Dodano:

0
Kategoria: Porady

Picie kawy to wręcz codzienny rytuał. Wielu z nas nie wyobraża sobie życia bez tego gorącego napoju. Jak wpływa picie kawy na nasz organizm? Przeciwnicy kawy twierdzą, że niekorzystnie wpływa na serce i może powodować bezsenność. Jak jest naprawdę?


Picie kawy ma pozytywny wpływ na zdrowie

Zacznijmy od pozytywnych stron picia kawy. Zawiera cenne antyoksydanty, a dokładnie kwas kawowy i chlorogenowy, które pomagają w walce z wolnymi rodnikami. Wolne rodniki są nieszkodliwe w niewielkich ilościach – przydają się w procesie usuwania toksyn z organizmu. Kiedy gromadzą się w nadmiarze, powodują uszkodzenia serca, mózgu i innych narządów, mogą osłabiać odporność i uszkadzać materiał genetyczny, co jest powodem pojawiania się zmian nowotworowych. Antyoksydanty chronią organizm przed działaniem wolnych rodników, a więc mogą zapobiegać pojawianiu się chorób nowotworowych i wieńcowych, łagodzą też powikłania po menopauzie. Picie kawy w umiarkowanych ilościach ma zatem bardzo korzystny wpływ na zdrowie.

picie kawy - dla niektórych nieodłączny zwyczaj

Kawa przeciwko migrenie, Alzheimerowi i chorobie Parkinsona

Choć to wciąż dyskusyjna kwestia, uważa się, że po wypiciu kawy znacznie zmniejsza się skłonność do wystąpienia bólów migrenowych. Niestety, według lekarzy picie kawy nie pomaga w zwalczaniu migreny, a wręcz przeciwnie – zwiększa ryzyko jej wystąpienia. Nie do końca wiadomo więc, jaka jest prawda.

Okazuje się jednak, że picie kawy może znacznie obniżać wystąpienie i rozwój choroby Alzheimera. Przeprowadzone w wielu krajach na całym świecie badania udowadniają także, że regularne picie kawy w ilościach umiarkowanych wpłynęło na mniejszy lub znacznie późniejszy rozwój choroby Parkinsona. Dzieje się tak dzięki zawartym w kawie antyoksydantom, które zapobiegają niszczeniu komórek nerwowych.


Picie kawy sposobem na lepszą umysłową wydajność

W kawie znajduje się przede wszystkim kofeina. To alkaloid, który pobudza ośrodkowy układ nerwowy i korę mózgową. Dzięki temu, znacznemu polepszeniu ulega sprawność myślenia, zmniejsza się odczuwanie fizycznego i psychicznego zmęczenia, a co za tym idzie – polepsza się nastrój. Kofeina zawarta w kawie podnosi i wydłuża także poziom koncentracji – to właśnie dlatego pijemy kawę, kiedy czeka nas dużo pracy. Ta substancja działa najsilniej 3-4 godziny po wypiciu, dlatego nie warto pić jednej filiżanki kawy po drugiej. Nadmiar kofeiny może spowodować dekoncentrację i stany lękowe.


Negatywny wpływ na organizm

Kawa ma też niestety negatywny wpływ na zdrowie. Przede wszystkim jest powodem zwiększonego wydalania wody z organizmu. Razem z wodą usuwane są też cenne dla organizmu elektrolity, sole mineralne i minerały (wapń, żelazo i magnez). W przypadku niedoboru tych substancji pojawiają się takie objawy jak: suchość skóry, zaparcia, uczucie przemęczenia, syndrom suchego oka, a nawet przewlekła bezsenność. Dlatego też przy nadmiernym piciu kawy trzeba pamiętać, aby stale uzupełniać braki wymienionych substancji – najlepiej dostarczać je poprzez odpowiednie jedzenie i właściwe suplementy diety. Nieuzupełnianie tych braków może doprowadzić do pojawienia się osteoporozy – dotyczy to zwłaszcza nadmiernego wydalania z organizmu wapnia. To właśnie wapń odpowiedzialny jest za mocne kości. Dlatego ważne jest picie kawy z umiarem oraz wzbogacenie diety w produkty nabiałowe.


Picie kawy podrażnia układ pokarmowy

Kawa w swoim składzie, poza wieloma dobroczynnymi składnikami, zawiera też substancje, które mogą podrażniać układ pokarmowy. Są to np. kwasy garbnikowe i woski z zewnętrznej części kawowego ziarna. Osoby pijące kawę w nadmiernych ilościach oraz posiadacze wrażliwego układu pokarmowego, mogą więc odczuwać nieprzyjemne dolegliwości po jej wypiciu. Najwięcej substancji drażniących znajduje się w kawie, która została zalana wrzątkiem i wypita bez odcedzania fusów. Najzdrowsza kawa, która drażni w niewielkim stopniu, jest kawa filtrowana, można też kupić kawę niskodrażniącą.

Kawa ma swoje dobre i złe strony. Warto ją pić, ale należy pamiętać, aby zachować umiar.