce trudno jest kupić naturalny kwas chlebowy, pozbawiony chemicznych dodatków. Na sklepowych pułkach znajdują się głównie napoje o smaku kwasu chlebowego, których picie nie przyniesie korzystnych efektów. Można jednak przygotować kwas chlebowy samodzielnie, uzyskując zdrowy i orzeźwiający napój.

Powyższe produkty są szczególnie polecane osobom, które nie chcą albo nie mogą sięgnąć po sztuczne probiotyki. Bez wątpienia warto kilkakrotnie zastanowić się nad tym, czy ich przyjmowanie jest dobrym rozwiązaniem, jeżeli sama natura oferuje nam tak dużo skutecznych probiotyków.